Däcksparkare, mailkompisar & testpiloter…

Varför förhandsfördumma sig med ett högre bytespris? Man byter väl inte mot nåt man inte vill ha?

Jo, i vissa fall kanske man faktiskt gör det..

Hade svårt att sälja min S1000rr och tog därför ett byte på en betydligt billigare hoj som jag lyckades sälja på 5 dagar. Totalt så gick jag någon tusenlapp + i förhållande till det tänkta försäljningspriset på BMW´n. :)

Jag läste men jag förstår inte riktigt hur du menar? Man får ju se saken från bägge bytares håll. Det är ju marknaden som bestämmer priset. Inte en enskild säljare. Ja, "konstigt folk" vill ha mer "om man ska tvingas gå med på att byta" men bytespartnern som erbjuder bytesaffären ser väl värdet i sitt? Du tycker helt enkelt att ett högre bytespris är vettigt för då ska den som accepterar ett bytesförslag på något sätt tjäna något på "besväret"? :confused:

Cash is still king...

Folk vill gärna värdera sina grejer högre om de inte får pengar i näven. Blir ju svårt att spontan-köpa en jätte-TV om man byter bort sin hoj mot en kebabvagn.

ALLA övervärderar sina prylar som jag skrev tidigare. Därför jämnar dessa "bytes priser" ut sig i slutändan.
När två vill byta så torde detta grundas i att BÅDA är intresserade. Pengar och saker ska hållas separat som betalningsmedel.

En annan grej som jag stör mig på som är hyffsat vanligt är när det är endast en bild på hojen, och på den sitter nån ful unge? Nu får jag väl bassning av alla föräldrar där ute som tycker just sin unge är den finaste i världen som gör sig bra på kort och att det är en underbar bild och bla bla, men jag som köper skiter faktiskt i ungen tottalt och vill ju endast se bilder på motorcykeln och inget annat.
Tex, bild på en motorcykel snett framifrån så man ser sådär lagom 1/3 av hojen, och brevid en unge som är lagom liten för att visa vad stor den stora motorcykeln är i proportion till den lilla ungen?
Sånt kan jag kräkas lite på.

En annan grej som jag stör mig på som är hyffsat vanligt är när det är endast en bild på hojen, och på den sitter nån ful unge? Nu får jag väl bassning av alla föräldrar där ute som tycker just sin unge är den finaste i världen som gör sig bra på kort och att det är en underbar bild och bla bla, men jag som köper skiter faktiskt i ungen tottalt och vill ju endast se bilder på motorcykeln och inget annat.
Tex, bild på en motorcykel snett framifrån så man ser sådär lagom 1/3 av hojen, och brevid en unge som är lagom liten för att visa vad stor den stora motorcykeln är i proportion till den lilla ungen?

Hahah.. :D

Bara att buda, men då ska ungen ingå!

:fritzl

Tycker att 50% av annonsörerna på blocket är riktiga skojare, kassa bilder, dålig info och massa överdrifter om hur fin den är och att den aldrig vurpats eller körts på bana. Eller 10 år gamla hojar som bara gått 1500 mil och stått i garage sen 5 år tillbaka :rofl

Likaså 50% av de som ringer på annonser har ju inte alla hemma, ställer frågor om sånt som redan står i annonsen, ska pruta efter en minuts samtal osv osv.

Dock har jag inga problem med sådana som har så kallade "drömpriser", vill dom inte få sålt sina grejer så dom skylla sig själva!

Jag tycker man känner direkt vad det är för typ av person man pratar med, uppfattningen jag får om säljaren/köparen är nästan lika viktig som objektet som saluförs.

Man får ta det för vad det är helt enkelt...

Men VARFÖR kan man inte ha som på Ebay, att man får feedback när man köpt/sålt något? Skulle nog avskräcka många då... :rofl

Jag tycker man känner direkt vad det är för typ av person man pratar med, uppfattningen jag får om säljaren/köparen är nästan lika viktig som objektet som saluförs.

Ord!

Skicket på säljaren speglar skicket på hojen!

Men ändå måste jag säga att jag har svårt att förstå allas irritation på säljarna. Jag har sålt en del på blocket, men lovar mig själv att aldrig göra om det varje gång, för folk är fan dumma i huvet. Jag orkar verkligen inte med alla idioter som dels tror att de kan pruta 30´ på nåt som ligger ute för 65´ (och är billigast på blocket då), men framförallt alla idiotfrågor från folk som uppenbarligen inte kan läsa.

