Däckstryck på bana??

För länge länge sen, i förhistorisk tid, innan man började med elektriska däcksvärmare i rallycross så ställde en del kluriga gubbar bilen på rullar och lät den gå på hög tomgång högsta växeln för att bygga värme i däcken, så nog funkar knådningen som värmealstrare...

(Jag vet inte om det var han som var först, men den legendariske Saab åkaren Ture Karlsson var IAF tidigt ute med rullvärmare)

red_ninja skrev:
:arsele LÄS nu vad jag skrev några rader längre upp, det beror ju på vad ja har för däck på, kör jag gatdäck o ska köra hårt/inspirerat, då släpper jag ur luft, skulle aldrig få för mej att köra på 2,9 bak o 2,5 fram som är standard på dom flesta hojar (även din), därmed inte sagt att det är det rätta men det funkar o känns bra för mej,Touring däremot, en helt annan grej, fullt tryck både bak o fram

Så när du är ute på en lugn och harmonisk fikatur till t.ex. Gustavsberg. På hemvägen tar du vägen över Backamo för att få en lite mer inspirerad körning. Stannar du då och släpper ut luft ur däcken till ett tryck som känns bra för dig? För inte kör du väl med det höga trycket på 2,9 resp 2,5 när det ska vara lite inspirerad körning?

MickeG skrev:
Hmmmmmmmmmm inte många bandagar på dig............

Hmmmm... Jag kan inte riktigt läsa ut vad du menar, men om du menar att jag inte kör speciellt mycket bana eller menar att jag är talanglös så visst..

Jag kör som instruktör åt SMC, LMS och Liwa&Nitrous på sporthojskörningarna, så något måste jag väl ändå kunna, eller?

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
...du menar att jag inte kör speciellt mycket bana och att jag är talanglös så visst...//jaG
Hhaa, kunde inte sagt det bättre själv :tungan

Har provat alla möjliga tryck i däcken vid olika temperaturer och banor. Min erfarenhet är att gatdäck inte vill ha mindre än 2,3 varken fram eller bak. Något hg hit eller ditt verkar dock inte spela så stor roll. Vad som är viktig är att mäta trycket vid kalla däck i skuggan, som någon annan sa trycket ökar ca 0,1 bar per 10°C, står hojen i solen blir däcken lätt 20° varmare än luften.

M.Hedberg skrev:
Så när du är ute på en lugn och harmonisk fikatur till t.ex. Gustavsberg. På hemvägen tar du vägen över Backamo för att få en lite mer inspirerad körning. Stannar du då och släpper ut luft ur däcken till ett tryck som känns bra för dig? För inte kör du väl med det höga trycket på 2,9 resp 2,5 när det ska vara lite inspirerad körning?

Det var inte sagt att vi skulle åka över backamo INNAN vi startade, så svaret på din svåra fråga blir ju NEJ, jag stannar INTE och släpper ur luft,

jag gör det innan om jag bestämt mej för att åka inspirerat (mitt lustempo)

men frågan från början gällde ju om man får snabbare upp tempen i däcken(gatdäck) om man släpper ur lite, Det tror jag, sen kan man ju som vissa andra använda däcksvärmare men det anser jag är lite "overkill" om man inte tävlar

Last edited:
chili skrev:
JAG sänker däckstrycket vid bankörning för att körkänslan och hojens uppförande ska vara precis som jag är van vid och kan behärska.

Jag har aldrig sagt att det räcker att köra hårdare. Banåkning ÄR hårdare än gatåka, det kan skilja upp emot 30 grader på däckstempen.

Sen för att få arbetstemperatur på mina däck kör jag gärna ett eller två "master" varv innan jag kör på för fullt. För att slippa dessa varv kan man ju använda sig av däcksvärmare - jag känner i alla fall ingen som släpper ut luft ur däcken för att slippa uppvärmning (Det skulle vara du då.... :) :) :) )
Där har vi den där sällsynta insekten igen.

Peder Rosberg skrev:
2.1 fram och 2 ev 1.9 bak. blir däcken fördärvade så beror det oftast
på fel inställd fjädring.

Det trodde jag också först och fick hjälp av en kunnig att ställa in fjädringen. Gav inget resultat alls på däcket som överhettades jävligt fort och tuggades sönder. Och så jävla fort kör jag inte. 1.9 är för lågt att ha bak, iallafall med en tung hoj som TL1000S

chili skrev:
Jag anar lite missförstånd bland inläggen. Däcken blir inte varmare av lägre däcktryck.

