Däckslitage?

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Har lite funderingar över mitt däckslitage på bakdäcket.
Det jag undrar över är slitaget på vänster sida av däcket.

Förutsättningar:
Hoj: Kawasaki GTR1400
Bakdäck: Bridgestone Battlax BT T30R, Tillverkningsår 2013
Däcktryck: 2,9 bar enligt instruktionsboken. Kollat några gånger under färd.
Körsträcka för att slitage uppstod: 600 mil Smygehuk-Nordkap-Smygehuk
Total körsträcka på däcket <800 mil
Däcket satt på när jag köpte hojen och hade rullat lite mera än 100 mil och var mera eller mindre i nyskick. Det var inte hårt, torkat eller sprucket trotts åldern.


BT30R.jpg

Jag vet att det är en tung hoj och med packning blir den inte lättare. Så det platta slitaget i mitten är inget konstigt.
Vägen upp har varit ganska rak och hastigheten sådär bra pendlingsfart man kan ha på norrländska autobahn ?
Så att den är platt på mitten är som sagt att förvänta.
Men sen kommer det jag inte riktigt förstår..
Varför är den rejält sliten på vänster sida?
Jag har inte lutat den eller suttit snett på hojen under färden. Hade kamera på bröstet och den visar att jag suttit rakt.
Har inte haft nämnvärd viktskillnad på packningen i väskorna heller.
Däcket ser ut att sitta rakt och korrekt när man kör ögonmått.
Har ni några ideér varför det ser ut som det gör?
 
1. Vägen lutar åt höger vilket medför att du alltid kör lite mer på vänster sida av däcket.

2. Du kör en ganska tung hoj.

3. Däcket är TIO år gammalt vilket gör att det för länge sedan tappat sina ursprungliga egenskaper.

4. Byt till nya likadana däck från en kvalitetstillverkare (Michelin, Pirelli, Metzeler, Conti) både bak och fram.

5. Kör vidare med en ”ny” hoj, för så känns det.
 
Fast tyngden gör väl inte att slitaget sker på vänster sida?
Slitaget skedde först i mitten. Se bild nedan. Det är halvvägs precis innan Nordkap.
Sen sista två dagarna åt den upp vänster sida.
Körningen ner var i bra tempo och blandad blöt/torr asfalt.

Bakdäck.jpg

Vet att Battlax däcken tenderar slitas mera på tunga hojar än rena R-hojar. Speciellt på raktfram väg, men då plattas det ju mest till på mitten.

Är inte Bridgestone en kvalitetstillverkare?

Att ha samma märke både fram och bak är väl inte nödvändigt eller?

Bak kommer bytas, då det är slut. Fram är det gott om mil kvar på och det är nytt för i år.
 
1. Vägen lutar åt höger vilket medför att du alltid kör lite mer på vänster sida av däcket.

2. Du kör en ganska tung hoj.

3. Däcket är TIO år gammalt vilket gör att det för länge sedan tappat sina ursprungliga egenskaper.

4. Byt till nya likadana däck från en kvalitetstillverkare (Michelin, Pirelli, Metzeler, Conti) både bak och fram.

5. Kör vidare med en ”ny” hoj, för så känns det.
Conti kvalitetstillverkare men inte Bridgestone? Skojare där :rofl
 
Bridgestone också! :)

Men inte Avon och annat skit.


Jag förutsätter att du kört med skit så du vet vad du pratar om! ;)

Vad gäller TS däck så skulle jag misstänka att något legat emot däcket om det vore min hoj.

Det här däcket har inte gått från Smygehuk till Nordkap med Dicke Helga bakpå och feta korvlådor.
Men väl upp genom Sverige och Finland till Ishavet i Nordnorge och sedan tillbaks ner genom Finland med semesterpackning.
20210719_SlitetRoadtec01.jpg
 
Jag förutsätter att du kört med skit så du vet vad du pratar om! ;)

Vad gäller TS däck så skulle jag misstänka att något legat emot däcket om det vore min hoj.

Det här däcket har inte gått från Smygehuk till Nordkap med Dicke Helga bakpå och feta korvlådor.
Men väl upp genom Sverige och Finland till Ishavet i Nordnorge och sedan tillbaks ner genom Finland med semesterpackning.
View attachment 487724
Inget som legat och skavt.
Åkte ensam.
Originalväskor, sidoväskor och topbox.
Förvisso fulla men inte utanför maxlasten i väskorna.
Hade även med mig ett enklare tält och liggunderlag, men vikten på all packning understeg med god marginal vikten på t.ex. en passagerare. Och jag väger inte som två personer ?
Så hojen var inte överlastad.
Fjädringen upplevdes inte konstig under färd heller. Ställde den något snäpp hårdare än jag brukar ha för körning utan packning.

Färdväg kringelkrok upp via Sverige och snabbast väg ned.

Jag är inne på spåret lutande väg och att däcket blivit gammalt.
T30:an har ju olika gummiblandningar på sidorna och på mitten vad jag förstår. Har åldrandet kanske påverkat områdena på däcket olika?
Men varför är vänster sida helt slut?
Blåste det mycket från öster på vägen ned eller vad? :va
När det var torrt körde jag som jag brukar och när det regnade fick man ligga på den torra strängen i mitten väldigt mycket för att slippa vattenplaning.
 
Ser ut som det är urgröpt på ena sidan. Skarven längst ut är där nerlägget slutar. Olika däcksblandning och gammalt däck kanske ger det resultatet? Men varför bara på den ena sidan?
 
