Däckstryck rennssport supersoft fram, soft bak?

Major Bif

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
Blåvit, R1000 K4. Yoshi Tri-oval bolt-on, Skidmarxz double bubble kåpglas. Bänkad vid 200mil, 155 SAE vid 11.000rpm.
Hej, jag har kommit över rennsportdäck till ett mkt bra pris(nya).
Supersoft fram, soft bak. Dimensioner 120/70-17 och 180/55-17.
På bana brukar man köra ca 2.05 fram och 1,95 bar bak.
Vilket tryck bör man köra på gata??
jag lutar åt ca 2,2 fram samt 2,5 bar bak.
Ska väl också tillägga att jag kör en fireblade 03:a.
Är det nån som har några synpunkter eller erfarenheter så är jag tacksam för svar!

Jag brukar ha 2,1-2,2 fram när jag kör bana... tycker det låter lite väl lite för landsvägsåkning, då har jag 2,5 fram

Och tråden kanske inte skulle legat i racingforumet när det gällde landsvägsåkning :tungan

WASP skrev:
Och tråden kanske inte skulle legat i racingforumet när det gällde landsvägsåkning :tungan

Jag tänkte att är det nån som kan däckstryck är det folk som räjsar!!
Även det faktumet att det är räjsdäck och inte gatublandning så verkade det vettigt att lägga in tråden här!

GSXR1100R skrev:
Ja annars blir dom inte varma
Eftersom det gällde landsvägsåkning så jämför jag med värme/grepp mot andra sportdäck för landsväg. Då anser inte jag att man behöver köra med så lite lufttryck och så hög värme i däcken för den körning som görs på landsväg, jag har alltid kört med 2,5 fram och 2,5 bak på landsväg och tycker att man har mer grepp än vad man behöver och att de fortfarande får upp värme fortare än andra däck. Däcken slits ju fortare med om man kör med hög värme i dom.

/En amatörs syn på det hela :)

Lågt tryck ger varmare däck, bandäck är hala när dom är kalla, i landsvägstempo med 2.5 bar går däcken kalla... iof räcker dom länge men greppet blir lidande, komprimissa så får ni se :tungan

WASP skrev:
Eftersom det gällde landsvägsåkning så jämför jag med värme/grepp mot andra sportdäck för landsväg. Då anser inte jag att man behöver köra med så lite lufttryck och så hög värme i däcken för den körning som görs på landsväg, jag har alltid kört med 2,5 fram och 2,5 bak på landsväg och tycker att man har mer grepp än vad man behöver och att de fortfarande får upp värme fortare än andra däck. Däcken slits ju fortare med om man kör med hög värme i dom.

/En amatörs syn på det hela :)
Rejsdäck är inte gjorda för högre tryck än 2.1, ingen idé att blåsa i mer.

Enligt metzelers hemsida så skall jag ha 2,5 bar fram o bak vid landsvägskörning på rennsport så då har jag det..., sen har jag aldrig varit utför att däcken skulle ha blivit kalla vid det trycket, sen om det beror på att jag inte kör i "landsvägstempo", kör normalt sporthojs tempo varken mer eller mindre.

Kom iofs på att dom däcktrycksrekommendationerna var för gatversionen av rennsport... men jag tror fortfarande inte det är några problem.

Det finns ingen anledning att köra med lägre tryck i däcken på gata så länge man kör på rennsport/supercorsa. De greppar så det räcker i alla fall.

Nu sa jag samma sak som WASP. Men vafan. Han har ju rätt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti