Däcksmaskin fundering?

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Kan en vanlig däcksmaskin byta ett mc däck. För på bilhjul så klämmer man väl fast på innerkanten och på mc hjul på ytterkanten på pga ekrarna. Jag har en kompis som tillgång till en maskin i garaget där han mekar med sin folkracebil, och det kanske är onödigt att förstöra fälgen för att spara 150kr. Men jag skulle behöva byta nu och mc meken hade inte tid förräns 17 maj. Så är det nåt man behöver tänka på när byter däck på ett aluhjul?

Och vad krävs det för att en balanseringsmaskin skall kunna balansera ett mc-däck :va

Last edited:
Försökte med en i förra veckan, men det gick inte. Anledningen var att navet tog i "centrum" på krängningsmaskinen.
Dock hade det nog fungerat om man svarvat till ett par nya fästen som offsettade ut hela hjulet.

Jag la om på brorsans bakhjul i helgen! klämde innifrån och ut! skar upp en slangbit (typ trädgårdsslang) och la imellan för att inte skada lacken/fälgen!! Funkade Klockrent! den maskin jag använde kunde inte klämma utifrån och in.. de va därför jag gjorde sådär!

Ingoberra skrev:
Kan en vanlig däcksmaskin byta ett mc däck. För på bilhjul så klämmer man väl fast på innerkanten och på mc hjul på ytterkanten på pga ekrarna. Jag har en kompis som tillgång till en maskin i garaget där han mekar med sin folkracebil, och det kanske är onödigt att förstöra fälgen för att spara 150kr. Men jag skulle behöva byta nu och mc meken hade inte tid förräns 17 maj. Så är det nåt man behöver tänka på när byter däck på ett aluhjul?

www.ndm.se är sidan för Däckmaskiner....

Om du ska greppa ett aluhjul så ska du jämt greppa utifrån....jag kan hjälpa med omlägg för en billig peng på både mc och bil för dom som är intresserade i Sholms området....pm isf

Back