Däcktryck?

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Hoj
SP-1 -01
Läste att mina Michelindäck skulle ha 2,3 fram och 2,5 bak rekomenderat av Michelin. Men i min instruktionsbok står det 2,5/2,8. Vilka ska man tro på?

Dagens moderna däck funkar bäst med ca 2.2-2.3bar fram och ca 2.4-2.5bar bak.

Att köra med 2.5 fram och 2.8 bak är en rekomendation från dom flesta tillverkarna av motorcyklar, något som skall följas vid långkörningar eller vid situationer när man har en passagerare baktill för att däcken inte skall riskerars att överhetta med kraftigt slitage som följd.

På bana kan man sänka några tiondelar men understig aldrig 2,0 bar i vanliga gatdäck för då kan däcken överhetta och bli snorhala. :gnissla

På bana kan man sänka några tiondelar men understig aldrig 2,0 bar i vanliga gatdäck för då kan däcken överhetta och bli snorhala. :gnissla
Jag har aldrig förstått det där med att sänka lufttrycket på bana. Vad ska det vara bra för? Mina Pilot Power blir snorhala ändå efter några varv, med 2,5 bar fram å bak, precis som jag har på gata. Däcken blir ju oavsett mycket varmare på bana än på landsväg, så egentligen skulle man väl sänka trycket på väg istället? :va

Jag har aldrig förstått det där med att sänka lufttrycket på bana. Vad ska det vara bra för? Mina Pilot Power blir snorhala ändå efter några varv, med 2,5 bar fram å bak, precis som jag har på gata. Däcken blir ju oavsett mycket varmare på bana än på landsväg, så egentligen skulle man väl sänka trycket på väg istället? :va

Vem har sagt att du skall sänka trycket i Pilot Power på bana?

Inte den typ av stomme i Pilot Power som skall ha sänkt tryck, har däckförståsigpåarna sagt till mig.
Dessutom är det väl en gummiblandning som skall jobba vid 50-60 grader.
Inte 80-90 som racedäck.

Blir precis vad du skriver: Överhettning!

Last edited:
Som någon tidigare sagt; däcktillverkarens rekommendation avser maxbelastning, alltså när man ligger på mc'ns tillåtna totalvikt.
I alla andra fall måste förarens vikt, ev. passagerares vikt, ev. last samt körsätt styra trycket.
Brukar vara väl beskrivet i instruktionsboken.

Rekommendationerna i din manual är för det/de däck som de rekommenderar, alltså ingen allmän rekommendation som funkar för alla däck. Jag skulle därför följa Michelins rekommendationer som är specifika för det däcket och din cykel.

Som någon tidigare sagt; däcktillverkarens rekommendation avser maxbelastning, alltså när man ligger på mc'ns tillåtna totalvikt.
I alla andra fall måste förarens vikt, ev. passagerares vikt, ev. last samt körsätt styra trycket.
Brukar vara väl beskrivet i instruktionsboken.

Det brukar stå rekommendationer för både med och utan last.
I min instruktionsbok till TDM:en så står det specat för körning med enbart förare, full last samt för högfartskörning. 2,25/2,75 i samtliga fall.

Men visst kan det variera lite med olika däckstyper.
Utgår man ifrån det som står i instruktionsboken och justerar efter provkörning så hamnar man nog ganska rätt. Blir däcken för varma eller cykeln känns svampig så kan man höja trycket lite, känns den orolig eller däcken inte blir varma så kan man prova att sänka lite.

Jag har dock inte funnit någon anledning att korrigera trycket i mina däck. det som Yamma rekommenderar funkar bra för mig.

Rekommendationerna i din manual är för det/de däck som de rekommenderar, alltså ingen allmän rekommendation som funkar för alla däck. Jag skulle därför följa Michelins rekommendationer som är specifika för det däcket och din cykel.

Ja. Finns specifika rekommendationer för en viss kombination av däck och cykel så är det ju bäst att utgå ifrån det. Annars är nog det säkraste att utgå ifrån det som står i instruktionsboken och sedan känna sig för och justera efter hur hojen upplevs.

Det är inte några jätteskillnader i stommarna på landsvägsdäck så länge som man håller sig inom samma kategori av däck så det rör sig nog om tiondels bar som man får justera om man inte åker på en väldigt tung eller väldigt lätt hoj.

Last edited:
För r1an är det samma tryck oavsett last enligt yamma. 2.5 resp 2.9 vill jag minnas.

I ditt fall skulle jag utgå ifrån det som rekommenderas för din hoj. Visar det sig att det inte känns bra så justerar du mot det som däckstillverkaren rekommenderar.
Michelin rekommenderar ett tryck som ska funka bra för däcken men vad som är optimalt beror ju väldigt mycket på hur tung hoj man kör, fjädringsegenskaper och körstil.
Så utgå ifrån dina 2,5/2,8 och känn efter. Upplever du att däcken inte blir varma så justerar du ner trycket lite mot de värden som michelin rekommenderar.

Du sabbar inte ett däck på att köra en bit med lite för högt tryck. Däremot sliter man väldigt mycket om man kör med alldeles för lågt tryck i onödan.

Det är viktigt att följa däcktillverkarens rekommendationer och inte följa allmänna påståenden i mc-kretsar.

Du har inte nämnt vilka Michelin du använder så det jag säger nu gäller Pilot Power och jag vet ej vad som gäller för t.ex. Pilot Road eller annan variant:
Det ryktas om att Pilot Power är helt värdelöst att köra bana med och det har troligen uppkommit pga att man hört eller blivit rekommenderad att använda samma lufttryck som i racedäck, och Pilot Power är INTE ett racedäck, det är ett gatdäck.
Pilot Power ska aldrig ha under 2,3 i tryck...... Detta pga att hela däckkonstruktionen inte är byggd för det, däcket är heller inte byggt för att jobba i lika höga temperaturer som racedäck.
På en sporthoj så brukar 2,3 fram och 2,4-2,5 bak var lämpligt vid banåkning, men 2,5 resp. 2,9 för gata eller banåkning i lugnare tempo är helt ok.

PP är jättebra gatdäck och riktigt bra bandäck så länge det inte är racetempo.

Märker att ni alla är oense om däck tycket en säger följ däcktillverkaren en annan hoj tillverkaren. Så tillbaks till ruta ett:va :va

Om jag skulle följa däckstillverkarens råd slaviskt, skulle jag vara ett riktigt miffo. Densamme rekommenderar 2,9 oavsett båge och last.
En nöjestripp på min lätta maskin, utan last och passagerare (själv väger jag 65 kg) med det trycket skulle inte vara så behagligt/säkert.
Vid fullast och höga farter, nära däckets godkända maxbelastning, är det däremot ett utmärkt val.

Säger sig väl självt att man ska variera trycket efter mc, körsätt och last + personliga intryck och preferenser!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D