Däckstuds vid hård inbromsning

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Husa 650, Husqvarna Örnen, M30 Delux. NV10.
Går det att justera fjädring något för att slippa att bakdäcket studsar vid hård inbromsning?

Kedjan börjar slå rätt bra ibland också.

Nu är det inte stoppies jag pratar om att göra utan bara att bakänden är väldigt lätt.

Lite störande är det iallafall.

Grrrooov skrev:
Går det att justera fjädring något för att slippa att bakdäcket studsar vid hård inbromsning?

Kedjan börjar slå rätt bra ibland också.

Nu är det inte stoppies jag pratar om att göra utan bara att bakänden är väldigt lätt.

Lite störande är det iallafall.

Är det inte de man använder mellangas till?

Går det att få detta fenomen om framdämparen är hårdare än bak eller tvärt om?

Fjädringen är justerad på denna cykeln men jag vet inte hur den är och för vem.

Grrrooov skrev:
Går det att få detta fenomen om framdämparen är hårdare än bak eller tvärt om?

Fjädringen är justerad på denna cykeln men jag vet inte hur den är och för vem.

Får du samma problem om du lägger an bakbromsen samtdigt eller precis innan du börjar bromsa fram?

// Niklas

Den kan vara inställd för hårt så att fjädringen inte hinner med att röra sig, om så är fallet behöver du släppa ett par klick på returdämpningen och eventuellt kompressionsdämpningen bak. Men det är bara en fundering....

Prova med en sak i taget och se om deet gör nån skillnad, skriv ner vad du gör så du hittar tillbaka varje gång om det inte blev bättre.

AleX skrev:
Jag menar bakhjulet stutsar väl inte om du drar in kopplingen eller?

Det kanske det inte gör. Är ej säker. Men det lyfter ju ändå. Det är ju själva lyftet som är illa

Grrrooov skrev:
Det kanske det inte gör. Är ej säker. Men det lyfter ju ändå. Det är ju själva lyftet som är illa

Sorry, jag var lite trött tidigare idag!
Jag skulle tro att det negativa saget är för litet. Dvs. att fjäderförspänningen är för hårt ställd och att stötdämparen inte har tillräckligt med negativ fjädringsväg kvar att fjädra ut när du bromsar kraftigt.

Tag hjälp av någon och ställ saget (hänget) när du sitter på hojen. En tumregel är att bakändan skall sjunka ihop ung. 1/3 av den totala fjädringsvägen. Vilket på min VFR innebär mellan 30 - 35 mm.

Dvs. mät mellan bakre hjulaxeln och en fast punkt rakt lodrät (direkt under sadeln tex.). Mät två gånger den första mätningen lyfter du eller en kompis bakändan så mycket ni orkar så att fjädern är maximalt utfjädrad. Nästa mätningen sitter du på hojen så neutralt som möjligt (helst med båda fötterna på fotpinnarna, hår inte det så försök att stötta så lite som möjligt med den foten du har i marken).

Skillnaden mellan dessa påda uppmätta mått skall vara ca. 1/3 av den totala fjädringsvägen. Vilket brukar innebära ca. 30 - 35 mm på en sportig landsvägshoj. Och kör man race eller väldigt mycket bana kan man välja ett dynamiskt sag som är mindre, dvs. mellan 20-25 mm.

Mvh!
// Niklas

Ingen fara att vara trött i värmen. Jag ställde om min fjädring fram och bak till helt original istället. Det fungerade bättre men den är väldigt mjuk. Frågan är ju om jag gjorde något dumt om den var bra iställd innan.

Kan jag utgå från 30-35mm på min gsx-r också? Gäller detta även fram?

För det är fjäderförspänning bak vi pratar om?

När du säger att saget är för litet, är det under 30 då eller så lite som 20? Står det i instruktionsboken hur lång fjädringsväg man har?

Avarage skrev:
Sorry, jag var lite trött tidigare idag!
Jag skulle tro att det negativa saget är för litet. Dvs. att fjäderförspänningen är för hårt ställd och att stötdämparen inte har tillräckligt med negativ fjädringsväg kvar att fjädra ut när du bromsar kraftigt.

Tag hjälp av någon och ställ saget (hänget) när du sitter på hojen. En tumregel är att bakändan skall sjunka ihop ung. 1/3 av den totala fjädringsvägen. Vilket på min VFR innebär mellan 30 - 35 mm.

Dvs. mät mellan bakre hjulaxeln och en fast punkt rakt lodrät (direkt under sadeln tex.). Mät två gånger den första mätningen lyfter du eller en kompis bakändan så mycket ni orkar så att fjädern är maximalt utfjädrad. Nästa mätningen sitter du på hojen så neutralt som möjligt (helst med båda fötterna på fotpinnarna, hår inte det så försök att stötta så lite som möjligt med den foten du har i marken).

