Däckvärmare för mig som nybörjare

Ktmwille

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2016
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki ZX-6R 2024, Suzuki GSX-R1000 K5
Hej, vet att det redan finns ett gäng trådar om ämnet men har inte direkt fått svar på mina frågor..

Tänkte införskaffa ett par däckvärmare till min R1 -07. Ska bara köra bana för att det är kul och köra kvällsträningar och några bandagar, inga tävlingar dvs.

Vad kan expertera rekommendera? Behöver jag värmare som värmer upp till 85 grader eller kommer jag som nybörjare inte känna någon skillnad om dom bara är 65 grader?
Kommer billiga värmare paja efter nån säsong eller handlar allt om tur?
 
Hej

Om du är nybörjare kan du köra med gatdäck som är inriktade på enstaka bandagar och inte behöver däckvärmare.
Jag kan rekommendera Bridgestone RS10.
Är du nybörjare kommer antagligen Micheline Pilot Power 2ct vara det som fungerar bäst.

Däck som kräver däckvärmare kräver också att man kör fort så däcken håller värmen.

Lycka till:tummenupp
 
Kan även rekomendera Pirelli Supercorsa SP som gatdäck på bana.
Billiga däckvärmare är oftast skräp. Om du ska ha däckvärmare så köp sådana där värmeslingorna ligger tätt, ca 2-3mm mellan dem. Däcken värms i huvudsak genom kontakt med värmaren, inte genom att luften blir varm. Nypris 4-5 kkr. Racedäck som inte är ordentligt varma kan förstöras ganska genom så kallad kallrivning. Ett förstört bakdäck, och mellanskillnaden mellan dyra och billiga värmare är uppäten. Har själv gjort den resan.
 
Tack för svaren!

Vill bara påpeka att gatdäck inte är så aktuellt då det är en banhoj, och har fått med ett antal slicks vid köpet!

Har ju erfarenhet av att köra motorcykel och motocross så har en förhoppning om att jag kommer förstå hur man tar sig runt efter några träningar. Vill även planera för framtiden då jag kommer börja plugga universitet i höst.....

Vad tror ni om märket Capit?
 
Har inte använt dem själv, men de är säker bra. Många toppförrare använder dem. Själv har jag KLS som jag är supernöjd med. Tänk på att de måste vara ställbara om du använder regndäck.
 
Capit är riktigt bra.

Mina första höll i 10 år och värmer snabbt och håller värmen bra då de går ner lite över fälgkanten.
 
Är målet att få lite temp i befintliga slicks så kan du köpa vilka värmare du vill. Ju dyrare desto bättre men Capit du funderat på funkar utmärkt.
 
Inte helt lätt att få tillräckligt hög temp i däcken om man inte är så snabb i början. Då är det ännu viktigare med bra värmare. Kanske idé att börja med typ endurance innan du blivit varm i kläderna. Brukar finnas begagnade till bra pris. Var nog lite optimistisk om priset. Runt 6000kr och uppåt är nog mer realistiskt för bra värmare. Även här är begagnade ett bra alternativ. Kostnaden för billiga värmare kan vara en förlorad bandagar pga avbrott i värmaren, krasch pga kalla däck eller förstörda däck pga kallrivning. (Har som sagt själv betalat dyrt pga dessa orsaker):huvet
 
Last edited:
Är det här ett nerköp?

https://www.louis.de/artikel/racing-reifenwaermer-satz/10032195?filter_article_number=10032195

Gör vad de ska säger några, blir inte tillräckligt varm säger andra som kommenterat...

Att några säger att de gör det de ska kan betyda att de inte har märkt av något. Kanske pga gynnsamma förhållanden. Den infon räcker inte så långt alltid..
Om några säger att de inte värmer tillräckligt bra så är det viktigt att dra öronen åt sig. Kommer de ens funka här under blåsiga kalla sommardagar när tempen ligger på 12-14 grader? Det billiga priset talar för att det är skräp också. Värmer den ens hela däcket eller blir det fläckvis varmt med kalla zoner? Det är inte lätt att värma ett däck och att snåla med däckvärmare kan vara både svindyrt och väldigt farligt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top