Däckstryck vid banköning?

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Jag vet, men sökfunktionen fungerar ej....

Har inte kört bana tidigare men det kan bli av imorgon. Har en R1-07:a som endast gått 200 mil vilket innebär att originaldäcken är kvar och hyfsat ok. Det är Michelin Pilot Power. Min fråga är hur jag vet vilket tryck som är bra för bankörning för min del. Eftersom det är första banåkat lär det mest handla om att ta kolla läget men jag vill trots det veta vad som gäller. Har noterat att jag trots aktiv körning på kurviga vägar har svårt att få upp rejäl värme på däcken, de blir inte direkt klibbiga. Vilken väme bör man få upp på däcken för att ha optimalt grepp? Hur märker man om man har för lite respektive för mycket tryck i däcken?

Nyböjar frågor men som sagt, alla är vi gröna i början...

Tack/D.

Enligt mina erfarenheter så ska du inte sänka mycket alls för gatdäck på bankörning. Risken är stor att de överhettas om du kör med för lågt tryck.

Körde så sent som idag med 2.5 på ett par Sportec M1 och det funkade bra.

Enligt mina erfarenheter så ska du inte sänka mycket alls för gatdäck på bankörning. Risken är stor att de överhettas om du kör med för lågt tryck.

Körde så sent som idag med 2.5 på ett par Sportec M1 och det funkade bra.

Tack för svaret!

Låter enkelt och bra! Oavsett vad kan man iallafall säga att jag lugnt kan köra med 2,5 bar eftersom jag är helt nybörjare och knappast är ute efter att testa några gränser.

/D.

Man kan se på däckslitaget om du haft för högt/lågt tryck - det kan du med största sannolikhet fråga instruktörer om på plats.

Tack för svaret!

Låter enkelt och bra! Oavsett vad kan man iallafall säga att jag lugnt kan köra med 2,5 bar eftersom jag är helt nybörjare och knappast är ute efter att testa några gränser.

/D.

Kör med samma tryck som du har på gatan. Power är ett gatdäck och gjort för att ha bästa grepp vid de teperaturer som man får då. Sänker man trycket så blir det varmare och risken finns att det överhettar.
Då släpper det och det kvickt.
Innan det blir för varmt är greppet bra och är du nybörjare på bana räcker det garanterat för dig.

Verkar som att pilot power e lömska.....körde varv på varv på varv och helt plötsligt släpper det bara med en liten lowsider som följd.

Jag kör med Metzeler Sportec M3. Metzeler rekommenderar 2.2/2.4 fram/bak och jag litar på att Helmut Dähne & co vet vad dom håller på med..

Har provat 1-2 hekto lägre bara för att känna eventuell skillnad. Det jag märkte var att det funkade sämre i alla fall där fram.

Jepp, kör med rekommenderat tryck, är min rekommendation..sänker du trycket så öka friktionen mer och mera slitage, det skall till rätt extrema situationer för att du skall behöva sänka trycket.

Verkar som att pilot power e lömska.....körde varv på varv på varv och helt plötsligt släpper det bara med en liten lowsider som följd.

Det gjorde det för mig med. Men då hade jag sänkt trycket till 2,2 eller nåt sånt, det gör jag inte igen. Köpa ny hoj fick jag göra också.
Vad hade du för tryck i däcken när det släppte?

Körde på SRW idag, PP 2CT, 2.4 både fram & bak och de funka bra.

Förra veckan testa jag att sänka till 2.2-2.3 fram och då blev det för varmt, stora runda bläffor som rulla av däcket + att det blev halt. Iofs var det varmare då men jag tror inte att det spelar så jättestor roll.

Mina 1 & 50

Edit: CBR600RR rek. tryck fram:2.5, bak:2.9

Last edited:
Jag hade lågt tryck (f: 2.1 å b: 2.2) i hojen på Gelleråsen senast, å det gick riktigt kasst, bara sladdade å släppte. När jag hällde i 2.5 f&b så gick det mycket bättre. Så jag tänker fortsätta med det i framtiden :fakta

Lånar tråden lite.