Sen att det finns annonser som är ointressanta.. Och? Vissa begär drömpriser för gammalt skit, ring inte då! Som köpare kan man ju välja vilka annonser man tycker är intressanta. Som säljare kan man ju inte sålla bort idioterna innan man lyfter luren.

Enda fördelen nu är att de flesta är för lata för att ringa, så de mailar istället.. Då kan man skita i att svara så är det självsanerande.

Som icke-förälder håller jag helt med!
Jag har full förståelse för att föräldrar tycker att deras "guldklimp" är det finaste i världen. Men jag har svårt att fatta att de inte begriper andra är helt ointresserade av deras avkomma. Ungen gör inget till annonsen utan att skymma hojen och för mig säger det bara att det finns massa repor efter grusiga barnskor...

Jag hade för övrigt aldrig lagt ut en bild på mitt barn (om jag hade/får någon gång) på internet. Aldrig någonsin. Men det är jag det.

Självfallet, men då ska den förhandlingshandikappade svennebananen gorma och slänga på luren DIREKCTT.

Att någon talar om vad han eller hon är redo att betala innan vederbörande åker land och rike runt för att köpa något (ofta för mycket pengar) ser jag som helt naturligt och sparar både min och motpartens tid.

Det jag blir trött på är om jag lägger ut en dator för sig 1200:- så prutas den ner till 1000:- och man kommer överens om det priset. Köparen kommer hit med 2 kusiner som helt plötsligt vill köpa min laptop istället som jag inte har till salu, ha flickvännens syrras nr (hon har bara en bror) och i vart fall få hunden på köpet om de inte kan få 200 i rabatt till för bensinpengarna de lagt. Dessutom ska ju köparen bjud på de andra på lunch så det får jag ju också dra.

Jag pekar på dörren 10 gånger och säger att passa inte priset är det bara att gå.

Nåt jag stört mig på med mina annonser jag haft ute är när en person, ser annonsen, ibland tror man inte ens personen läst igenom den, (tex en bil jag hade.) Likvärdiga låg på ca 30.000, hade själv plöjt ner lite drygt 150 i den.La ut den för 25.000. Kanonfin verkligen, utöver att den inte var nybesiktigad, utan skulle besiktigas om 6 månader (förra med rent papper), menade denna köpare att iom att det var så kort till bes, att denna bil endast var värd 12-13.000 kr, detta anser jag själv som ett skambud, och som en tidigare skrev. Ignorerade detta, fick tillbaka ett "din mamma" mail o sen massa hot för att jag inte ville släppa bilen till honom för detta. ^^ Så många idioter finns det =)

Last edited:
Håller med TS förutom detta med bytespris .
Handlar en del med fordon själv och då någon inte vill betala kontant utan istället vill byta in något tar man givetvis betalt för det extra besväret det blir att sälja inbytet .
Till detta används uttrycket "bytespris" .

M

Däremot kommer det en jäklans massa sms på utrikiska, bara att trycka bort direkt.
Dessa kan man slippa om man betalar en liten slant för att dölja sitt riktiga mobilnr i annonsen (på Blocket). Använder jag alltid även om det rör sig om några tior men det är värt det. :)

Förresten, när jag läser förkortningen ”POK” i annonser får jag det alltid till ”puss och kram”. ;)

jag tycker de bästa är när man har annons så kommer de alltid nån "är den kvar?"
sen hör man inget mer.

Visst kan man bli förvånad over vissa blocket köpare.
För några år sedan hade jag en havskajak till försäljning, i norra stockholms skärgård.
En som det verkade väldigt intresserad köpare ville komma ut och titta han skulle åka tidigt på morgonen dagen efter från Linköping. Dagen kom och under hans resa ringde han minst 10ggr för vägbeskrivning och för att försäkra sig om att kanoten inte var såld. Det tog honom över 4 timmar att komma fram och anlände med tant och tre ungar.
Det kollades och paddlades och när det somjag tyckte skulle bli något avslut så börjar karln grina om att familjen inte hade pengar nog att köpa, det hör till saken att kanotskrället utannonserats för 4000kr, Ungarna tjöt och mamman tröstade pappan skämdes och undrade om dom kunde få kanoten gratis nu när jag sett hur jobbigt dom hade.
Givetvis visade jag dom på porten och fick höra hur hjärtlös och grym jag var.

