Däckslitage

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Hur tolkar man denna slitage bild på bakdäcket Metzeler raceslicks K2 för mycket retur ?
SKa man kassera däcket ?

Använt ca 5 timmar i ett tempo som kvalar in i bottenskiktet av R600 och använt däckvärmare.

Edit: kommer ett par bilder "modem :näsblod "
 

Bifogat

  • däck.JPG
    däck.JPG
    97 KB · Visningar: 224
  • däck 2.JPG
    däck 2.JPG
    96 KB · Visningar: 2,429
Last edited:
2ono skrev:
2208743 Hur tolkar man denna slitage bild på bakdäcket Metzeler raceslicks K2 för mycket retur ?
SKa man kassera däcket ?

Använt ca 5 timmar i ett tempo som kvalar in i bottenskiktet av R600 och använt däckvärmare.


Var e bilden?
 
2ono skrev:
SKa man kassera däcket ?
Det där!? Är du riktigt redig du? :D

Jag tycker det ser fint ut. Det slitaget efter fem timmar antyder inte att du behöver skruva på dämparen. Inte för att jag är duktig på området men...
 
Var det dom däcken du körde på midlanda med?
Har hört flera säga att dom tycker den banan går hårt åt däcken.
 
Ser väll rätt oki ut, så ser mina däck ut nu. tänk på att tempen inte är vad den skall än så de kanske hinner bli något kalla å sen kommer du å ruggar lite.
 
Tycker det ser ut att ha gått för kallt. Du har inte fått någon värme i stommen vilket gjort att bara gummit längst ute på slitytan blivit varmt. Därför du får gummi som ser ut att ha rullat sig längst ut.

För ett däck som gått så långt så är det ett bra slitage. Får du däck som ser ut så när du kört mindre än 1 timme så kan du testa med att köra med däck med mjukare stomme, köra snabbare, köra på banor med mer grepp i asfalten, köra när det är varmare i asfalten, ha mer förspänning eller mjukare fjäder. :)
 
Det ser bra ut av det man kan se på fotot. För det tempo du håller så verkar fjädringen åtminstone inte ge dig onormalt däckslitage.
Känns hojen dessutom bra så behöver du nog inte skruva nåt.
 
Bingo skrev:
2208770 Det där!? Är du riktigt redig du? :D

Jag tycker det ser fint ut. Det slitaget efter fem timmar antyder inte att du behöver skruva på dämparen. Inte för att jag är duktig på området men...

Nej jag har inga referenser bara vad som är normalt och inte normalt, Håkan här på forumet kör tills korden syns men jag räknat med en hållbarhet på ca 5-6 timmar. :)

Axxexs skrev:
2208879 Tycker det ser ut att ha gått för kallt. Du har inte fått någon värme i stommen vilket gjort att bara gummit längst ute på slitytan blivit varmt. Därför du får gummi som ser ut att ha rullat sig längst ut.

För ett däck som gått så långt så är det ett bra slitage. Får du däck som ser ut så när du kört mindre än 1 timme så kan du testa med att köra med däck med mjukare stomme, köra snabbare, köra på banor med mer grepp i asfalten, köra när det är varmare i asfalten, ha mer förspänning eller mjukare fjäder. :)

Tror som dig det var ca 10-15 grader i asfalten och jag laddade lite för hårt sista passet innan däcken blivit riktigt varma och ytan har "krullat sig" lämnat en ojämnt sliten yta.

ThomasS skrev:
2208785 Var det dom däcken du körde på midlanda med?
Har hört flera säga att dom tycker den banan går hårt åt däcken.

Jo men visst slitaget var ok på fm men sen skulle jag vända däcken på em och utmattad av 36 timmars sömnlöshet vända jag däcken åt samma håll jag hade innan :död
 
2ono skrev:
2208743 Hur tolkar man denna slitage bild på bakdäcket Metzeler raceslicks K2 för mycket retur ?
SKa man kassera däcket ?

Använt ca 5 timmar i ett tempo som kvalar in i bottenskiktet av R600 och använt däckvärmare.

Edit: kommer ett par bilder "modem :näsblod "

Midlanda är väl som redan nämt, känt för att slita mycket på däcken. Ska visst vara en stor skillnad när den är nysopad....
 
Söderlund skrev:
2209494 Midlanda är väl som redan nämt, känt för att slita mycket på däcken. Ska visst vara en stor skillnad när den är nysopad....

Min högst egna personliga uppfattning är att slitaget var mkt bra på fm på däcken som hade gått 2 bandagar med perf slitage, men senare mot em vart det kallare och temperaturen sjönk i asfalten och jag fick ett sk cold tear som axxes påpekade.

På vilket sätt skulle en nysopad bana vara bättre :va
 
2ono skrev:
2210069
På vilket sätt skulle en nysopad bana vara bättre :va

Smuts är en stor ingrediens till "cold tear". Ren bana ger hög friktion som bildar hög värme och däcket(hela däcket) värms upp som det ska, och det ger mindre slip. Med smuts blir det lägre friktion, lägre däcktemp och mer slip, vilket ger kallslit.
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top