Vad är rekommenderat tryck för CBR929 -00 med Pilot Power?

Är också rookie på bana så inga "race modifikationer" lär ju göras.

Lånar tråden lite.

Vad är rekommenderat tryck för CBR929 -00 med Pilot Power?

Är också rookie på bana så inga "race modifikationer" lär ju göras.
Enligt Michelins hemsa:
Your choice :
Sweden
HONDA
CBR 900 RR Fireblade
900.0
2000/2001

Michelin propose you the following products in motorcycle range :
PILOT POWER
Front
Sizes : 120/70 ZR 17 (58 W) TL
Pression : 2.5 bars

Rear
Sizes : 190/50 ZR 17 (73 W) TL
Pression : 2.9 bars

lånar tråden lite..

åker Pirelli Supercorsa pro på gatan.. sjukt grepp !! va rekomenderar ni för tryck?

Håller med om att däckstrycket varierar lite(eller mycket) från däck till däck. Jag kör med : bak- Bridgestone batlax 001R 190/55
Fram- Dunlop sportmax GP 120/70
Däckstryck 2.5 på båda på bana, men jag tyckte det tog längre tid för mig att få bra fäste än för kompisen som körde på Michelin power. När väl greppet kom så blev det riktigt bra men minst 3-5 varv för att få riktigt bra grepp gör en lite osäker på däcken men det kanske är normalt? Någon som har erfarenhet av ovanstående däck? Vad jag har läst och hört är Michelin pilot det perfekta däcket för bra fäste på gata(kort uppvärmning och ganska låg arbetstempratur) medans andra mera räsigare däck behöver längre uppvärmningstid på sig men klistrar sig fast ordentligt sedan. Funderar lite vilka däck man väljer nästa gång- aktiv körning på gata men ska även fungera på bana. Någon som har erfarenhet av Dunlop Qualifier RR däck?

Håller med om att däckstrycket varierar lite(eller mycket) från däck till däck. Jag kör med : bak- Bridgestone batlax 001R 190/55
Fram- Dunlop sportmax GP 120/70
Däckstryck 2.5 på båda på bana, men jag tyckte det tog längre tid för mig att få bra fäste än för kompisen som körde på Michelin power. När väl greppet kom så blev det riktigt bra men minst 3-5 varv för att få riktigt bra grepp gör en lite osäker på däcken men det kanske är normalt? Någon som har erfarenhet av ovanstående däck? Vad jag har läst och hört är Michelin pilot det perfekta däcket för bra fäste på gata(kort uppvärmning och ganska låg arbetstempratur) medans andra mera räsigare däck behöver längre uppvärmningstid på sig men klistrar sig fast ordentligt sedan. Funderar lite vilka däck man väljer nästa gång- aktiv körning på gata men ska även fungera på bana. Någon som har erfarenhet av Dunlop Qualifier RR däck?

Michelin däck är kända för att hålla värmen betydligt bättre när man kört något pass, andra däck svalnar av fortare och behöver lite mer "uppvärmnings" tid till nästa pass...nu pratar jag gatdäck med banegenskaper..Jag har inte haft problem med fäste med Michelin pilot power el pilot sport när det väl fått upp värmen, kalla däck kan släppa.

Körde på SRW idag, PP 2CT, 2.4 både fram & bak och de funka bra.

Tala om att ha semester och ha noll koll på dagar och datum, var övertygad om att det bara kördes på söndagar på SRW och missade därför körningen igår. Surt både för den som kunde kört istället för mig och för mig som istället var ute på bygden och slösade soppa.

Du hade rätt att R1:an käkar bakdäck, såg igår att slitagemärkena är framme efter endast 230 mil (där första milen var inkörning). Har redan slitit ut 2 bakdäck på 2 olika R1:or detta år. De håller max 250 mils aktiv gatkörning. Det tråkiga är att det finns material kvar på kanterna, det är ju detta man vill slita bort på bana...

/D.

Back