Är det inte något som skrapat emot ibland när fjädringen tryckts ihop
(kolla runt om över däcket framför bakom däcket om du kan hitta spår av slitage på hojen ? Vänster insida svingen ?)
så måste nått i däcket ha havererat under vägen hem.
Men du kom hem Grattis !
"Bara" köpa nytt däck. Dags för nytt däck tycker jag.
Har aldrig sett sådant däckslitage på mina däck på mina hojar.
 
Hur mår fjädringen? Kan det vara så att bakskärmen skrapar i när du sitter på och det gungar lite?

Eller sitter du väldigt snett på hojen? Det är ju inte ovanligt att folk gör det. Då kommer ju hojen alltid att luta lite när man kör rakt fram, och det blir extra märkbart i kurvor när man hänger av åt fel håll.
 
I så fall har någon böjt ram eller sving på den, eftersom den har en Tetralever-sving, lite som BMWs Paralever, dvs monosving.
View attachment 487881
Om det är en Monosving, som på BMW
vad är det då som sticker ut på höger sida av däcket i fotona i inlägg #1 och #3.

Eftersom däcket ser helt normalt ut i inlägg #3 efter halva resan så misstänker jag något gått sönder sedan, lagerhaveri , bussninghaveri i svingen ?

Är det en monosving som på BMW så förekommer ju Paralever haverier .....
 
I så fall har någon böjt ram eller sving på den, eftersom den har en Tetralever-sving, lite som BMWs Paralever, dvs monosving.
View attachment 487881
Mono? Säger man så när den har kardan ena sidan och svingarm på andra?
Jag tänkte annars som du. Samma koncept som t ex FJR1300.

Nä jag tror det är en sagolik kombo av gammalt dåligt däck, stark motor, hyfsad last och därtill kanske tung på gasen i de snabbare vänsterböjarna. Jag sliter också svårare där, lite av en däckfördärvare tyvärr.

Personligen skyr jag bridgestone och här har vi ett urgammalt däck medan double compoundtekniken gått framåt.

Lägg på nytt kvalitetsdäck och utvärdera är mitt förslag.

Hoppas innerligt att det åtminstone är ett förstärkt däck!
 
Om det är en Monosving, som på BMW
vad är det då som sticker ut på höger sida av däcket i fotona i inlägg #1 och #3.

Eftersom däcket ser helt normalt ut i inlägg #3 efter halva resan så misstänker jag något gått sönder sedan, lagerhaveri , bussninghaveri i svingen ?
Rimligt! Borde kollas först.
Du postade medan jag pekfingrade mitt inlägg med alla dessa rättningar, vilket tar tid pga feltryck!
 
Har lite funderingar över mitt däckslitage på bakdäcket.
Det jag undrar över är slitaget på vänster sida av däcket.

Förutsättningar:
Hoj: Kawasaki GTR1400
Bakdäck: Bridgestone Battlax BT T30R, Tillverkningsår 2013
Däcktryck: 2,9 bar enligt instruktionsboken. Kollat några gånger under färd.
Körsträcka för att slitage uppstod: 600 mil Smygehuk-Nordkap-Smygehuk
Total körsträcka på däcket <800 mil
Däcket satt på när jag köpte hojen och hade rullat lite mera än 100 mil och var mera eller mindre i nyskick. Det var inte hårt, torkat eller sprucket trotts åldern.


View attachment 487694

Jag vet att det är en tung hoj och med packning blir den inte lättare. Så det platta slitaget i mitten är inget konstigt.
Vägen upp har varit ganska rak och hastigheten sådär bra pendlingsfart man kan ha på norrländska autobahn ?
Så att den är platt på mitten är som sagt att förvänta.
Men sen kommer det jag inte riktigt förstår..
Varför är den rejält sliten på vänster sida?
Jag har inte lutat den eller suttit snett på hojen under färden. Hade kamera på bröstet och den visar att jag suttit rakt.
Har inte haft nämnvärd viktskillnad på packningen i väskorna heller.
Däcket ser ut att sitta rakt och korrekt när man kör ögonmått.
Har ni några ideér varför det ser ut som det gör?
Du kör moturs va?

IMG_0503.jpeg
 
Så där långt ut på sidan av däcket är man ju bara vid hyfsat kraftig kurvtagning.
Det handlar helt uppenbart om att du är mer komfortabel med hojen när du svänger vänster så du tar vänsterkurvor ganska aggressivt men är väldigt feg i högerkurvor.

Troligen kombinerat med att du vrider på gas i utgången av kurvorna åt vänster men inte åt höger.
 
Last edited:
Så där långt ut på sidan av däcket är man ju bara vid hyfsat kraftig kurvtagning.
Det handlar helt uppenbart om att du är mer komfortabel med hojen när du svänger vänster så du tar vänsterkurvor ganska aggressivt men är väldigt feg i högerkurvor.
Och aggressiviteten kom efter Motop3r sett Midnattssolen !
För efter halva resan såg ju däcket ut som mina fegisdäck, se # 3 !
Jag tror mera på förhoppningsvis däckhaveri eller tyvärr lager/bussningshaveri i sving / hjul.
 
Last edited:
Och aggresiviteten kom efter Motop3r sett Midnattssolen !
För efter halva resan såg ju däcket ut som mina fegisdäck, se # 3 !
Jag tror mera på förhoppningsvis däckhaveri eller tyvärr lager/bussningshaveri i sving / hjul.

Man måste ju luta hojen nästan 45 grader åt vänster för att hamna där ute på däcket.

Inga mekaniska fel på hojen kan ju orsaka sådan lutning på hjulet vid körning rakt fram.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top