Däcksvärmare

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Däckvärmare

Hej på er gott folk.

Medför däckvärmare en markant kortad "värmningstid" på ett bandäck? Några andra fördelar/nackdelar med däcksvärmare?

Jag "motionskör" bara, men kan lätt tänka mig att köpa ett par däckvärmare om det hjälper värmningstiden och initialt grepp så pass att det motiverar ett inköp.

Newbie fråga, jag vet.. Men det är ju det jag är också. :)

- P -

Last edited:
Vad jag förstått så är det förutom att man kan gasa fullt nästan direkt, så slits däcket mindre, då man har en jämnare temperatur i däcket. Så på lite sikt så sparar man in pengarna för ett par däckvärmare på att man kan köra längre på däcken.

Hört av mer erfarna rejsputtar.

/Pajje

Största fördelen är att du kan gasa full direkt utan att fundera över däcktempen! Köp!

Dels som nämns ovan, man kan gasa på rätt tidigt, och däcken slits mindre när de är varma från början... :tummenupp
Att säga att man kan bränna på fullt direkt är väl en sanning med modifikation, det beror lite på vilka däcksvärmare man har, (stor skillnad i temp mellan olika värmare) och man har inte ordagrannt optimalt grepp redan första varvet men det är väsentlig skillnad mot kalla däck...
Rekommenderas..... :tummenupp

fezt skrev:
Att säga att man kan bränna på fullt direkt är väl en sanning med modifikation, det beror lite på vilka däcksvärmare man har...

Funkar inte det så har man helt enkelt köpt fel/kassa värmare!

Du får, som tidigare inlägg, jämnare temperatur i däcket. :tummenupp

Värmer du upp däcket genom att köra så blir ytan på däcket mycket fortare varmt än resten av stommen vilket resulterar i större slitage :(

Kör du med gatdäck och inte ligger på topptider så skulle jag tro att pengarna du lägger på en däckvärmare får du inte igen...

Men de är ju lite rejs puttigt att ha ett par..... de skadar ju inte!!! :tummenupp

Många tack för svaren.

Mm... Börjar starkt luta åt ett inköp, hade några mindre trevliga upplevelser i helgen och tillskriver dem en alldeles för glatt gasande högerhand i samband med väldigt kalla däck.

Ingen som har ettpar depåstöd fram+bak till en R6:a till salu för en vettig penning? Som man bak lyfter i "skruvar" på svingen och fram helst i kronan men klart att gaffeln funkar också?

Insåg att det kan bli knöligt att få på värmarna om cykeln står på backen. :)

Däcksvärmare? Är det en fjäril?

Säg efter mig nu: d-ä-c-k-v-ä-r-m-a-r-e.

Inget "s".

/Ert svensk läraret.

Mattias skrev:
Däcksvärmare? Är det en fjäril?

Säg efter mig nu: d-ä-c-k-v-ä-r-m-a-r-e.

Inget "s".

/Ert svensk läraret.
Inte vara kinkig nu.. Du är ju admin, stavfel och prylar har du ju möjlighet att ändra på själv. Snacka om heltidsjobb. :)

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...