Däckslitage - Snedställt bakdäck. Hur långt kommer ni på däcken?

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Lämnade in min MT09 2018 SP i fjol (2020) på service.

Fick tillbaks den och tyckte att styret satt på sned. Men kunde inte se något uppenbart sätt att justera det. Trodde den kanske blivit tappad i backen eller något men det var inga skador.. Mätte upp allt och styret var helt rakt, så jag antog att det var mig det var fel på.

Efter ca 100mil ställde jag undan hojen för vinter och såg då att bakhjulet var snedmonterat efter att de sträckt kedjan. Det var två hack fel på blocken bak om jag minns rätt, så jag fixade det. Bakhjulet var efterdraget på den sidan som drevet sitter, men inte på andra sidan vad jag kan minnas.

När jag lämnade in den denna gång så noterar de att båda däcken. Fram och bak. Är slut och måste bytas.

Hojen köpte jag ny, och den har rullat 580mil.

Är det normalt för er att man byter framdäck och bakdäck samtidigt? Har någon annan slitit ut framdäcken på 580mil?

Jag kör inte på bakhjulet alls.. Kör inte bana eller något.

Mina bakdäck brukar hålla minst 700mil. Menar jag bytte bak då på min första mt09. (2014) men då var framdäcken fortfarande helt fint när jag sålde hojen 2018 för att ta ut nästa hoj.

Den jag har nu är 2018SP. Däcken är original från fabrik.

Kan det vara för att bakhjulet stod fel efter servicen som båda däcken är slut?

Tacksam om någon kan kommentera om hur länge deras framdäck hållit?

(Bakdäcket kanske oavsett bara hade haft 100-200mil kvar)

//K
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Slut framdäck efter 580 mil, då var det något supersportdäck och/eller fel lufttryck… mina fem cent.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kunde va enklare att svara om du sa vilka däck du har.
Sen litar jag aldrig på märkningar när jag justerar kedjan. mäter upp om hjulen spårar.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Slut framdäck efter 580 mil, då var det något supersportdäck och/eller fel lufttryck… mina fem cent.

Det var originaldäcken på MT09 SP 2018. Har ingen aning om modelltypen.

Du tror inte det kan hänga ihop med att man hela tiden måste parera att bakhjulet pekar skevt?

Efter att jag rättade upp bakhjulet så försvann fenomenet med att styret kändes skevt. Men det var inte förns efter vintern och när nästa sommar började..

//K
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Googlade lite och det ser ut som de kanske är sålda med :
Bridgestone S20s

Jag kan faktiskt inte däcktyperna vidare bra, men i reviewen står det att cykeln skulle må bra av "stickier tyres" så jag antar att de har monterat något mellanting från fabriken.

//K
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du kan sätta bakhjulet hur snett du vill inom den toleransen som finns i svingen utan att det påverkar däckslitaget mer än ytterst marginellt.

Så länge cykeln bara har 2 hjul så kommer hjulen att rulla som dom skall - men i två separata spår.
Det är inte en bil, och det är inte fleraxlad lastbil eller trailer.

Slitaget på en motorcykel som inte spårar landar på kedja och drev - samt i extrema fall på hjullager och utgående axellagring, men då snackar vi så sanslös snedställning att bakhjulet behöver sitta utanför svingen, typ.

Det här är inte ens läropengar. Är hojen från 2018 så var däcken ännu äldre och skulle plockats av ändå. Väck väck väck.
Nu har du chansen att lägga på färskt gummi för säsongen 2022 och locka fram nya egenskaper på din gamla hoj.

Det du har lärt dig är att inte lita på någon annan när det gäller din egen hoj.
 

Raderad medlem 61114

Guest
S20 är rätt sportiga däck och slits därefter. Nu kör ju jag säkerligen många ggr hårdare än dig, hade mina däck hållit 500 mil hade jag sparat många tusenlappar :) Så tycker verkligen inte det låter speciellt konstigt, speciellt inte när du låter en verkstad avgöra att det är dags för däckbyte. De byter givetvis hellre i mycket god tid än att riskera få på fingrarna för att du kör omkull och någon anmärker på att däcken är minsann slut, och du har bara kört 150 mil sen verkstadsbesöket…. Och de sa inte ens nåt!? Oså kanske den lilla aspekten att de tjänar säkert 2000-3000kr på att byta dina däck.

sen en annan grej, kör man hoj ska man allt ha lite koll, helt klart inte fel att lämna in, alla har inte möjlighet att greja hemma, men att ha lite koll och gå igenom grejorna och se så att verkstaden inte slarvat.

