Däcksval 18''..

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
Nu ska jag äntligen byta mitt gammla blankslitna framdäck till ett nytt.
Min hoj har ju som sagt 18'' däck, och utbudet är därför en aning begränsat. Vilket däck är "bäst"? Jag är ute efter ett sporttouringdäck som har bra grepp men som oxå gärna får hålla ett tag. Bak har jag michelin pilot road. Fram ska man hälst ha ett aningen mjukare däck om jag förstått rätt. Nån som har nått tips på ett bra 18'' däck som passar mina kriterier?

iommi skrev:
Min hoj har ju som sagt 18'' däck, och utbudet är därför en aning begränsat. Vilket däck är "bäst"? Jag är ute efter ett sporttouringdäck som har bra grepp men som oxå gärna får hålla ett tag. Bak har jag michelin pilot road. Fram ska man hälst ha ett aningen mjukare däck om jag förstått rätt. Nån som har nått tips på ett bra 18'' däck som passar mina kriterier?

Varför inte köra samma modell fram som bak ?
Jag har ett pilot road fram på min gammelgixxer, fungerar fint.
Bak sitter det ett Macadam 100X, räcker för de blygsamma hastigheter jag pressar upp den i.

Jag har oxå totalgay med bakdäcket eftersom det är 18"....

Tjör med ett Metzeler Roadtec Z6 tror jag det heter 160/60 18". Är ruskigt nöjd än så länge... Tyvärr finns det som sagt rätt lite däck med dessa dimensioner.

iommi skrev:

Jag kör macadam 100x både fram och bak. Funkar fint för mig. Vad kör du för dimension på ditt bakdäck? När jag bytte i våras hade jag problem att få tag i någon bra dimension. Fick bli 150/70 bak. Däckskrängaren i stan tyckte 160/60 var för brett för min 3.5 tums fälg. (Tyckte iofs jag med, men inte MC verkstan)

Mikael

DJME skrev:
Jag kör macadam 100x både fram och bak. Funkar fint för mig. Vad kör du för dimension på ditt bakdäck? När jag bytte i våras hade jag problem att få tag i någon bra dimension. Fick bli 150/70 bak. Däckskrängaren i stan tyckte 160/60 var för brett för min 3.5 tums fälg. (Tyckte iofs jag med, men inte MC verkstan)

Mikael

bak har jag 160/60.. vet inte om det påverkar väghållningen från dåligt till värre, eller om det endast är marginellt.

anledningen till att jag inte ville ha samma däck fram var att jag hört att det är bättre med ett mjukare fram. men det verkar vara ont om val..

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!