Däcktips??

DJNeno

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2009
Hoj
Honda CBR1000RR HRC -09
Det börjar bli dags att köpa nytt bakdäck till CBRen. Har just nu nått Bridgestonedäck både fram och bak.
Såg lite snabbt vid sidofältet reklam för däck och hoppade in på sidan hojdäck.se. Någon som kan tipsa om ett bra gatdäck för min hoj därifrån?? Eller nån annan sida med ok priser.
Hur är Maxxis däck?? Någon med erfarenhet?
Tar alla tips jag kan få.

jag köpte här: http://www.reifenversand.com/

dock är de inge vidare på engelska så skulle nåt strula räkna med att du får putsa på skoltyskan ;) men annars smidigt och riktigt bra priser

Åker du bara gata, ToR polarna och lite fikaturer, så ska du ha svarta, runda däck i rätt dimension, sen är modell eller tillverkare halvt sak samma idag. Det enda du ska hålla dig ifrån är Avon.

Som sagt, Reifenversand har jag handlat från många gånger, funkar klockrent, Mynetmoto funkade också klockrent, några dagars längre leveranstid bara.

Priserna var bra... Ska kolla om jag inte kan hitta samma bakdäck som jag har just nu.
Klubba: Vart i gbg kan man få dom monterade för ett ok pris?
Vet att när det kommer till bildäck vill alla lägga en extra summa om man inte köpt däcket hos dem.

Priserna var bra... Ska kolla om jag inte kan hitta samma bakdäck som jag har just nu.
Klubba: Vart i gbg kan man få dom monterade för ett ok pris?
Vet att när det kommer till bildäck vill alla lägga en extra summa om man inte köpt däcket hos dem.

Mölndals däckservice 175:- om du vandrar in med hjulet från hojen, och ett egenköpt däck

edit: kanske inte billigast i stan, finns en och annan som tar 150:-, men de e väldigt rädda om fälg och skivor :tummenupp

Last edited:
Jag tänkte ta och test Pirelli Diablo Rosso Corsa nästa gång det är dags (ca 200mil).
Brukar bli från mynetmoto.com om omläggning svärandes hemma på köksgolvet.

Tack för de utländska sidorna, ett par hundringar billigare :tummenupp Nu kan man köpa road 2ct ist för vanliga :)

Lånar tråden lite om det är ok, säkert fler som har samma frågor.

Jag gillar att köra "inspirerat" och kör kanske någon SMC-kurs på gokartbana. Vill ändå att däcken ska ha hyffsad hållbarhet. Är Pilot Road 2ct rätt däck för mig? Hur långt kommer man på framdäck resp. bakdäck? Jag kör 125:a så antagligen håller däcken lite längre än för de flesta här.
Är det stor skillnad grepp- och hållbarhetsmässigt på vanliga Road och 2ct?

Hade Pirelli Diablo Strada på min förra hoj. Sjukt bra däck i min värld! Grymt grepp, fina sportiga egenskaper (nu kör jag ju inte bana eller så, men fullt tillräckligt för sportig gatkörning var de iaf) och höll riktigt länge! Blir sånna på denna hojen också nästa gång det är dags att byta tror jag..

Tack för de utländska sidorna, ett par hundringar billigare :tummenupp Nu kan man köpa road 2ct ist för vanliga :)

Jag gillar att köra "inspirerat" och kör kanske någon SMC-kurs på gokartbana. Vill ändå att däcken ska ha hyffsad hållbarhet. Är Pilot Road 2ct rätt däck för mig? Hur långt kommer man på framdäck resp. bakdäck? Jag kör 125:a så antagligen håller däcken lite längre än för de flesta här.
Jag har läst mig till att 2ct-däcken lämpar sig sämre för bankörning än dom vanliga, inte 2ct, däcken, skuldrorna är mjukare och klarar vatten bättre, men tål värmen sämre. Sen hänger det säkert ihop med vilket tempo man har också.

Jag har läst mig till att 2ct-däcken lämpar sig sämre för bankörning än dom vanliga, inte 2ct, däcken, skuldrorna är mjukare och klarar vatten bättre, men tål värmen sämre. Sen hänger det säkert ihop med vilket tempo man har också.
Eftersom han kör 125:a är det nog rätt lugnt.

Hej.

Vad har du hojen till? (pendla, nöjes, bana, motorväg)
Hur kör du? (lugnt, hetsigt, fort)
Vad har du för preferenser/önskemål/krav på däck?(pris, mil, regngrepp)

Maxxis är ett däck som tillverkas i Taiwan.
Maxxis som märke tillhör de 10 största tillverkarna i världen.

Deras Supermaxx Sport är ett riktigt bra sportdäck som pallar med ganska hård bankörning och håller hyffsat många mil.
Supermaxx-däcket är mer ett sporttouringdäck med helt OK allroundegenskaper.

Åker du bara gata, ToR polarna och lite fikaturer, så ska du ha svarta, runda däck i rätt dimension, sen är modell eller tillverkare halvt sak samma idag. Det enda du ska hålla dig ifrån är Avon.

Som sagt, Reifenversand har jag handlat från många gånger, funkar klockrent, Mynetmoto funkade också klockrent, några dagars längre leveranstid bara.

Om jag hade svarat i tråden skulle jag ha svarat exakt lika! :tummenupp

Möjligtvis skulle jag kompletterat med att säga att: Köp inte "Värre" däck än vad du behöver. Standard däck är riktigt, riktigt bra. I många fall till och med mycket bättre än värsting däck.

Mats

Lånar tråden lite då jag också ska byta däck närmaste tiden! Hoppas det är ok! :)

Jag har kört på bt023 bak och är är nöjd med det. Minns inte miltal men greppet har för min körning varit fullt tillräckligt! Körde min första bandag och det ska det bli fler! Kör väl hyfsat (relativt ^^) fort och mycket bakhjul.. Finns det något annat alternativ än vad jag har? Tillräckligt Bra grepp för mig att utvecklas på bana och inte för hårt för gata och så lång livslängd som möjligt!

Klubba: Mölndal blir det då, viktigt att dom inte skadar nått.

Har kanske inte förklarat min körning men undviker stadskörning iaf, så mkt kurviga vägar utanför stan som möjligt i ett ok tempo.
Har just nu Bridgestone BT015R som duger hur bra som helst, är egentligen mest ute efter bra priser och verkar som att det får bli Reifenversand för ett sådant däck, tycker det var helt ok pris.

Lånar tråden lite då jag också ska byta däck närmaste tiden! Hoppas det är ok! :)

Jag har kört på bt023 bak och är är nöjd med det. Minns inte miltal men greppet har för min körning varit fullt tillräckligt! Körde min första bandag och det ska det bli fler! Kör väl hyfsat (relativt ^^) fort och mycket bakhjul.. Finns det något annat alternativ än vad jag har? Tillräckligt Bra grepp för mig att utvecklas på bana och inte för hårt för gata och så lång livslängd som möjligt!

Funkar bt023 bra för dig även i regn? Jag har ett sådant bak, släpper fortare än kvickt när vägbanan är fuktig.

Hmm.. Jag har inte kört så mycket regn med det faktiskt. Men det var en faktor jag läste i ett test (bike?) att det skulle ha bra våtgrepp som gjorde att jag valde det också.. Men jag kanske minns fel? Körde halvregnigt igår men så halt tyckte inte jag det var, så länge man inte försökt wheela förstås^^ Men det beror mycket på vad det är för asfalt också!

kört dunlop sportsmart och roadsmart, båda är bra däck.
Riktigt bra grepp i sportsmart även i regn. Gillar båda däcken får ut fler mil i roadsmart, sällan jag pressar så hårt att inte roadsmart räcker.

Med pilot Road2 kan du köra hur fan du vill när det är på en 125:a :tummenupp. Jag hade det på min tidigare 900:a och höll mig på hjulen på gotland ring med dem, i gubbatempo. En kompis som var med hade detta däck bak även han och han dundrade på rätt bra med sin zx9:a. Är man bara glad amatör kör man inte ifrån det däckets grepp.

Livslängden kommer vara över 1000 mil bak för dig förmodligen, och ännu mer fram. Bytte min hoj innan däcken tog slut men hade lagt 800 mil på dom med bra mycket mönster kvar.
Överlag bra däck, framförallt i vått, men de är ganska "nervösa" i mitt tycke. Tyckte hojen "ramlade" in i kurvorna med dom. Men när man vant sig är det inga större bekymmer.

Back