Däcksmönster och rotationsriktning?

hatarvinter

Medlem
Gick med
24 Nov 2010
Ort
göteborg
Hoj
hojlös :(
Tjenare, hjälper en snubbe att byta till vinterdäck men mönstret ser fel ut, iofs är det relativt neutralt V-mönster men med rotationsriktningen kommer ändarna på V-mönstret träffa marken först istället för spetsen, däcket är märkt "rear wheel" och ska sitta som drivhjul.

För att göra saken ännu djävligare så kan jag inte hitta däcket på internet, alla däcken jag hittar har rotationsriktningen åt andra hållet, till exempel detta däcket, IRC urban snow SN-23 är namnet.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/81dbxzR2svL._SL1500_.jpg

Vad säger ni, har thailändarna märkt upp rotationsriktningen fel eller inte?
/Hatarvinter
 
Last edited:
Michelin pilot road 3 är också "bakvänt" och de fungerar bra, men kan inte svära på om ert däck är felmärkt eller ska vara så
 
Mönstret är utformat för att tränga undan vatten och slask samt rensa däcket.
Det stämmer antagligen, tänk inte för mycket eller tänk om... :tummenupp
 
Det brukar dessutom kunna vara olika mönster fram och bak, eftersom kraftvektorerna pekar åt olika håll. Metzeler Z6 har tex ett framdäck som ska trycka undan allt vatten framför bakdäcket, som är helt platt på mitten för att ge längre livslängd.
 
Det brukar dessutom kunna vara olika mönster fram och bak, eftersom kraftvektorerna pekar åt olika håll. Metzeler Z6 har tex ett framdäck som ska trycka undan allt vatten framför bakdäcket, som är helt platt på mitten för att ge längre livslängd.

Har varit som du skriver på alla mc-däck jag någonsin köpt... mönstret är i princip samma fast spegelvänt när man jämför fram- och bakdäck.
 
Har varit som du skriver på alla mc-däck jag någonsin köpt... mönstret är i princip samma fast spegelvänt när man jämför fram- och bakdäck.

Jag är rätt säker på att det är samma sak för mig. Bak och fram däcken är vända olika i mönstren.
Gissningsvis för att framdäcket tar upp mer av bromsningskrafterna och bakdäcket ska ta upp accelerationskrafterna.
 
Ta mig fan sista gången jag byter däck för nån gratis, nästa gång kommer jag begära 4kg valium och en pizza i förskott...först med 4 handpumpade kilo, smörj och smekfull massage med järnrör gled däcket på plats...monterade iallafall däcket med rotationsriktningen, fordonet "ska" inte köras med hjulspinn så resonerade att det är bättre att däcket plogar vid inbromsning så kanske stoppsträckan blir något kortare.

Det brukar dessutom kunna vara olika mönster fram och bak, eftersom kraftvektorerna pekar åt olika håll.
Ser skumt ut på kompisens kawa zx10, däcken har tydligt visuellt mönster så det syns verkligen att det skiljer mellan hjulen, bla traktorer och skogsmaskiner kan ha mönstret monterat "bakvänt" så däcket ska gräva ned sig bättre i mjukt underlag vid inbromsning.
 
Tjenare, hjälper en snubbe att byta till vinterdäck men mönstret ser fel ut, iofs är det relativt neutralt V-mönster men med rotationsriktningen kommer ändarna på V-mönstret träffa marken först istället för spetsen, däcket är märkt "rear wheel" och ska sitta som drivhjul.

För att göra saken ännu djävligare så kan jag inte hitta däcket på internet, alla däcken jag hittar har rotationsriktningen åt andra hållet, till exempel detta däcket, IRC urban snow SN-23 är namnet.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/81dbxzR2svL._SL1500_.jpg

Vad säger ni, har thailändarna märkt upp rotationsriktningen fel eller inte?
/Hatarvinter

Kan inte säga någonting om hur ditt däck fungerar men generellt sett är tanken att den spetsigare delen i ett V ska träffa underlaget först. Detta för att kunna tränga undan vatten även om det är en väldigt liten del av hur bra ett mc-däck är i vått eftersom det är relativt smalt.
Bakdäcket är drivande större delen av tiden. Därför är V-mönstringen i däcket i färdriktningen.
Framdäcket däremot bromsar ju 100% av sin livslängd oavsett om du gasar eller bromsar eftersom det inte rullar av egen kraft. Därför måste man vände på V-mönstret för att den smalare delen ska träffa asfalten först. Lättare att förstå om man tänker att hojen står stilla men underlaget åker undan.

Och så heter det DÄCKMÖNSTER och inte "däcksmönster".
 
Lättare att tänka sig att vattnet träffar däcket/mönstret långt ut och ska vandra inåt mitten om man tänker sig att hojen lutar, då vill man ju föra vattnet in mot mitten = ut ur kurvan, inte utåt = in i kurvan. Mitten på däcket har ju då inte kontakt med marken.
 
Att jämföra Bil och MC däck är nog lite fel i tänket ;)
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top