Däcktryck sommar - vår/höst

Redback

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
2st
Ska man ändra på däcktrycket vid olika temp?
Själv så har jag alltid kört f 2,1 b 2,0 men det är ju stor skillnad på en solig sommardag och en kall vår/höstdag.

Verkar inte vara många som bryr sig om detta.
Mellan +10C +20C +30C skiljer det 1hg/steg, så vill du justera så är det enkelt.
Det som också är intressant i mitt tycke är att mäta vad man har för temp i däcket när man kommer in från ett pass och justera utifrån det.
Det skiljer ganska mycket i temp från ett pass till ett annat om man ökar eller minskar 1 hg, betydligt mer än jag trodde att det skulle göra.
Det optimala jag hört är runt 80-90 C efter ett pass, beroende vem man frågar.

Snackade med en kille för ett tag sedan,kommer inte riktigt ihåg historien om det var han eller någon annan men de hade sprungit runt efter ett pass och mätte däcktempen på de olika deltagarna och det var stor skillnad.

Om man tänker sig en molnig vårdag - en solig sommardag så kan det ju skilja 40 grader i asfalten och det borde väl inverka på däcktempen?

"Mellan +10C +20C +30C skiljer det 1hg/steg, så vill du justera så är det enkelt." -Är det i skuggan eller i asfalten du mäter?

"Det skiljer ganska mycket i temp från ett pass till ett annat om man ökar eller minskar 1 hg, betydligt mer än jag trodde att det skulle göra."
-Hur mycket skiljer det i däcktemp om man ändra 1 hg?

det viktigaste är inte däckstrycket egentligen, det viktigaste är att du BYTER luft när årstiden förändras...

flugan skrev:
2380085 Var gör man av höstluften sen på våren?
Du säljer ju den till deovetande krakar som vill ha 20-minuters Rennsport för att köra på gatan med. Kräng luften till dem, de vet inte bättre.

För att kunna mäta skillnaden i däcktryck i olika temperaturer; 2kg i däcket i ett rum med 10C, flytta till ett rum med 20C osv.

Jag höjde från 1,9 bak till 2,0 och mätte tempen efter passen,
utan att ha gjort detta på ngt exakt vetenskapligt sätt, dock med lika förfarande, så skiljde det väldigt mycket. Prova själv:tummenupp

Det viktigaste som jag ser det är att få upp däcket i arbetstemp. och då är det ganska självklart att alla inte kan ha lika däckstryck, mest beroende av hur man kör. Men även hojens fjädring-inställningar påverkar. Är man inte så snabb så kan det vara problem med att få upp tempen, och då får man kompensera för det. Det finns många faktorer som påverkar som man i den här diskussionen kan lämna därhän, gör det enkelt, mät när du kört och gör jämförelser, justera utifrån det.

Last edited:
En annan sak man måste mäta om man vill hitta rätt med däcken är även trycket man har när däcket är varmt. Normalt så ska trycket öka ca 15% om jag mins rätt mot kalltrycket. När det är varmt brukar rätt tryck ligga på ca 2,3-2,4kg.

Vi hade en gång ett Dunlopbakdäck som låg väldigt bra till på däckstempen när vi körde men som när vi mätte däckstrycket hade för höga värden. Med ett annat däck som hade samma gummiblandning och samma typ av stomme men lite annorlunda lagd cord som gjorde att däcket flexade något mindre så var alla värden rätt igen på både lufttrycket och temperaturen vilket även syntes på att däcken fick en bättre slitageyta och hojen bettede sig bättre i fjädringen. På en annan bana eller vid en annan asfaltstemp/väder hade nog det första däcket fungerat bättre. Som Gixxer 1000 sa så måste man testa för att veta! :)

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back