Däcktryck å fjädring på en R6:a

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Kompisen har en R6:a.

Han undrar om han skall ändra fjäderinställning och däcktryck inför bankörning (Anderstorp & Gelleråsen). Han hade hört att man skulle sänka däcktrycket relativt vad det står i manualen för att få mer greppyta. E de så?
 
Han ska inte ändra nånting innan han har provat. Kör man inte fortare än man gör på gatan funkar originalinställnigarna på allt. Däcktrycket kan han kanske sänka till 2.0 bak och 2.2-2.3 fram.
 
flugan skrev:
...Han hade hört att man skulle sänka däcktrycket relativt vad det står i manualen för att få mer greppyta. E de så?
Luften i däcken expanderar när den blir varm. Däcken blir mycket varmare på bana än vid gatkörning och då kommer trycket i däcken att bli för högt. Med mindre luft i däcket från början kommer däcket att få rätt tryck när det är varmt.
 
Håller med Mattias angående fjädringsinställningarna, är man av "normal" vikt duger de fint. Det är först när man börjar få upp bra tempo som det är lönt att börja pilla på set-upen.
Det enda (på min -00:a iaf) man kan kika på direkt är fjädern bak som har en lite väl mjuk setting original...
Enklaste för din polare är väl att se till att han har med sig verktyg så han kan justera på plats om han finner det behövligt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top