Däckslitage

Chris Ash skrev:
Det där varierar något oerhört....Anderstorp i April eller Jerez mitt i sommaren...

Och det fullgoda greppet är ju förmodligen Jerez mitt i sommaren? Isåfall är det ju den optimala arbetstempen!

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Och det fullgoda greppet är ju förmodligen Jerez mitt i sommaren? Isåfall är det ju den optimala arbetstempen!

//jaG

Nja...däck kan faktiskt bli för varma också. Tänk regndäck på torrt.....
Men det finns en massa faktorer som spelar in, som körstil och hur banlayouten ser ut. Men vid 65-90 grader ger ett däck väldigt bra grepp.

negnit skrev:
Hej igen jag hade lite mer funderingar kring det här med temp, i början av året körde jag nån gång på ett par Brighstone slicks som jag tror va medium och nu är det Pirelli soft,har det nån betydelse???? och om skär ett slicks blir det varmare /fortare varmt då ella är jag helt ute cycklar nu.
hadet

Ja ett mjukare däck blir lättare varmt. Du har rätt i det du skriver ang skurna slicks, det är därför man skär dem ibland när det är lite fukt på banan. Ibland så skär man dessutom små skåror i rät vinkel mot däckets innerkant för att däcket ska arbeta upp temp. Tex på vänster sida av däcket på Falkenberg där det ju bara finns en sväng åt vänster.

Zeb_Macahan skrev:

//jaG
nu kommer ju kanske max 2% av oss på sporthoj köra på jerez så han undrar nog vad tempen är på sviesta eller liknande

Chris Ash skrev:
Nja...däck kan faktiskt bli för varma också. Tänk regndäck på torrt.....
Men det finns en massa faktorer som spelar in, som körstil och hur banlayouten ser ut. Men vid 65-90 grader ger ett däck väldigt bra grepp.

Men den optimala arbetstempen ligger väl på ca 85 grader fortfarande? Det är väl det "man" försöker uppnå?

//jaG

Så om man skär ett litet mönster i däcket så bör man få upp tempen lite bättre,jag vet inte vilken temp jag har i dag men det går lätt att ta på det,i fjol körde jag på Åsen med Pilot sport och däcket fullkommligt smällte nu kör jag betydligt hårdare på GR en sådär 1,45 kanske och däcket ser ut som f-n

negnit skrev:
Så om man skär ett litet mönster i däcket så bör man få upp tempen lite bättre,jag vet inte vilken temp jag har i dag men det går lätt att ta på det,i fjol körde jag på Åsen med Pilot sport och däcket fullkommligt smällte nu kör jag betydligt hårdare på GR en sådär 1,45 kanske och däcket ser ut som f-n

Jag tycker man har hört många historier om att det sliter mycket däck just på GR. Det kan kanske vara nånting med den nya beläggningen?

Men om man inte tycker att det släpper och har sig så är det bara tuta och köra antar jag.

negnit skrev:

Jag har aldrig fått ett däck så varmt att man inte kan ta på det. Haka inte upp dig på det. Mät i stället tempen ordentligt på GR och sen på karlskoga, förhållandena måste givetvis vara någorlunda lika.

Var och pratade i 45min med en tekniker på ett företag som jobbar med racing, däck och stötdämpare hela dagarna.

Så här fattar jag det..

Vanligaste skälet till "strängen" är smuts på banan. Fästet är dåligt och det småglider hela tiden(ej märkbart). P g a det dåliga fäste, blir friktionen så låg att tempen aldrig kommer upp ordentligt. "Cold tear" uppstår. Man brukar tydligen, när man kommer till ny bana med mer eller mindre smuts, börja med att lägga på en uppsättning "skitdäck" att köra på. Med dessa och tillsammans med andra förare hjälper man till att köra rent banan. När det är klart greppar det bättre, friktionen blir högre och värmen går upp. Av med cold tear-förstörda däck o på med fräscha.

Det verkar stämma bra, eftersom jag hade cold tear/sträng på GR endast. På Gåsen o Sviestad var däcket helt perfekt. Kalk på GR kanske? Gåsen o sviestad är ju renare. Där såg samma däck perfekta ut. Sedan lär banor spela en avgörande roll(underlag i allmänhet)

F ö, o enligt källan är returdämpning väldigt avgörande också. Mer returdämpning tar hårdare på däcket. Så lite som möjligt är målet.

#Olsson# skrev:
...Vanligaste skälet till "strängen" är smuts på banan. Fästet är dåligt och det småglider hela tiden(ej märkbart). P g a det dåliga fäste, blir friktionen så låg att tempen aldrig kommer upp ordentligt. "Cold tear" uppstår...Det verkar stämma bra, eftersom jag hade cold tear/sträng på GR endast. På Gåsen o Sviestad var däcket helt perfekt. Kalk på GR kanske? Gåsen o sviestad är ju renare. Där såg samma däck perfekta ut. Sedan lär banor spela en avgörande roll(underlag i allmänhet)

F ö, o enligt källan är returdämpning väldigt avgörande också. Mer returdämpning tar hårdare på däcket. Så lite som möjligt är målet.

Intressant det här. Många klagar ju just på att fästet är dåligt på GR pga av kalkdammet som ligger på banan så jag tror att du kan ha helt rätt! Hoppas nu bara att de kan fixa till det där med kalkproblemet på GR för det är ju annars en helt underbar bana (när den blir färdig...). Halva nordslingan har ju fortfarande inte översta lagret asfalt pålaggt.

tobbe skrev:
Intressant det här. Många klagar ju just på att fästet är dåligt på GR pga av kalkdammet som ligger på banan så jag tror att du kan ha helt rätt! Hoppas nu bara att de kan fixa till det där med kalkproblemet på GR för det är ju annars en helt underbar bana (när den blir färdig...). Halva nordslingan har ju fortfarande inte översta lagret asfalt pålaggt.

Mjodå... Nu har hela nordslingan asfalt (topplager med alltså).
Jag känner mig ganska säker på att det är nåt som skiljer GR från fastlandsbanorna. Här kör alla (som kör fortare än i stan) sönder däcken, oavsett dämpare och däcktyp verkar det som. Låter rimligt att skiten på banan kan påverka. Och tittar man på däcken så har jag inte sett någon som har det smältgummi, som man brukar få på däcken på t.ex Gåsen. Det brukar ju till och med korva sig lite mjukt längst med kanterna när jag kör på fastlandet :-)

/Fohlin

tobbe skrev:

Ja, helt underbar är den. Jag hade kraftigt framhjulssläpp i första höger och jag hörde en del andra som hade haft släpp. På eftermiddagen såg det däremot ut som att de snabba körde mycket snabbt utan minsta problem. Jag frågade en ubersnabb herre på en Mille och han skrev "inga problem" typ. Lite anmärkningsvärt att fästet kan vara så extremt olika över samma dag och känsligt beroende på omständigheterna. Men teorin verkar stämma rätt bra.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back