Däckstempratur

• Thread starter Thread starter RJ
  • Start date Start date

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Jag och min teamkollega har på skoj införskaffat en IR-tempmätare för att mäta däckstempraturen, frågan är bara vilken arbetstemp slicks och mönstrade racedäck bör ha?

Helt utan att egentligen veta drar jag till med 80-85 grader som är en siffra jag tycker mig ha hört.

Don Quixote skrev:
Helt utan att egentligen veta drar jag till med 80-85 grader som är en siffra jag tycker mig ha hört.
Mer "har hört":
ca 80 är vad däckvärmarna eldar på då detta är utanför värmecykelområdet, d.v.s. man sliter inte däcket genom att värma så mycket. Värmer man mer så börjar däcket brytas ned/torka.
Arbetstempen är väl 110-115 grader?
(OBS halvvilda gissningar som egentligen inte tillför nåt. :7peta & :fatta! på mig själv.)

Vad jag hört så är en "vanlig" arbetstemp ca 72-74 grader för dom flesta slicks och "gat-racingdäck"

Dunlops 208gp ska visst ha en arbetstemp på ca 100-120 grader och kanske finns det fler däck som ska ha så hög temp.

Däckvärmare med termostat finns det olika temp som termostatet bryter på. Dom vanligaste är 70,80 eller 90 grader.

När ni mäter däckstemp så ska man inte mäta på ytan utan mäta en bit in i gummit. (Men stick inte hål i däcken!!)

Dessutom så kan tempen sjunka ca 10 grader när ni kör in till depån! Så snabba på med att köra in till depån och ta era temperaturer! Bästa är att ha mätare på ex bakskärmen som mäter tempen på däckets olika sidor under körningen.

Axxexs skrev:
Vad jag hört så är en "vanlig" arbetstemp ca 72-74 grader för dom flesta slicks och "gat-racingdäck"

Dunlops 208gp ska visst ha en arbetstemp på ca 100-120 grader och kanske finns det fler däck som ska ha så hög temp.

Däckvärmare med termostat finns det olika temp som termostatet bryter på. Dom vanligaste är 70,80 eller 90 grader.

När ni mäter däckstemp så ska man inte mäta på ytan utan mäta en bit in i gummit. (Men stick inte hål i däcken!!)

Dessutom så kan tempen sjunka ca 10 grader när ni kör in till depån! Så snabba på med att köra in till depån och ta era temperaturer! Bästa är att ha mätare på ex bakskärmen som mäter tempen på däckets olika sidor under körningen.

Hur ska man kunna ha mätare på bakskärmen, om man ska mäta en bit in i gummit, som du sa???

Jag vet inte vad d e för mätare? Kanske nån slags Infravärme-mätare eller vad d heter som kan se värmen i hela gummit? Men dom finns iaf!

På Falken senast var det en kille i pitboxen bredvid som hade en tempmätare och han fick ung. 80 grader på alla däck han mätte på och efter vad jag har hört är det en "bra" arbetstemperatur. Det tråkiga var att när han mätte på sidorna så visade det fortfarande 80 på höger sida, bra, men när han mätte på vänster sida visade det 45 grader!!!
Så alla som gått omkull i vänstern (det finns ju bara en!), nu vet ni vad ni kan skylla på!
Har hört detta "snack" i flera år (man får passa sig i vänstern för däcket blir aldrig varmt på vänster sida) men trodde nog att värmen spreds över hela slitbanan... men så icke...
Fan, nu kommer det att gå ännu saktare där!!!

magnus_moss skrev:
Har hört detta "snack" i flera år (man får passa sig i vänstern för däcket blir aldrig varmt på vänster sida) men trodde nog att värmen spreds över hela slitbanan... men så icke...
Fan, nu kommer det att gå ännu saktare där!!!

Kör man fortare stiger tempen ;)

Där ser man va man kan höra fel.
125:orna brukar skära slicksen med rakblad på vänstersidan för att gummit ska röra sig och bli varmare i den enda vänstern.

RJ skrev:
Jag och min teamkollega har på skoj införskaffat en IR-tempmätare för att mäta däckstempraturen, frågan är bara vilken arbetstemp slicks och mönstrade racedäck bör ha?

jag kollade tempen senast på midland ...blev förvånad hur kalla "allas" däck var

dom som hadde däcksvärmare hadde som varmast 75 grader(när dom for ut ur depå) däcken var svalar efter passet.

mitt supersoft bak hadde runt 60 "på den varmare sidan" runt 50 på vänster sidan

supersoft fram var typ 35 grader på vänster sidan :D

OK, jag tolkar detta som om vi bör vara nöjda om däcken håller runt 80 grader.

Perfekt att detta tas upp just nu, för jag fick en digital termometer från jobbet för mitt racingändamål! :yoparty

Vi mätte tempen på diverse slicks och gatdäck förra sommaren efter lite banåkning och trots en varm dag, så var det få däck som kom upp i 70-80 grader. Även däck som var för mjuka för förhållandena tenderade att vara lite i "svalaste" laget (men det iofs mätt efter att man gått i depå). På vänstersidan (detta på en bana med bara tre riktiga vänsterkurvor) var det betydligt svalare - 40-50 grader [1].

Gatdäck har normalt en lägre korrekt arbetstemp än rejssulor och 70-80 grader är nästan i övre gränsen för vad de är designade för, medans det då fortfarande inte ens nått rätt temperatur för vissa slicks och andra rejspuppor.

Jag tycker det oftast är svårt att få information från tillverkaren om vilken temperatur som gäller för de olika modellerna/typerna av däck. Är det bara riktiga rejsstall som förväntas få sådan info ?

[1] Kuriosa: Riktat rakt upp i den molnfria juli-himlen, så sade mätaren -10 grader :)

*/ ?>
Back