Grrrooov skrev:
Ingen fara att vara trött i värmen. Jag ställde om min fjädring fram och bak till helt original istället. Det fungerade bättre men den är väldigt mjuk. Frågan är ju om jag gjorde något dumt om den var bra iställd innan.
Kan jag utgå från 30-35mm på min gsx-r också? Gäller detta även fram?
För det är fjäderförspänning bak vi pratar om?
När du säger att saget är för litet, är det under 30 då eller så lite som 20? Står det i instruktionsboken hur lång fjädringsväg man har?
Sorry jag missade ditt svar!
Att den är mjuk är inget fel så länge den inte bottnar när du kör. Här testar man lämpligast på sin favoritväg som gärna har lite gupp. Om den bottar (bak) EN gång och på det värsta stället när du kör så mycket du kan/vågar (finner lämpligt) så är det helt ok. Då nyttjar du ju hela fjädringsvägen vilket är precis vad man skall eftersträva.
Efter att saget är justerat till lämplig nivå skall du börja justera kompressionsdämpningen. Vilket på bakdämparen brukar vara den övre skruven (returdämpningen sitter oftast längst ner på bakdämparen i form av en justerskruv eller en justerratt).
Justera nu 2 klick varje gång du ändrar inställning så att du känner om det blev sämre/bättre. Eftersom du skriver att den är för mjuk så skall du skruva IN skruven 2 klick (om du inte har några klick utan att den är steglös så justera minst 1/4 varv). Dvs. skruva skruven medurs. Kör sedan en sväng på din favoritväg och känn efter om det blev bättre/sämre.
Edit: Om det blev bättre men fortfarande inte är riktigt bra justera 2 klick till tills du tycker det känns bra.
Kompressionsdämpningen är lätt att känna efter när man har justerat den för hård. Då känns det som stötar i ryggen/baken varpå man justerar ner den en aning så att dessa stötar försvinner (gäller för landsvägskörning). Värre är det att känna returdämpningen men generellt kan sägas att om hojen "gungar" i samband med gaspådrag ut ur en kurva så skall man justera returdämpningen så den blir lite hårdare tills gungningarna försvinner.
SLUT EDIT
Om hojen nu svajar under långa kurvor och då speciellt under gaspådrag ut ur böjar så är det returdämpningen du skall justera. Men vänta med det tills du har justerat färdigt kompressionsdämpningen så du koncentrerar dig på EN sak i taget när du kör/justerar.
När jag skriver för litet sag så är det individuellt för resp hoj och körstil. Men för litet sag har man om fjädern går i TOP vid något tillfälle över huvud taget. Oftast sker detta vid kraftig inbromsning (sker ALLTID vid Stopisar) eller vid håligheter i vägbanan vilket då resulterar i studsande bakhjul.
Nä, 30 mm är INTE för litet och knappast 20 mm heller. Men däremot 10 mm och kanske 15 mm.
Nä, oftast har man något LÄNGRE fjädringsväg fram (gaffeln) så på min VFR är lämpligt sag fram mellan 35-40 mm medan bak är lämpligt mellan 30-35 mm.
När det gäller buntbandet som är moterat på ditt gaffelben. Skjut ner det så långt ner du kan (så till vida du inte har Up/Side down gaffel för då skall det UPP). Så det inte är någon annan, ägaren innan dig, som har fått det att gå i topp. Ta dig sedan en titt på det med jämna mellanrum för att se om din gaffel bottnar.
Du kan med fördel använda just detta buntband för att mäta saget fram. Men som du förstår måste du vara oerhört försiktig när du kliver på och av hojen för att inte ändra buntbandet mellan mätningarna. Principen är för övrigt exakt samma som för bak när man mäter saget.
Ja, jag pratade förut i mitt förra inlägg bara om stötdämpatren bak.
Nu åker jag till Tyskland och är borta en vecka så jag kan inte titta in här för än tidigast vecka 30.
Lycka till!
// Niklas