Jag har haft otur när jag lämnat in, kommer troligtvis aldrig gör det igen.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag lämnar in cykeln för att behålla 5 års garanti. Hade ALDRIG lämnat in en cykel som inte var under garanti. Yamaha ger inte garanti om man servar själv.

Det jag hänger upp mig på är inte att bakdäcket är slut efter 500mil, utan att framdäcket är slut samtidigt. Detta har aldrig inträffat under mina 10år som hojförare. Jag kör som regel två bakdäck på ett framdäck.

För att bemöta skribent här som menar att däckens slitage inte påverkas av att felinställningar har jag hört precis tvärt om från annat håll. Dvs, att bakdäckets inställning är väldigt viktig inte bara för hur hojen beter sig, utan även för däckslitaget.

däckslitage / riktning bakdäck

Det är inte helt ologiskt för mig att däcken kan slitas snabbt om man kör typ 130km/h landsväg och hela tiden måste hålla emot lite. På min hoj kändes det lite som om styret satt snett, eller var böjt.

Jag har haft cyklar med betydligt äldre ostar än 2018->2020 och inte upplevt något större problem på torrt väglag. När det regnar däremot upplever jag skillnad. Men å andra sidan så är min cykel aldrig utanför garaget om det ens är fuktigt på asfalten.

Det som är intressant för mig här är om andra varit med om att framdäck är slut samtidigt som bakdäcken, även på en hoj som inte är styggkörd? Är det möjligt om det inte är något som är gjort fel på servicen?

Jag vill verkligen inte anklaga verkstaden för ett fel om det är helt naturligt för denna däcktyp.

//K
 

Raderad medlem 61114

Guest
Njae det är onaturligt oavsett däck att framdäcken tar slut lika snabbt, så så är säkerligen inte fallet, däremot kan det ju varit så att bakdäcket var slut och framdäcket inte jättelångt ifrån. Mao lika väl att byta det med. Helt säkert hade det dock klarat sig ett bra tag till.
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Både fram och bak (S20) på min var slut efter 700-800 mil och då kör jag rätt lugnt. I vilket fall var det så pass lite fram att det kändes rätt att byta ist för att köra ytterligare en säsong.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har haft framdäck som tagit slut ungefär samtidigt som bakdäck, då har det varit sportiga däck med en del bana inblandat med. Men vet att en del andra haft däckpar där de blivit tvugna att byta båda samtidigt så det är inte helt oväntat att det händer.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Betryggande att höra att det inte är helt ovanligt, så kan jag lugna ned mig lite angående verkstaden. Jag är trött på verkstäder som inte ens klarar av grundläggande arbete.. men det finns till slut en gräns för hur långt man skall köra för att slippa de lokala.

Den jag var på sist hade maget att ta 1000:- för en lånecykel medans man väntade på att få sin hoj servad. Bara där tycker jag att de har tappat greppet lite. Jag satt och väntade och drack en kaffe istället.. Sedan hade de mage att behålla min telefonnummer / epost för att skicka reklam till mig efter servicen. Så där har man liksom tappat all respekt.

Blir nog att man prövar en ny verkstad nästa gång. Det fina med Yamaha är att man kan serva i vilket land man vill. så man kan ju lika gärna kombinera det med en liten semester ;)

//K
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Bara för att förtydliga så var däckslitaget enligt servicekillen under den lagliga gränsen på vad som får framföras. Inget jag direkt noterat själv men kan inte påstå att jag kollat så noga heller eftersom hojen gått så lite och jag är van att köra längre.

