Däcktryck??

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Jag har just bytt från plastraket till motard och har lite funderingar på däcktryck. Någon som har några idéer om lämpliga tryck för bana och gata? På sporthojen körde jag med 2 bar både bak och fram vid bankörning. Passar det även på motarden? :confused:

Jag brukar köra på mellan 1,4 och 1,6.. Kör mycket på bakhjulet så det blir stabilare med lite lägre däcktryck..

Kör med 1.8 fram, 2,1-2,2 bak. Fungerar ypperligt vid bankörning(skrapar fotpinnar). Dunlop GP 208 fram, GP 207 bak

Zeb_Macahan skrev:
2326123 På bana med 1,9 ungefär, med slicks.

//Emmi
Jag skulle inte köra med mer än 1.7 vid bankörning mätt på kallt däck.
Vet att rr killarna körmed 1.9-2.1 men det fungerar inte vid motardåkning.

Stoffy skrev:
2326774 Jag skulle inte köra med mer än 1.7 vid bankörning mätt på kallt däck.

varmt körde jag med 2.6 i framhjul och 2.4 i bakhjulet

körde först något lägre i framhjul men dom tyckte det såg ut att gå för varmt pga lågt däcktryck.

Jävla skilnad på att kolla däcktryck på macken eller med speciel mätare :3freak På macken 2.6 riktig mätare = 1.3 :näsblod

Detta var på gelleråsen en varm dag på r6a

Jag frågade samlade eliten i östersund och de sa alla 1,6-1,65. Så det tror jag på, på bana då.

Kör man med gatdäck är det en annan historia, dom kan man behöva köra högre tryck i.

Olof Eriksson skrev:
2326875 Jag frågade samlade eliten i östersund och de sa alla 1,6-1,65. Så det tror jag på, på bana då.

Kör man med gatdäck är det en annan historia, dom kan man behöva köra högre tryck i.
Varför ska det vara högre tryck i ett gatdäck än i ett race-däck? Brukar köra med 1.7-1.8 i mina gatdäck.

Stoffy skrev:
2326774 Jag skulle inte köra med mer än 1.7 vid bankörning mätt på kallt däck.
Det fungerar alldeles utmärkt för min del. (Tipsat av Supermoto och Raceme) Testade lite olika på Åland pga av att jag lätt fick släpp men 1,8-1,9 funkade bra där och har funkat på Örebro och Linköping.

supermoppe skrev:
2327034 Varför ska det vara högre tryck i ett gatdäck än i ett race-däck? Brukar köra med 1.7-1.8 i mina gatdäck.
För att dom e inte byggda för att gå med samma temperatur som ett racedäck. Sen är det skillnad på 1,6 och 1,8 :)

Emmi skrev:
2327143 Det fungerar alldeles utmärkt för min del. (Tipsat av Supermoto och Raceme) Testade lite olika på Åland pga av att jag lätt fick släpp men 1,8-1,9 funkade bra där och har funkat på Örebro och Linköping.
'
Ja supermoto har kört en hel del gatdäck så det har han nog koll på.
Testa sig fram är det ända rätta. Har du ett kallt slicks med lufttryck på 1.65 så stiger det till över 2 när du har kört hårt med det det. Så det kan vara svårt att veta vad det ursprungliga lufttrycket är när man redan har börjat träningsdagen. Kör hårt kul med felr tjejer i sporten.

Kan inget om lufttryck alls, willing to learn! Kanske borde testa att sänka däcktrycket på söndag då, de kanske funkar ännu bättre?

Ska ut o köra roadracingbana idag.. Vad ska man satsa på för lufttryck i högre hastigheter? Körde mellan 70 km/h och 170 km/h förra gången på samma bana, och upp till 160 km/h i svängarna. Motardslick sitter framme men jag har precis satt på ett roadracingdäck bak.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back