Däcktryck S1000RR

Henkepenke

Ny medlem
Gick med
13 May 2020
Hoj
Ingen
Vad kör ni med för tryck i däcken på gata? Jag kör själv på Metzler Roadtec 01 bak o z8 fram, men har inte kollat trycket ännu. Har precis köpt hojen och bakdäcket ser något platt ut på ovansidan/slitbanan, om ni förstår. Nån som kan ge några rekommendationer?

Det står väl i manualen. Men 2,5 fram och 2,9 bak är väl en rimlig gissning.

Min manual säger med metzeler 2,9 fram + bak med tyngre förare än 75kg. Men det e på yamaha

Har precis köpt hojen och bakdäcket ser något platt ut på ovansidan/slitbanan, om ni förstår. Nån som kan ge några rekommendationer?

Sväng mer!
Börja med de rekommendationer hojtillverkaren ger sedan kan du prova dig fram med att ändra några hekto åt gången.

Vad kör ni med för tryck i däcken på gata? Jag kör själv på Metzler Roadtec 01 bak o z8 fram, men har inte kollat trycket ännu. Har precis köpt hojen och bakdäcket ser något platt ut på ovansidan/slitbanan, om ni förstår. Nån som kan ge några rekommendationer?
Om man kör som folk så brukar däcket få en så kallad platta i mitten av slitbanan. Inte så mycket att göra åt, bara att byta.

Detta tycker jag det ligger en hel del i. På min hoj (Street Triple RS), ska det enligt manualen vara 2,35 bar fram och 2,9 bar bak. Det är verkligen stenhårt bak, tycker jag. Jag har efter en del testande kommit fram till att 36 psi (för övrigt en MYCKET mer exakt skala än bar, bar känns lika dumt som tum när jag vill veta exakt) vilket är cirka 2,5 bar både fram och bak passar min körstil bäst.

Detta tycker jag det ligger en hel del i. På min hoj (Street Triple RS), ska det enligt manualen vara 2,35 bar fram och 2,9 bar bak. Det är verkligen stenhårt bak, tycker jag. Jag har efter en del testande kommit fram till att 36 psi (för övrigt en MYCKET mer exakt skala än bar, bar känns lika dumt som tum när jag vill veta exakt) vilket är cirka 2,5 bar både fram och bak passar min körstil bäst.

På vilket sätt är PSI mer exakt är bar? Du kan ju ha pund per kvadrataln, det är ju precis lika exakt som bar eller vad som helst, så länge skalan är linjär och du har samma förutsättningar när du mäter, tex 23ºC jämn temperatur i däck, fälg och luft.

På vilket sätt är PSI mer exakt är bar? Du kan ju ha pund per kvadrataln, det är ju precis lika exakt som bar eller vad som helst, så länge skalan är linjär och du har samma förutsättningar när du mäter, tex 23ºC jämn temperatur i däck, fälg och luft.

Men det är juh mer siffror med PSI mellan 0 och 3 Bar! :7peta

Och digitalmätare är juh mer rättvisande än analogvisning, det vet väl alla! :tungan

Varning, inlägget kan innehålla spår av ironi... :D

Ja jo det var väl lite bonnigt formulerat av mig. Vad jag menar är att barskalan är lite för grov i mitt tycke för så förhållandevis låga tryck vi har i däcken, det blir massa decimaler, precis som med tum kontra millimeter när jag vill mäta noga (prova att ställa saget på hojen med tumskalan på måttbandet...) Men det går såklart utmärkt att peta i 2,48 (2,5) bar för att få 36 psi.

Jag använder gladeligen bar på bildäck. Där är det rätt mycket skitsamma jämfört med hojdäck.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti