Däcktrycksövervakning

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är det nån som testat däcktrycksövervakning med en telefon-app? Verkar finnas ventilhattar som känner däcktrycket och som sen ansluts via bluetooth till telefonen och sen får man däcktrycket i en app. Typ dessa fast det finns kanske nåt bättre

Inser att jag nog hade hade hjälp av Aoocci C3 skärmen förra veckan då jag fick pyspunka på KLR:en och upptäckte att jag började tappade trycket i framhjulet mellan Nattavaara och Messaure och tack vare det kunde åka och pump däcket i Harads så jag tog mig hem.

Kommer nog inte att ha skärmen på KLR:en utan köra med min Montana 700i på den men Montanan visar aviseringar från telefonen så om man har en app som varnar med en avisering för däcktrycket skulle man få en avisering på Montanan.

Å andra sidan har man ju klarat sig utan såna här grejer men finns det nåt som är tillförlitligt är de väl till ingen nackdel.

För övrigt kommer en portabel kompressor kommer också att inhandlas.

Ventilhattar med tryckövervakning är lite eljest på MC, hatten påverkar gummit med G-krafterna.
De där hattarna är mer lämpliga för långsamma personbilar.........
Jag letar lite sporadiskt efter nån sensor man kan skruva&limma fast i fälgen, har sett några som man fäster inuti fälgen med en lång "slangklämma" nån gång också.

Ventilhattar med tryckövervakning är lite eljest på MC, hatten påverkar gummit med G-krafterna.
Jag letar lite sporadiskt efter nån sensor man kan skruva&limma fast i fälgen, har sett några som man fäster inuti fälgen med en lång "slangklämma" nån gång också.

Fast det funkar väl ganska dåligt på däck med slang😉 Sen skulle jag tro att jag på min KLR650 efter de grusvägar jag kör överlag körs långsammare än de flesta bilister på landsväg. Nånstans runt 100-110 km/h går ju att marscha behagligt mem snabbare börjar bli lite så där.

Borde inte gummit i alla fall i hatten vara hyfsat konstant ihop pressat om man drar dit hatten och sen har en kontramutter på undersidan? Ventilerna till slangdäcken är ju av metall och borde ju inte vara speciellt känsliga för eventuellt ökade G-krafter då dom har en mutter som låser dessa mot fälgen.

Jag har kört ett par år med mina ventilhattar nu, fungerar alldeles ypperligt.
Dom visar faktisk helt korrekta värden.
Jag tänker att hatten i sig, den är ju stumt fastskruvad, så det tryck som ventilhatten läser av påverkas inte av G-krafterna, det är bara lufttrycket, eftersom ventilen är "öppen" mot hatten.

Men dom är speciellt framtagna för den display som jag har har på hojen, och man kan även ställa in egna larmgränser så att man får notiser oavsett vilket visningsläge man har displayen i.

Last edited:

Hur snabb tror du att en KLR är?

Och det finns också ett alternativ för slanglösa däck, om man önskar det:

Var sitter själva trycksensorn? Jag tänker att ifall det är den stora platta ytan som utgör är trycksensorn så funkar nog sensorn lika bra ifall man har en slang med ventilen i ett annat hål.
Lite gummi i mellan påverkar ingenting då.

Men det beror förstås på hur sensorn är konstruerad.

Jag har kört ett par år med mina ventilhattar nu, fungerar alldeles ypperligt.
Dom visar faktisk helt korrekta värden.
Jag tänker att hatten i sig, den är ju stumt fastskruvad, så det tryck som ventilhatten läser av påverkas inte av G-krafterna, det är bara lufttrycket, eftersom ventilen är "öppen" mot hatten.

Men dom är speciellt framtagna för den display som jag har har på hojen, och man kan även ställa in egna larmgränser så att man får notiser oavsett vilket visningsläge man har displayen i.

Har ju denna billiga Aoocci C3 displayen och som sagt funkade ju detta bra i onsdags fast jag var starkt misstänkt att det var just hatten som släppte luften fast det var det inte. Det var just att displayen varnade för lågt däcktryck som i mitt fall var tur då jag annars hade varit utan luft innan jag kommit hem. Jag ställde konstant ner larmränsen 0.1 bar för att få en uppfattning om hur snabbt jag tappade luften och kunde få en grov uppfattning att jag skulle klarna mig dryga 4 mil till Harads men inte 17 mil hem utan att fylla luft.

Som sagt Montanan visar aviseringar så skulle en app varna i telefon med en avisering skulle nog detta funka fint.

Hur snabb tror du att en KLR är?

Allt är väl relativt, men jag tyckte att dryga 60 km/h på en sträcka västra sidan av älven norr om dig faktiskt kändes ut snabbt 🤣

Var sitter själva trycksensorn? Jag tänker att ifall det är den stora platta ytan som utgör är trycksensorn så funkar nog sensorn lika bra ifall man har en slang med ventilen i ett annat hål.
Lite gummi i mellan påverkar ingenting då.

Men det beror förstås på hur sensorn är konstruerad.
Ingen aning faktiskt, jag har inte den modellen.

Jag har original tryckmätare på BMWn, och det finns helt klart tillfällen när den är snabb på att larma, snudd på innan man hinner känna det själv. BMW har en klump i fälgen, men den kan säkert bara prata med BMWs skärm, och dom är rätt dyra.

Jag har original tryckmätare på BMWn, och det finns helt klart tillfällen när den är snabb på att larma, snudd på innan man hinner känna det själv. BMW har en klump i fälgen, men den kan säkert bara prata med BMWs skärm, och dom är rätt dyra.

Ja och BMW-s mäter enligt uppgift dessutom kompenserat för det atmosfäriska trycket.

Jag hade som sagt sådana också på min röda F800S. De fungerade bra trots 17 år på nacken… Men de är som du säger känsliga och när man kör grus med halvslitna STR så har man togglat upp däckstrycket ständigt i instrumentet… när 2,9 plötsligt blir 2,8 under körning så hinner man stanna och laga innan däcket upplevs slingrigt…

Med vänlig hälsning,

Har ju denna billiga Aoocci C3 displayen och som sagt funkade ju detta bra i onsdags fast jag var starkt misstänkt att det var just hatten som släppte luften fast det var det inte. Det var just att displayen varnade för lågt däcktryck som i mitt fall var tur då jag annars hade varit utan luft innan jag kommit hem. Jag ställde konstant ner larmränsen 0.1 bar för att få en uppfattning om hur snabbt jag tappade luften och kunde få en grov uppfattning att jag skulle klarna mig dryga 4 mil till Harads men inte 17 mil hem utan att fylla luft.

Som sagt Montanan visar aviseringar så skulle en app varna i telefon med en avisering skulle nog detta funka fint.

Allt är väl relativt, men jag tyckte att dryga 60 km/h på en sträcka västra sidan av älven norr om dig faktiskt kändes ut snabbt 🤣

Jag kör nog sällan så snabbt som 60 km/h.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park