Det är snarare så att däcken blir varmare av den hårdare körningen, vilket leder till att trycket ökar, vilket i sin tur innebär att man bör ha lägre tryck från början. Det vanligaste jag hört är samma som er andra - mellan 2,1 och 2,3.
Vet inte om jag var trött igår när jag läste ditt inlägg men självklart blir inget däck varmt bara för att man släpper ut luften.

Däremot så blir däcket varmare av den ökade friktionen som uppstår vid ett lägre däcktryck som i sin tur får till följd att däcktrycket ökar.

Tänk att vi är sådana besserwissrar :mattias vi som hänger på detta forumet....

Det verkar vara lite olika skolor som ligger bakom svaren i denna tråd.

Men kan vi kanske sammanfatta lite nu då?

gurra2fast skrev:
I min instruktionsbok står det att jag ska ha 2,5k fram och 2,9k bak...

# 2,5 och 2,9 från instr.boken gäller för den vanliga körningen på gata med standarddäck oavsett om det är lek eller touring.

gurra2fast skrev:
På bana har jag hört att man ska ha 2,1k fram o 1,9k bak...

# Vad gäller gatdäck på bana, testa dig fram men håll dig över 2,0.
Varför? Gatdäck är inte gjorda för lägre tryck än 2,0 kilo. Vilket däremot racedäck klarar för att de har hårdare stomme (alltså inte hårdare gummi).

gurra2fast skrev:
Stämmer detta med vanliga gatdäck och vad ska det va bra för?

# Det stämmer "nästan" alltså. För oss vanliga dödliga gör man detta för att trycket ökar under den hårdare körningen och man kör då så likt rekomendationen som möjligt.

Sen att raceputtar och tävligsåkare (med racedäck) även drar fördel av att däcktempen blir högre med lägre tryck är en helt annan historia, det gäller inte gatdäck.

red_ninja skrev:
Det var inte sagt att vi skulle åka över backamo INNAN vi startade, så svaret på din svåra fråga blir ju NEJ, jag stannar INTE och släpper ur luft,

jag gör det innan om jag bestämt mej för att åka inspirerat (mitt lustempo)

men frågan från början gällde ju om man får snabbare upp tempen i däcken(gatdäck) om man släpper ur lite, Det tror jag, sen kan man ju som vissa andra använda däcksvärmare men det anser jag är lite "overkill" om man inte tävlar
:7peta Nu var det inte däckvärmare som diskuterades på denna tråd, utan däckstryck. Däckvärmare kan vi diskutera vidare i en annan tråd

Sportiga gatdäck har en mjukare sidostomme ( där texten står) än racedäck. Därför så bör inte gatdäck ha speciellt mycket lägre tryck på bana än gata.

Enligt killarna på Michelin så är en sänkning med ca 0,2 kg vid bankörning lagom. Detta beroende på väderlek, i regn så kan man sänka lite till pga att däcken går kallare.
Att gatlagliga racedäck ska ha lägre tryck är inget konstigt, de är gjorda för det, mellan 1,9 och 2,1 är enligt uppgifter vanligt bland de som rejsar på "gatdäck"

Du får nog upp tempen snabbare med mindre luft.
Eftersom mer gummi finns i asfalten ock skapar friktion.
Det medför även bättre fäste vilket aldrig är fel.

Därför man kör med högre tryck på touring beror nog på att det sparar bränsle, cykeln går lättare.
Nu kanske det inte är ett så stort problem på en 1000cc på 150 häst.
Men på min 125a Känner jag skillnad om jag kör med lågt eller högt tryck.

Silwer skrev:
Jag bytte ju till öhlins bak, jag tycker fan den sliter mindre på bakdäcket nu än tidigare, kan det stämma?

Om du bara kör gata och däcket blir platt så låter det lite konstigt. Att däcket bli platt (på mitten såklart) på gata har väldigt lite med fjädringen att göra och mera med kraftiga ryck i högerhanden.

P.S Vart är Asylum_Nakaza när man behöver honom, han kunde ju dethär :lol

Silwer skrev:
Jag bytte ju till öhlins bak, jag tycker fan den sliter mindre på bakdäcket nu än tidigare, kan det stämma?

På gatan i ditt tempo borde skillnaden vara försummbar men på bana i högt tempo brukar det spara lite däck med en bättre bakdämpare men det viktigaste är ändå att den är rätt inställd.

Hur var det nudå, ska jag ha lägre tryck vid banåkning eller inte?
Jag har idag 2,5 bak och 2,25 fram.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...