Däcktryck?

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Vems råd följer ni när det gäller däckstryck? Däck-tillverkarens eller Motorcykel-tillverkarens ?
 
Last edited:
Sen ska man ju ta hänsyn till hur kallt det är när man mäter trycket.
Har man i 2,5bar när det är en kall vårdag, kanske +5, så är det garanterat bra mycket högre tryck när det är +25, nån månad senare.
 
Precis vad jag också trodde men när jag fick ett däck bytt hos en mc firma så sa dom att dom alltid går på däck-tillverkarens råd :confused:

De är väl för dom fått en poster från däcktillverkaren

Däckstryck bör anpassas rätt rejält efter körstil.. Mc-tillverkarna rekomenderar ju oftast ca 2,5 fram och 2,9 bak i sportknarrar.. Det är på tok för mkt om man kör aktivt
 
Last edited:
Kolla även vilken noggrannhet tryckmätarna visar, de kan skilja en hel del. Så testa trycket med ett par olika.
Ja brukar fråga de däckfirmor om de har har nån rutin för att säkerställa att deras mätare e kalibrerade och verkligen visar rätt tryck, så ser de ut som de fått tandvärk...

Visst, de e ingen raketvetenskap. Men hur VET man att saker e rätt om de e viktigt med typ däcktrycket?
 
Jag har oxå funderat på det där. Är det kallare ute är det väl ok att köra med lägre tryck, mer anläggningsyta = mer friktion = mer värme = bättre grepp??
Är det varmt ute kanske det är bättre att ha lite högre tryck, annars blir gatdäck kanske för varma vid aktiv körning och greppet blir sämre.

Sen måste det väl vara bättre att ha lite lägre tryck då däcken sjunger på slutversen och är betydligt hårdare pga att det finns mycke mindre gummi att ta av vilket ger sämre grepp, lägre tryck ger ju mer yta an mot asfalten där oxå.

Jag antar att däcktrycksmanualerna är ett hyfsat kompromisstryck för alla faktorer som inverkar. För ska man ha det optimala däcktrycket skulle jag gissa på att allt mellan strax under 2bar upp till 3 kan va det ideala beroende på väg, körstil, hur slitna däcken är, temperaturen i luften, hojens vikt, förarens vikt osv osv...

Fast detta gäller nog bara om man skall ha det optimala greppet, kan ju förviss vara bra och ha i en nödsituvation, men tror dock andra faktorer som en rädd förares aggerande ställer till det mer där än att kunna rädda situvationen med ett grymt grepp om asfalten. Kör man normalt, lagom aktivt tror jag inte det spelar någon större roll några 10 delar bar hit eller dit.

Blev mycke text...hm. Men kanske läsvärt :gnissla
 
Last edited:
Däckstryck bör anpassas rätt rejält efter körstil.. Mc-tillverkarna rekomenderar ju oftast ca 2,5 fram och 2,9 bak i sportknarrar.. Det är på tok för mkt om man kör aktivt[/QUOTE]

Jag minns inte vilken av mina verkstadshandböcker jag läste det i, men när det gäller däckstryck så var det att fram var det 2.5 bar och bak berodde det på vikt på föraren och körstil. Om man vägde över cirkus 75 kg skulle man ha 2.9 bar i bakdäcket vid normal körning. Om man är ute efter att köra aktivt så var det 2.5 bar även i bakdäcket som gällde.
 
Jag har oxå funderat på det där. Är det kallare ute är det väl ok att köra med lägre tryck, mer anläggningsyta = mer friktion = mer värme = bättre grepp??
Är det varmt ute kanske det är bättre att ha lite högre tryck, annars blir gatdäck kanske för varma vid aktiv körning och greppet blir sämre.

Sen måste det väl vara bättre att ha lite lägre tryck då däcken sjunger på slutversen och är betydligt hårdare pga att det finns mycke mindre gummi att ta av vilket ger sämre grepp, lägre tryck ger ju mer yta an mot asfalten där oxå.

Jag antar att däcktrycksmanualerna är ett hyfsat kompromisstryck för alla faktorer som inverkar. För ska man ha det optimala däcktrycket skulle jag gissa på att allt mellan strax under 2bar upp till 3 kan va det ideala beroende på väg, körstil, hur slitna däcken är, temperaturen i luften, hojens vikt, förarens vikt osv osv...

Fast detta gäller nog bara om man skall ha det optimala greppet, kan ju förviss vara bra och ha i en nödsituvation, men tror dock andra faktorer som en rädd förares aggerande ställer till det mer där än att kunna rädda situvationen med ett grymt grepp om asfalten. Kör man normalt, lagom aktivt tror jag inte det spelar någon större roll några 10 delar bar hit eller dit.

Blev mycke text...hm. Men kanske läsvärt :gnissla

Stämmer mycket bra det där! :)
 
2,9 bak låter ju tokhögt för att vara kalltryck. Suzuki rekomenderar 2,5 både fram och bak på min om man kör själv, och 2,9 med passagerare.
 
Jag kör med 2,3 fram och 2,5 bak. Men var har jag fått den siffran ifrån? Kan det vara från den-vars-namn-inte-får-nämnas som driver en däckfirma?
 
Jag kör med 2,3 fram och 2,5 bak. Men var har jag fått den siffran ifrån? Kan det vara från den-vars-namn-inte-får-nämnas som driver en däckfirma?

Han vill nog att dina däck ska få sig en bokstavlig avhyvling, så att du sen knackar på och ber om byte.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top