Försäljningar kan ge de mest fantastiska upplevelser, finns väl någon best of blocket att influeras av ;)

Last edited:
...men framförallt alla idiotfrågor från folk som uppenbarligen inte kan läsa...

Tror att det är så här: Om allt man vill veta redan står i annonsen så har man liksom inget att prata om då man ringer. Men man vill ju ändå snacka lite, bara för att få lite koll på vad det är för snubbe som säljer. (Speciellt om det är en bit att åka för att titta på hojen).

TS, du glömde en sak i annonserna som man ser mer och mer: "Talar endast svenska". /QUOTE]

Ja den glömde jag visst :D Ja, hel-löjligt i mc annonser men delvis befogat om man annonserar ut en billig bil. :hihi

Talar endast svenska skriver man i syfte att inte avskräcka köpare som faktiskt endast vill tala med en svensktalande blocket säljare.

Ringer man på blocket annonser inser man snart att det finns många säljare som har språksvårigheter när det gäller svenska språket.

Jag tycker att det är bra om man i en annons informerar om vilket språk man talar och skriver.

Har varit med om att säljare inte alls beskrivit hur skicket egentligen är. Åkte till Växjö för att kika på en bil, den skulle vara rostfri och superfin. När jag kom ner stod där en rosthög med hål i golvet.

I Karlstad lovade den säljaren att om bilen blir såld ska han ringa så slapp jag åka så många mil, han lät ganska schysst och övertygande om den saken. När jag kom fram till mötesplatsen dök inte bilen upp så vi åkte till polisstationen och förklarade läget, vi hade åkt ända från Sthlm och skulle titta på en bil, undrade om säljaren kanske tagit fel på dag eller nåt. Reg numret syntes i annonsen i tidningen så tjejen bakom disken gav oss säljarens adress. Vi åker dit och ringer på, hans sambo öppnar dörren som meddelade att bilen blev såld dagen före. Hon blev inte glad när vi berättade att han skulle ringa om han sålde bilen och eftersom ingen hade ringt så antog vi att den fanns kvar. Numera ringer jag före jag åker och även under resan vid nån paus om jag ska fortsätta åka långt för att kika på ett fordon.

Visst kan man bli förvånad over vissa blocket köpare.
För några år sedan hade jag en havskajak till försäljning, i norra stockholms skärgård.
En som det verkade väldigt intresserad köpare ville komma ut och titta han skulle åka tidigt på morgonen dagen efter från Linköping. Dagen kom och under hans resa ringde han minst 10ggr för vägbeskrivning och för att försäkra sig om att kanoten inte var såld. Det tog honom över 4 timmar att komma fram och anlände med tant och tre ungar.
Det kollades och paddlades och när det somjag tyckte skulle bli något avslut så börjar karln grina om att familjen inte hade pengar nog att köpa, det hör till saken att kanotskrället utannonserats för 4000kr, Ungarna tjöt och mamman tröstade pappan skämdes och undrade om dom kunde få kanoten gratis nu när jag sett hur jobbigt dom hade.
Givetvis visade jag dom på porten och fick höra hur hjärtlös och grym jag var.

Försäljningar kan ge de mest fantastiska upplevelser, finns väl någon best of blocket att influeras av ;)

Seriöst? :o
Jag hade nog ringt polisen om de inte genast hade gett sig av.
Jag har iofs haft någon som ringt mig i jobbet, velat köpa dator. Gav dem ett pris och berättade att leverans och installation tillkom. Då fick jag en fråga om hon inte kunde få det för halva priset då hon var ensamstående.

Jag har 200kr i marginal på en laptop så det krävs installationspengar på den också för att det ska va någon menning och här kommer någon och vill ha den för hälften? Och på vilket sätt berör det mig att hon är ensamstående? Ska jag förlora pengar på alla stackars ensamstående?

Hade Lions lokalkontor ringt och tiggt 1h gratis support hade jag därimot ställt upp.

Förresten, när jag läser förkortningen ”POK” i annonser får jag det alltid till ”puss och kram”. ;)

Hehe, förkortningen SV-såld som ju står för Svensksåld, har jag fått på hjärnan att läsa "Svårsåld" var gång jag ser det. Liksom en intern tankevurpa jag gör nu bara för att jag en gång kom på att det faktiskt även kan förkortas så. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT