Däckslitage?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Efter att ha tittat på hur de stora pojkarnas däck såg ut på Gotland Ring upptäckte jag att mitt eget såg helt annorlunda ut.
Det normala verkar vara att man får en grop på höger sida av däcket.
Själv fick jag en puckel :3freak

Bifogar en egengjord bild som förhoppningsvis visar lite tydligare vad jag menar.

Vore tacksam om någon med kunskap i ämnet kan berätta varför jag fått en puckel och vad det beror på :)

Bifogat

• dackslitage_gotland.gif
    dackslitage_gotland.gif
    5.3 KB · Visningar: 177
sandstream skrev:
Efter att ha tittat på hur de stora pojkarnas däck såg ut på Gotland Ring upptäckte jag att mitt eget såg helt annorlunda ut.

Bifogar en egengjord bild som förhoppningsvis visar lite tydligare vad jag menar.

Vore tacksam om någon med kunskap i ämnet kan berätta varför jag fått en puckel och vad det beror på :)

Man får en grop på högersidan för att man sladdar väldigt mycket. En grop betyder att däcket är slut.
Vad kör du med för däck?

Fel slitage = fel fjädringsinställning...
Vanligt är att man behöver släppa på returen..

Att det blir som du fick en "förhöjning" längst ut på däcket är något liknande. Innanför "förhöjningen" 2-3cm brukar de vara, så har däcket slitits onormalt och det är därför mindre gummit kvar där. Således ser det ut som en puckel längst ut.
Ja är ingen raketforskare i ämnet men tror att det är något åt det hållet... och som ja sa tidigare beror det ofta på för hård fjädring, om returen är för hård så packas fjädern ihop mer och mer,(den hinner inte returnera ut mellan knölarna) och då får däcket ta smällen istället... därav de fula slitkanterna.
KKonsten är att hojen ska va så mjuk som möjligt utan att den blir svajig. :tummenupp

Inga idéer om inställningar hjälpte på Gotland Ring. Den banan tuggade upp däck på ett sätt aldrig tidigare skådat. Rejsdäck bak gick knappt använda. De gotlänningar som körde där mycket hade gått över till riktigt hårda touringdäck bak för att få lite livslängd. Jag var nere på korden efter 7 pass. Spännande bredställ ut på rakan.

Sandstream - banan har många kurvor åt höger där man går på gas hårt utan med lite lagom nerlägg. Det gör att däcket slits mycket mitt emellan kanten och mitten. Därav ser det ut som om du fått en knöl ute vid kanten.

sunkan skrev:
Man får en grop på högersidan för att man sladdar väldigt mycket. En grop betyder att däcket är slut.
Vad kör du med för däck?
Bridgestone BT014, det som sitter original på R1000 K5.
Har inte rört fjädringen och sladdar inte det minsta :)

Kan tillägga att jag inte fick "puckeln" på min gamla hoj, R750 -02, med Pirelli Diablo.
Vet dock inte om ägaren före mig "pillat" på bakfjädringen.

Don Quixote skrev:
Inga idéer om inställningar hjälpte på Gotland Ring. Den banan tuggade upp däck på ett sätt aldrig tidigare skådat. Rejsdäck bak gick knappt använda. De gotlänningar som körde där mycket hade gått över till riktigt hårda touringdäck bak för att få lite livslängd. Jag var nere på korden efter 7 pass. Spännande bredställ ut på rakan.

Sandstream - banan har många kurvor åt höger där man går på gas hårt utan med lite lagom nerlägg. Det gör att däcket slits mycket mitt emellan kanten och mitten. Därav ser det ut som om du fått en knöl ute vid kanten.
Så du tror att jag hade fått ett mer normalt slitage på tex Kinnekulle eller Gelleråsen?
(De banor jag körde med gamla hojen)

sandstream skrev:
Så du tror att jag hade fått ett mer normalt slitage på tex Kinnekulle eller Gelleråsen?

Ja, bry dig inte för mycket om hur däcket ser ut efter körning på Gotland. Det lär bli helt annat resultat på andra banor!

sandstream skrev:

Om du lägger ner mer och kör fortare så blir du av med den där puckeln ;)
Det ser ut som du har en grop också, fast den ligger längre in i däcken bara?