Men då lär man ju få starta nästa tråd om vilka däck man skall välja på en MT 09 ;)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag har haft framdäck som tagit slut ungefär samtidigt som bakdäck, då har det varit sportiga däck med en del bana inblandat med.
Min blysläde vs1400 med Michelin Commander II brukar också få byta bak och fram samtidigt. Inte för att de är platta utanför att det saknas mönster på sidorna. Ca 1500 mil håller de.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Njae det är onaturligt oavsett däck att framdäcken tar slut lika snabbt, så så är säkerligen inte fallet, däremot kan det ju varit så att bakdäcket var slut och framdäcket inte jättelångt ifrån. Mao lika väl att byta det med. Helt säkert hade det dock klarat sig ett bra tag till.


Beror på hoj och till viss del körsätt.

Stora hojar med stora kåpor äter mycket däck, speciellt kåpor som är utformade för att omvandla fartvind till marktryck.

På min K1100 LT gick det en uppsättning Michelin Pilot Road / två däck varje gång.
Det fanns inget kvar fram att spara på.

Vid ett tillfälle krängde jag på ett Metzeler 880 Marathon bak för att kunna plocka ut lite mer mil.
Och visst, det blev mer mil där bak.
En himla massa mil - så många att jag hann slita ut ett framdäck och tvingades byta ut det medans bakhjulet rullade¹ vidare. När framdäck #2 var slut fanns det fortfarande mönster kvar i 880it.
Vidrigt däck!

Så: YMMV, som alltid.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Shit alltså ? Har då aldrig lyckats behålla ett bakdäck lika länge som ett framdäck! Å andra sidan brukar mina bakdäck hålla max 300 mil.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För att bemöta skribent här som menar att däckens slitage inte påverkas av att felinställningar har jag hört precis tvärt om från annat håll. Dvs, att bakdäckets inställning är väldigt viktig inte bara för hur hojen beter sig, utan även för däckslitaget.

däckslitage / riktning bakdäck


Jag är ledsen, men den som påstår att bakdäckets inställning har någon avgörande betydelse för däckslitaget har helt enkelt inte förstått sig på ens grunderna för den spårande, självbalanserande motorcykeln.

Hjulinställning blir ur just den aspekten intressant först när man tillsätter sidovagn eller väljer att färdas med låst styrlås.

Men, du behöver inte tro på varken mig eller fancy sites på internet.
Tänk själv, och tänk fritt:

Var skulle låsningen uppstå?
Båda hjulen rullar ju i körriktningen, men på två olika spår.
Om det fanns en låsning så skulle ju inte hojen gå synligt på två spår, eller hur?

Mer uppslag för att få dig att tänka i andra banor:

En bil som har ett bakhjul felställt bromsar och äter däck, men en bil som fått hela bakaxeln dislocerad rullar på obehindrat - men lämnar 4 spår efter sig i snön.

So, trust me...

Jack_20Elam_20as_20Dr._20Nikolas_20Van_20Helsing_large.jpg

...jag vet vad jag talar om.
Ditt slitage vid ett illa justerat bakhjul landar i kedja och drev.
Köregenskaperna försämras och man ser ut som en dufus ridandes på en krabba, men däcken drabbas inte mer än ytterst marginellt.

Ta för vana att dubbelkolla allt en verkstad gjort med din hoj och kolla resten med för att försäkra dig om att dom inte har sladdat runt med verktygen och skruvat på annat med.

Det är ditt liv det handlar om, inte mekens.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har personligen aldrig varit med om att framdäcket tar slut samtidigt som bakdäcket. När bakdäcket är slut (500-600 mil) så brukar det vara 300-400 mil kvar fram. Jag kör förvisso mest på gata och inte med blyslädar, men inte heller i racetempo på gatan. Med det sagt byter jag oftast fram och bak samtidigt, framförallt för att jag inte gillar pengar, men också för att ha matchade däck som beter sig/känns liknande.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
I regel håller fram och bak lika länge för mig, men så kör jag också runt 8-10 dagar med SMC på storbana, vilket gör att framdäcket utsätts för mer slitage än bara vid landsvägskörning, aggressivare kurvtagning och hårda inbromsningar sliter framdäck rätt hårt.

När jag endast körde någon enstaka bandag kunde jag ofta få ut ett fram på två bak, lite beroende av däck såklart.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top