Skillnaden mellan dessa påda uppmätta mått skall vara ca. 1/3 av den totala fjädringsvägen. Vilket brukar innebära ca. 30 - 35 mm på en sportig landsvägshoj. Och kör man race eller väldigt mycket bana kan man välja ett dynamiskt sag som är mindre, dvs. mellan 20-25 mm.

Mvh!
// Niklas

Last edited:
gnagaren skrev:
kanske bottnar i denna värme....fram gaffeln altså

Jo den har varit nere väldigt långt ner men jag vet inte om jag ska justera det ens. Det sitter buntband runt gafflarna för att kolla hur långt ner den går.

Grrrooov skrev:
Ingen fara att vara trött i värmen. Jag ställde om min fjädring fram och bak till helt original istället. Det fungerade bättre men den är väldigt mjuk. Frågan är ju om jag gjorde något dumt om den var bra iställd innan.

Kan jag utgå från 30-35mm på min gsx-r också? Gäller detta även fram?

För det är fjäderförspänning bak vi pratar om?

När du säger att saget är för litet, är det under 30 då eller så lite som 20? Står det i instruktionsboken hur lång fjädringsväg man har?

Sorry jag missade ditt svar!

Att den är mjuk är inget fel så länge den inte bottnar när du kör. Här testar man lämpligast på sin favoritväg som gärna har lite gupp. Om den bottar (bak) EN gång och på det värsta stället när du kör så mycket du kan/vågar (finner lämpligt) så är det helt ok. Då nyttjar du ju hela fjädringsvägen vilket är precis vad man skall eftersträva.

Efter att saget är justerat till lämplig nivå skall du börja justera kompressionsdämpningen. Vilket på bakdämparen brukar vara den övre skruven (returdämpningen sitter oftast längst ner på bakdämparen i form av en justerskruv eller en justerratt).

Justera nu 2 klick varje gång du ändrar inställning så att du känner om det blev sämre/bättre. Eftersom du skriver att den är för mjuk så skall du skruva IN skruven 2 klick (om du inte har några klick utan att den är steglös så justera minst 1/4 varv). Dvs. skruva skruven medurs. Kör sedan en sväng på din favoritväg och känn efter om det blev bättre/sämre.

Edit: Om det blev bättre men fortfarande inte är riktigt bra justera 2 klick till tills du tycker det känns bra.

Kompressionsdämpningen är lätt att känna efter när man har justerat den för hård. Då känns det som stötar i ryggen/baken varpå man justerar ner den en aning så att dessa stötar försvinner (gäller för landsvägskörning). Värre är det att känna returdämpningen men generellt kan sägas att om hojen "gungar" i samband med gaspådrag ut ur en kurva så skall man justera returdämpningen så den blir lite hårdare tills gungningarna försvinner.
SLUT EDIT

Om hojen nu svajar under långa kurvor och då speciellt under gaspådrag ut ur böjar så är det returdämpningen du skall justera. Men vänta med det tills du har justerat färdigt kompressionsdämpningen så du koncentrerar dig på EN sak i taget när du kör/justerar.

När jag skriver för litet sag så är det individuellt för resp hoj och körstil. Men för litet sag har man om fjädern går i TOP vid något tillfälle över huvud taget. Oftast sker detta vid kraftig inbromsning (sker ALLTID vid Stopisar) eller vid håligheter i vägbanan vilket då resulterar i studsande bakhjul.

Nä, 30 mm är INTE för litet och knappast 20 mm heller. Men däremot 10 mm och kanske 15 mm.

Nä, oftast har man något LÄNGRE fjädringsväg fram (gaffeln) så på min VFR är lämpligt sag fram mellan 35-40 mm medan bak är lämpligt mellan 30-35 mm.

När det gäller buntbandet som är moterat på ditt gaffelben. Skjut ner det så långt ner du kan (så till vida du inte har Up/Side down gaffel för då skall det UPP). Så det inte är någon annan, ägaren innan dig, som har fått det att gå i topp. Ta dig sedan en titt på det med jämna mellanrum för att se om din gaffel bottnar.

Du kan med fördel använda just detta buntband för att mäta saget fram. Men som du förstår måste du vara oerhört försiktig när du kliver på och av hojen för att inte ändra buntbandet mellan mätningarna. Principen är för övrigt exakt samma som för bak när man mäter saget.

Ja, jag pratade förut i mitt förra inlägg bara om stötdämpatren bak.

Nu åker jag till Tyskland och är borta en vecka så jag kan inte titta in här för än tidigast vecka 30.

Lycka till!
// Niklas

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...