Däcksparkningstips för Ducati 900 SSie?

Tristan

Vilse i pannkakan
Gick med
10 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SSie - gul och fin =)
Ska kolla på en Ducati 900 SSie från -98 i dagarna och undrar om det finns några ducceentusiaster som kan tipsa om vad som bör kollas upp speciellt på den här modellen. Något utöver det som gäller mc-köp rent generellt?
 
Haha, är själv spekulant på en sån...finns det något vackrare med helkåpa? :tummenupp

Det enda jag vet är, kolla att den har FULLSTÄMPLAD servicebok, tydligen ett måste på Ducce!

Annars är det väl det vanliga...bromsar, oljeläckage, drivpkt...däck...lager etc...
 
HönaPower skrev:
Det enda jag vet är, kolla att den har FULLSTÄMPLAD servicebok, tydligen ett måste på Ducce!

Måste är det väl inte, man kan ju prata med säljaren oxå. Vissa ducatister har en god mekanisk ådra å gör en stor del av servicen på egen hand. Dock inte undertecknad.

/M
 
HönaPower skrev:
Det enda jag vet är, kolla att den har FULLSTÄMPLAD servicebok, tydligen ett måste på Ducce!
Om serviceboken till en -98a är fullstämplad torde de vara ett tecken på att ägaren haft mycke problem med den.
För så många servicar hinner man väl inte göra på sex säsonger?
 
Utöver vad som redan skrivits så bör ni, kontrollera när/om kamremmarna är bytta, beror i och för sig på miltal och ålder. Kan vara idé att lägga in ett rem byte i budgeten.

Om hojen har väldigt få mil så kan kopplingskorgen och anläggningsytorna på stålplattorna samt lamellerna avslöja om miltalet stämmer (naturligtvis så kan korgen vara bytt) på ST2:an tar det bara en minut att skruva av locket och på SS modellen får man ta bort lite kåpa, men det kan vara värt besväret. Brukar även avslöja hur hojen har behandlats av föregående ägare.

Om ni ändå har av kåpan så kan det vara idé att skruva ur och titta på vad som samlats i grovfiltret. Filtret sitter framför kopplingen i motorns nederkant. Mycket enkelt att plocka loss (rinner inte ut någon olja).

Känn även på ”styrstoppen”, gropar (eller i extremfallen avsaknad av styrstopp) tyder på avåkning eller annan mycket omild behandling.
 
Hur är det med bromsskivor på en sådan här hoj? Har sett en innan som när man satte skivan mellan tumme och pekfinger och drog fungrarna från centrum i radiens riktning så kändes en kant, som om skivan var sliten. Detta exemplar hade inte gått så långt och dessutom var det bakre skivan. Jag har alltid fått höra att en kant som känns innebär sliten skiva som ska bytas.
 
SirCastic skrev:
Om ni ändå har av kåpan så kan det vara idé att skruva ur och titta på vad som samlats i grovfiltret. Filtret sitter framför kopplingen i motorns nederkant. Mycket enkelt att plocka loss (rinner inte ut någon olja).

I såna fall är nog motorn tom på olja.. fast lägger man ikull hojen så kan det ju funka iofs..

/B
 
Inga större fel förutom de redan nämnda.
OM det är bytta slip on på den hojen du tittar på, kolla så att de är monterade med distansbrickorna på "rätt" sida av fästet. Annars slår sliponfästet i svingen vid hård körning = kolla efter repor mm på svingen.

Dock så skulle jag absolut titta på SSie 1000Ds istället.
Visst, lite dyrare, men fortfarande attraktiv försäkring, finfina fjädringskomponenter samt en MYCKET vassare motor!
Finns visst en till salu bland annonserna såg jag.
 
Bj.O.rn skrev:
I såna fall är nog motorn tom på olja.. fast lägger man ikull hojen så kan det ju funka iofs..

/B


Japp, rätt av dig fel av mig :rodnar
Var tvungen att gå ut i garaget och titta, filtret sitte lägre än vad jag noterad sist.
 
Kenta skrev:
Om serviceboken till en -98a är fullstämplad torde de vara ett tecken på att ägaren haft mycke problem med den.
För så många servicar hinner man väl inte göra på sex säsonger?

Jag har haft en 750ssie -99 körde den strax över 4000mil på ungefär två säsonger. Sedan en 900SSie som jag körde 3000mil på lite över en säsong. ( klotade i början av säsongen :näsblod )

Kolla vart den är servad, att Ventilerna är justerade med 1000mils intervall.

Att remmarna är yngre än 2 år eller 2000mil. ( tiden viktigare än milen. )

Fråga hur ofta ägaren har växlat olja/filter. minst en gång per säsong eller var 500mil ( mellan servicarna )

Drivpaketet håller ca 2000mil. Det gjorde dom på mina hojar och på en hel del andra som jag vet kör SSie.

Plocka loss kopplingskåpan och ryck i korgen, Det ska vara spel men inte massor. Skivorna knackar märken i korgen som ökar spelet. men den ska vara ok i mer än 5000mil. har inte sett någon som har blivit dålig tidigare.

Är det en stängd/Original kopplingskåpa kan det vara mycket damm där inne, vilket får den att bli lite konstig. Skivorna kan också slå sig om man kör med mycket slir i stan etc. bytt till en öppen. Så slipper du det och att damma ur den då och då.

Oljetryckskontakten är ett typiskt "fel" på nästan alla ducati. kör du i regn eller tvättar kryper det ner fukt och varnings lampan kan tändas. Dvs det är slut på WD40 i kontakten. spreja lite universal olja så är problemet borta ett tag. ( Man blir van :rolleyes: )

Voltregulatorn har varit ett problem tidigare men jag har inte haft någon erfarenhet av det. Jag tror att problemet är vanligare på hojar före 98. annan leverantör nu om jag inte har fel :confused:

I stort så är SSie maskinerna mycket pålitliga och jag har inte hört någon som har råkat ut för tråkigheter som strandat dem. Den är lätt att meka med och att göra den egna servicen på.

1000mil service kostar runt 3000sek och 2000mil ca en tusing mer då som byter remarna. Servicarna blir olika dyra beroende på hur många shims dom byter. ( 0-8 )

Drar mellan 0.45 - 0.6 , ca 0.5 vid högre hastigheter på motorväg. och inte mycket mer när du gasar friskt på landsväg.

:fyllisar
 
Kör själv en SSIE -98:a tidigare hadde jag en SS -95:a och kollade själv upp vad man skulle kolla på då jag köpte min i vintras....

SSIE har inga standard fel som tex SS före 98 (rambrott osv) utan skall vara pålitligt om man bara bryr sig om den och servar den som man skall....

Enda problemet jag har på min hoj är att den inte gillar tvättsvampen, för varje gång jag har tvättat den så börjar neutrallampan lysa konstant! :näsblod

Annars en mycket trevlig hoj med massor av beundrare. :yoparty
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top