Däcksproblem vid bankörning

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Däcken i fråga är/var nya Dunlopp 208 RR.

Kommer till en bandag på Anderstorp med nya 208 RR. det är öppen depå och det blir mycket körning. Däcken fungerar mycket bra, och jag har ca 2,5 mm mönster kvar på sidorna när vi lastar hojarna på kvällen. Kör sedan ett och ett halvt pass en kväll några veckor senare. Nu är det däcken lite halare och slitaget är minimalt? Håller upp med bankörningarna i ca 2 månader och använder hojen på gatan. kör ca 450 mil mil utan att däcken slits märkbart. Däcken är nu mycket hårda.
Ny bandag och av olika anledningar så har tyvärr inte bytt däck. Kör ca 15 mil på Mantorp däcken är snorhala och slits inte mycket, fortfarande ca 1,5 mm mönster kvar? När jag kollar närmare på däcket, ser det ut som om ytan har smällt och gummit bakom är opåverkat.

Vad har hänt? Första bandagen är däcken mycket bra och jag sliter ner ca 80% av mönstret. Efter detta är däcken hårda och hala, samt att dom slits nästan inte alls. Det bildas dessutom en kletig hinna på däcken när jag hasar runt på banan..

Jag har vart med om liknande fenomen på michelin pilot power. Har dock ingen aning om vad det beror på.

Upphettningen vid de första bankörningarna har vulkaniserat om däcket.
När slitytan blir tunn så är den inte längre lika följsam med underlaget och då har den inte heller lika bra grepp. Kombination med ovan gör det hela värre.

Kletet är bortslitet gummi som legat på banan och sedan fastnat på däcken .

Falafelbabianen skrev:
2413804 Upphettningen vid de första bankörningarna har vulkaniserat om däcket.
När slitytan blir tunn så är den inte längre lika följsam med underlaget och då har den inte heller lika bra grepp. Kombination med ovan gör det hela värre.

Kletet är bortslitet gummi som legat på banan och sedan fastnat på däcken .

Det innebär i sådana fall att däcket är kass efter x antal upphettningar?

Kallas för heat-cycles och gör däcket sämre och sämre efter varje uppvärmning.
En enkel lösning är att använda däcksvärmare på bandagarna så att däcket aldrig svalnar helt.

sandstream skrev:
2414729 Kallas för heat-cycles och gör däcket
En enkel lösning är att använda däcksvärmare på bandagarna så att däcket aldrig svalnar helt.
Men mellan bandagarna då, ska hojen stå med däckvärmare dygnet runt hemma i garaget? :hihi -om man nu kör på gata emellanåt hehe

sandstream skrev:
2414729 Kallas för heat-cycles och gör däcket sämre och sämre efter varje uppvärmning.

Kan ett däck förlora större delen av sitt grepp om det utsätts för ett antal heat-cycles?
Däcken var mycket hala. Jag tvingades att sänka tempot så pass att jag blev varvad av förare som jag på andra bankörningar brukar hålla bakom mig, ändå så hasade det mycket i svängarna.

Påverkar typen av däck detta? Det vill säga är det större risk att drabbas för detta desto mjukare däcken är eller händer samma sak med ett par touringdäck?

IronMike skrev:
2414911 Men mellan bandagarna då, ska hojen stå med däckvärmare dygnet runt hemma i garaget? :hihi -om man nu kör på gata emellanåt hehe
Ett mjukt däck räcker inte så många bandagar så de utsetts bara för ett par stycken heat cycles.
Jocke K skrev:
2414991 Kan ett däck förlora större delen av sitt grepp om det utsätts för ett antal heat-cycles?
Däcken var mycket hala. Jag tvingades att sänka tempot så pass att jag blev varvad av förare som jag på andra bankörningar brukar hålla bakom mig, ändå så hasade det mycket i svängarna.
Det kan säkert förlora största delen av sitt grepp men jag har kört för lite bana för att kunna ge något säkert svar.
DR-Zätare skrev:
2415045 Påverkar typen av däck detta? Det vill säga är det större risk att drabbas för detta desto mjukare däcken är eller händer samma sak med ett par touringdäck?
Ja, de mjukare däcken avsedda för bana klarar betydligt färre heat cycles än vad ett touringdäck gör.
Touringdäcken är gjorda för att snabbt bli varma och klara en stor mängd heat cycles. Det når dock aldrig samma höga temperatur som ett bandäck.

Här kommer en liten lista som jag fick på mckursen.nu och som är framtagen av Stålis.

- MotoGP, kvaldäck, räcker mindre än 1 mil, arbetstemp 110-120 grader
- MotoGP, racedäck, räcker knappt ett race, arbetstemp 110-120 grader
- Racedäck (som vi dödliga kan köpa), 10-40 mil, arbetstemp 80-90 grader
- Sportdäck, 500-700 mil, arbetstemp 50-60 grader
- Sport-touringdäck, 700-1000 mil, arbetstemp 40-50 grader
- Touringdäck, 1000-2500 mil, arbetstemp 40-50 grader

sandstream skrev:
2415184 Ett mjukt däck räcker inte så många bandagar så de utsetts bara för ett par stycken heat cycles.
Det kan säkert förlora största delen av sitt grepp men jag har kört för lite bana för att kunna ge något säkert svar.
Ja, de mjukare däcken avsedda för bana klarar betydligt färre heat cycles än vad ett touringdäck gör.
Touringdäcken är gjorda för att snabbt bli varma och klara en stor mängd heat cycles. Det når dock aldrig samma höga temperatur som ett bandäck.

Här kommer en liten lista som jag fick på mckursen.nu och som är framtagen av Stålis.

- MotoGP, kvaldäck, räcker mindre än 1 mil, arbetstemp 110-120 grader
- MotoGP, racedäck, räcker knappt ett race, arbetstemp 110-120 grader
- Racedäck (som vi dödliga kan köpa), 10-40 mil, arbetstemp 80-90 grader
- Sportdäck, 500-700 mil, arbetstemp 50-60 grader
- Sport-touringdäck, 700-1000 mil, arbetstemp 40-50 grader
- Touringdäck, 1000-2500 mil, arbetstemp 40-50 grader

Att sportdäck tål fler heat cyles än racedäck, och att racedäck är designade för en högre arbetstemperatur än vad sportdäck är förstår jag. Men vad jag inte vet är: Om jag kör på samma sätt (liknande varvtider) med sportdäck och med race däck. Kommer då racedäcket att ha en högre temp än vad sportdäcket har efter avslutat körpass?
Är risken större att sportdäket blir överhettat jämfört med racedäcket?

Anledningen till att jag frågar är att jag råkat ut för liknande problem som ovan även med Pilot Sport för några år sedan. Det blev överhettat och halt vid bankörning. Efter detta så var däcken onormalt hårda. (Liknande problem som jag skrev om i första posten i denna tråd). Jag har inte råkat ut för detta problem när jag kört med racedäck (Super Corsa).
Är det en tillfällighet??

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...