Däcktryck för gatdäck

Tobbe J

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Hoj
Kawasaki zx6r 2008
Hej! kör en R6'a årsmodell -03
med ett par metzeler sportec m3
funderade på däcktryck vid banåkning resp. gatåkning
om man kollar metzeler's hemsida så står detta

120/60 ZR 17 M/C (55W) TL SPORTEC M3 Front - 2.5 BAR
180/55 ZR 17 M/C (73W) TL SPORTEC M3 - 2.9 BAR

ska man ha så pass högt på gata? och ska man sänka trycket vid banåka??

Tacksam för svar! / Tobbe

Vad jag förstått så ska man inte hålla på och ändra tryck i gatdäck om de inte är konstruerade för att det ska funka (som t ex dunlop sportsmart)..

Hurvida metzeler sportec funkar bra med olika tryck vet jag inte.. så kolla upp det först (eller vänta på att någon som vet hur de däcken är svarar) :)

edit: R1:an "ska" iaf ha 2,9/2,5 så det låter inte helt otroligt.. och normalt så sänker jag lite på bana (jag kört sportsmart).

Last edited:
kan man tänka sig att köra med 2.2 fram och 2.5 bak i varm tryck på bana?
Det kan man nog, men det är för lite och du kommer i princip bara slita ut däcken i förtid utan ökat grepp. 2,3/2,4 i kalltryck är nog det minsta du bör använda i de däcken om du vill sänka från rek.

Tillverkarna anger rek. tryck för kalla däck på gatdäck och stommarna är inte gjorda för att hålla formen med så låga tryck du anger. Däcken är inte tillverkade för samma temperaturer som bandäck utan M3 överhettar över ca 55-60 grader.

Last edited:
Vad jag förstått så ska man inte hålla på och ändra tryck i gatdäck om de inte är konstruerade för att det ska funka (som t ex dunlop sportsmart)..

Hurvida metzeler sportec funkar bra med olika tryck vet jag inte.. så kolla upp det först (eller vänta på att någon som vet hur de däcken är svarar) :)

edit: R1:an "ska" iaf ha 2,9/2,5 så det låter inte helt otroligt.. och normalt så sänker jag lite på bana (jag kört sportsmart).

Jag kör efter rekommendationerna från Dunlop på mina Sportsmart, dvs. 1,9 bak, 2,1 fram på bana. Fungerar kanoners. Dock är det, som du säger, bara vissa däck som fixar det. Tom på Hojdäck sade under ett föredrag, om jag inte missminner mig (isf får du korrigera, Tom), att på gata kan man i princip alltid gå på (hoj)tillverkarens rekommendationer.

Jag kör efter rekommendationerna från Dunlop på mina Sportsmart, dvs. 1,9 bak, 2,1 fram på bana.

Samma här, när det gäller bana.
På gata kör jag det som står på svingen på hojen.

Poängen var mest att sportsmart är konstruerade för att kunna sänka trycket. Men med däck som inte är det så har jag för mig att man inte ska sänka alls. (även om folk gör det, förmodligen för att det är lite "raceigt" att pilla med lufttrycket).

Ja, vore bra om nån som har koll på däck kommenterar :)

jag har ett par metzeler sportdäck och i manualen till F800:an så står det att det ska vara 2.5 Bar fram och 2.8 bak. Jag kör med det och har funkat perfa (på gata). Är väl samma tryck på bana också? Eller?

vad jag hört stiger trycket runt 0,2 - 0,3 bar när däcket blir varmt
så då borde jag kunna sänka rek. tryck med det?

vad jag hört stiger trycket runt 0,2 - 0,3 bar när däcket blir varmt
så då borde jag kunna sänka rek. tryck med det?

Det stämmer.
Michelins tekniske chef tyckte att 2,5 och 2,5 var lagomt för tex nya Power Pure på bana.

Som Jåke redan sagt, tar man bort för mycket luft, arbetar inte stommen som den ska.

personligen rekommenderar jag inte att gå under 2,3 på gatgummi, om det inte är rekommenderat från tillverkaren.

Det stämmer.
Michelins tekniske chef tyckte att 2,5 och 2,5 var lagomt för tex nya Power Pure på bana.

Som Jåke redan sagt, tar man bort för mycket luft, arbetar inte stommen som den ska.

personligen rekommenderar jag inte att gå under 2,3 på gatgummi, om det inte är rekommenderat från tillverkaren.
Finns det nån bibel o läsa för att få löra sig lite om däck?

tackar så mycket!! nu har jag fått svar på det jag ville iaf.
vilka ramar man kan spela inom ungefär

Tack tack!!

Finns det nån bibel o läsa för att få löra sig lite om däck?

nix :D

Jag är ingen expert...men jag har tillgång till några.

Sen har jag ett brinnande intresse för däck...det är kul med gummi:)
Jag försöker själv att lära mig helheten och inte bara detaljer. Typ skillnaden mellan racegummi och gatgummi, arbetstemperaturer osv.
Allt som kan hjälpa mig i min egen körning är av intresse och däck hör ju till den kategorin.

Finns massor att läsa på nätet, tester, reflektioner, tillverkning osv.
hittar man inte, så frågar man. Alltid någon som sitter på svaret.

nix :D

Jag är ingen expert...men jag har tillgång till några.

Sen har jag ett brinnande intresse för däck...det är kul med gummi:)
Jag försöker själv att lära mig helheten och inte bara detaljer. Typ skillnaden mellan racegummi och gatgummi, arbetstemperaturer osv.
Allt som kan hjälpa mig i min egen körning är av intresse och däck hör ju till den kategorin.

Finns massor att läsa på nätet, tester, reflektioner, tillverkning osv.
hittar man inte, så frågar man. Alltid någon som sitter på svaret.
Fan då, jag som tänkte göra det lätt för mig. ;)

Det stämmer.

Jag skulle inte gå under det även om det rekommenderas av tillverkaren. Enligt Michelins Power One guide så skall man köra Power One Street på 1,9 bak vid amatörkörning på bana. Jag kokade mitt Power One på en knapp dag på Mittsverige. Jag borde gjort som jag alltid gjort och kört gatdäck på 2.3, då håller de i regel flera dagar på bana...

Jag skulle inte gå under det även om det rekommenderas av tillverkaren. Enligt Michelins Power One guide så skall man köra Power One Street på 1,9 bak vid amatörkörning på bana. Jag kokade mitt Power One på en knapp dag på Mittsverige. Jag borde gjort som jag alltid gjort och kört gatdäck på 2.3, då håller de i regel flera dagar på bana...

Vi har info på vår hemsida om detta.
Tester förra året med en del SMC-instruktörer gav ett kalltryck på ca 2,3 fram och 2,5 bak.
Vi informerade Michelin om detta då.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...