RJ
God & glad kexchoklad!
Jag och min teamkollega har på skoj införskaffat en IR-tempmätare för att mäta däckstempraturen, frågan är bara vilken arbetstemp slicks och mönstrade racedäck bör ha?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mer "har hört":Don Quixote skrev:Helt utan att egentligen veta drar jag till med 80-85 grader som är en siffra jag tycker mig ha hört.
&
på mig själv.)Axxexs skrev:Vad jag hört så är en "vanlig" arbetstemp ca 72-74 grader för dom flesta slicks och "gat-racingdäck"
Dunlops 208gp ska visst ha en arbetstemp på ca 100-120 grader och kanske finns det fler däck som ska ha så hög temp.
Däckvärmare med termostat finns det olika temp som termostatet bryter på. Dom vanligaste är 70,80 eller 90 grader.
När ni mäter däckstemp så ska man inte mäta på ytan utan mäta en bit in i gummit. (Men stick inte hål i däcken!!)
Dessutom så kan tempen sjunka ca 10 grader när ni kör in till depån! Så snabba på med att köra in till depån och ta era temperaturer! Bästa är att ha mätare på ex bakskärmen som mäter tempen på däckets olika sidor under körningen.
magnus_moss skrev:Har hört detta "snack" i flera år (man får passa sig i vänstern för däcket blir aldrig varmt på vänster sida) men trodde nog att värmen spreds över hela slitbanan... men så icke...
Fan, nu kommer det att gå ännu saktare där!!!
RJ skrev:Jag och min teamkollega har på skoj införskaffat en IR-tempmätare för att mäta däckstempraturen, frågan är bara vilken arbetstemp slicks och mönstrade racedäck bör ha?
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |