Däcktrycksmätare för slicks (0-2.5 bar)

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Söker en däcktrycksmätare till slicks, någon som kan rekommendera något?

Söker en med följande egenskaper:
Helst analog (orkar inte hålla på med batteri som dör mitt på bandagen)
Stor diameter på manometern (60-100mm)
Mätområde 0-2.5bar (upp till 4 bar går bra sen blir det för svårt att tyda små tryckskillnader)
Runt 500 lappen

Min nuvarande däcktrycksmätare från jula har gett upp och visar ca +0.5 bar...

Tex
0 till 2,5 bar uppfyller ditt krav på pris....113kr + 96kr frakt
Maxfel 2,5% (av maxvärdet 2,5 bar) betyder att du kan ha en felvisning på 0,0625bar. Alltid.
Både vid låga tryck typ 1,3 bar och vid höga tryck, typ 2,3 bar.

OBS Esska har ett stort sortiment. Jag tog bara första bästa jag hittade som klarade priset.
Vad det gäller anslutning till manometern så har SWEDOL på slangavdelningen och Hydroscand.
Själv tycker jag det är en nackdel med så lågt max tryck. Det är inga problem pumpa över maxutslaget 2,5 bar.
4 bar max bättre men då blir ju acceptabelt fel på max 2,5 % x 4 bar = 0,1 bar.

Last edited:
Hänger på frågan med en undran över en prisvärd luftpåfyllare.
Krav är smidig slang, tät ventilanslutning och noggrann manometer.

Hänger på frågan med en undran över en prisvärd luftpåfyllare.
Krav är smidig slang, tät ventilanslutning och noggrann manometer.
Har Biltemas. Manometern visar sådär 0,2 bar fel. Spelar ingen roll, # fyller alltid vid behov på lite förmycket och kontrollerar trycket med en särskild analog noggrannare(?) manometer.
Slangen är inte smidig men det spelar ingen roll för på Sprint RS var det vinkelventiler och det blev jag så förtjust i så jag skaffade vinkelventiler till GSX1300R också.
Tät ventilanslutning. Hittade en lös som var bra på Jula. (ingen slang bara anslutning)

# När hojen stått kollar jag trycken med en noggrann manometer.
Vi behov startas kompressorn och luftpåfyllaren tas fram.

Har Biltemas. Manometern visar sådär 0,2 bar fel. Spelar ingen roll, # fyller alltid vid behov på lite förmycket och kontrollerar trycket med en särskild analog noggrannare(?) manometer.
Slangen är inte smidig men det spelar ingen roll för på Sprint RS var det vinkelventiler och det blev jag så förtjust i så jag skaffade vinkelventiler till GSX1300R också.
Tät ventilanslutning. Hittade en lös som var bra på Jula. (ingen slang bara anslutning)

# När hojen stått kollar jag trycken med en noggrann manometer.
Vi behov startas kompressorn och luftpåfyllaren tas fram.
Jag harbde från Biltema och Jula och båda har oduglig slang.
Jag har vinkelventil på några och rak på några hjul samt cyklar och skottkärror mm med bilventil så mjuk o smidig slang är ett krav.
Det påfyllare jag har visar också konsekvent 0,2 bar för mycket och jag kollar också med lös mätare.

Jag harbde från Biltema och Jula och båda har oduglig slang.
Jag har vinkelventil på några och rak på några hjul samt cyklar och skottkärror mm med bilventil så mjuk o smidig slang är ett krav.
Det påfyllare jag har visar också konsekvent 0,2 bar för mycket och jag kollar också med lös mätare.
Jag tror jag bytt slang på Biltemapåfyllaren, men hade inget krav på smidigheten. Men det gick byta slang. Och jag gissar att tex Biltemas Artnr 15-310 både klarar aktuella tryck och är mjuk och smidig. #

# använden den själv vid luftning av bromsar och tycker den är rätt smidig.

För sisådär 100 år sedan när jag jobbade på däckverkstad hade Michelin en blå liten digital däcktrycksmätare, jag fick en av representanten, och det vete f-n om det inte satt en kärnreaktor i den, för batteriet tog inte slut innan jag tappade bort den många många år senare.

Den visade dessutom helt rätt (enligt kompis som jobbade med industrikyla som jämförde med sin mätare som kalibrerades varje år)

Jag undrar för övrigt om inte han vet var den tog vägen.... Hmmm

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...