Jag säger bara Michelin PILOT POWER :yoparty :yoparty

Jag samt dom andra Power jag såg på Gotland hade hur fint slitage som helst

Don Quixote skrev:
Ja, bry dig inte för mycket om hur däcket ser ut efter körning på Gotland. Det lär bli helt annat resultat på andra banor!
Okej :tummenupp
eus skrev:
Om du lägger ner mer och kör fortare så blir du av med den där puckeln ;)
Det ser ut som du har en grop också, fast den ligger längre in i däcken bara?
Du får komma på någon bankörning och instruera mig :tummenupp
Affe_R1 skrev:
Jag säger bara Michelin PILOT POWER :yoparty :yoparty
Jag samt dom andra Power jag såg på Gotland hade hur fint slitage som helst
Har hört mycket gott om det däcket från killarna i Uppsala (Göran, Jesper osv).
Ska slita ut mitt så får vi se, kanske blir Pilot Power (alltid kul att testa något nytt) :)

sandstream skrev:

Det finns inte på kartan att du får samma slitage på Gelleråsen eller Kinnekulle. GR sliter extremt med däck p g a låg friktion i underlaget. Det ger låg temp i däcket och endast ytan värms upp. Hela däcket skall upp i temp. Men det är svårt om friktionen är låg. Standarförfarande vid "cold tear" är att sänka trycket. (tvärt om, om friktionen i banan är hög men däcket går kallt)

köp begade rejsdäck i stället. Då ser du verkligen om slitaget blir konsigt eller inte.

Mitt bakdäck DIablo corsa tuggades upp som sandstreams som om däcke gick väldigt varmt hade 2.35 bak min förklaring är att det var mycket accelerationer i komb med många hö kurvkomb och däck som inte tålde detta.
Såg BIKE tobbes michelin power (med samma fjädring komp och org inställning) hade knappt något slitage alls bak.
SÅ nästa gång så vet jag vad jag ska välja.

Jag har haft en tråd en gång om däckslitage på GR och fick höra att det va fjädringen,kunde dock konstatera i söndags när jag va där och kolla att det va fler som hade problem med (fjädringen) det vi har kommit fram till är att michelin pilot power ,Metzler Me 3 eller dylikt är det som funkar.Beggade race däck funkar inte för oss i alla fall

Ps vi ligger mellan 1,35-1,45 tider

Skulle va kul och höra med Swedie, hur såg dina däck ut???

Det va en som körde på super soft eller soft på lördagen och hans bakdäck såg ut som alla andras racedäck...med andra ord som skit helt enkelt.
Han bytte till ett mediumdäck på söndagen och det höll fin fint...såg ut som Michlin PP däcken ungefär :tummenupp
Swedies däck såg oxå ut som skit...fast det värsta jag såg va helt klart Larzons, det såg ut som en fransjacka på en customåkare typ, hoppas att Håkan lägger med det i nån film sen.

#Olsson# skrev:
Det finns inte på kartan att du får samma slitage på Gelleråsen eller Kinnekulle. GR sliter extremt med däck p g a låg friktion i underlaget. Det ger låg temp i däcket och endast ytan värms upp. Hela däcket skall upp i temp. Men det är svårt om friktionen är låg. Standarförfarande vid "cold tear" är att sänka trycket. (tvärt om, om friktionen i banan är hög men däcket går kallt)
Tackar för den infon! :tummenupp

Låg också på ca 1:45 (kollade videon) och hade 2.3 bak.

Jag lägger ner min funderingar om slitaget och hoppas att det ser annorlunda ut efter Midlanda (om jag kommer dit).

#Olsson# skrev:

Ett teoretiskt resonemang , då praktiken visade att vissa som höjde sitt däck tryck från 2.1 till 2.3 bak fick klart mindre slitage med nytt däck.

För mig slet Gotland Ring mycket mindre än Sviestad. Körde samma tryck, 2,1 och 2,4 bar, men för min del berodde det nog att jag inte åkt banan förut och försökte åka mjukt utan hårda bromsningar och accelerationer för att få bra flyt i spåret. Således åkte jag nästan alla mina varv på 4:an, då och då gick jag ner till 3:an. Mina däck var bara lätt ruggade jämfört med på Sviestad då jag får rejäla korvar som rullar av på sidan.

2ono skrev:
Ett teoretiskt resonemang , då praktiken visade att vissa som höjde sitt däck tryck från 2.1 till 2.3 bak fick klart mindre slitage med nytt däck.

Ja, rätt typiskt att krångliga saker blir tvärt om ibland. Det går sällan att förklara saker med en(1) parameter. Men standardförfarande enligt teknisk support från en ö-känd svensk stötdämpartillverkare är att sänka trycket. (Har aldrig provat själv dock)

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back