Däckslitage och marginaler..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ber om en sorts ursäkt för att jag "nyttjar" race-forat till den här frågan, men jag vill ha svar från er som faktiskt kan.

Bakgrund: Jag åker en del bana, är stört långsam jämte er, men respektabelt snabb för att va gat-åkare (allt är ju relativt).

Facit: Mitt bakdäck är "snyggt" slitet, inget kallrugg och dämparinställningar mm verkar vara som det ska. Jag har en "kant" på däcket nu när det börjar ta slut, men jag gissar att det ingår innan man är karl nog att ge stålet så tidigt att man sliter däcket jämt från kanten och upp till rakt-fram-gasa..

Frågan:

Kollar jag på bakdäcket så är det ordentligt kört. Framdäcket däremot ser inte alls ut att ha gått särskilt hårt. Visst ser man att "fegranden" är borta och det har blivit lite "ruggat". Frågan är då om jag är för feg på att lita på framdäcket, och att det i praktiken kan se lika slitet ut som bakdäcket utan att man har gått i gruset flera gånger om?

Som jag ser det nu misstänker jag att jag är livrädd för att gå på avslag med nedlägg och att jag kliver av bromsen mkt tidigare än jag behöver in i kurva. (Jag ÄR rädd för framhjulssläpp, men försöker bota det genom att fråga här).

Synpunkter, tips?

jag tror dom flesta hobby-raceåkare i sverige sliter betydligt mer bakdäck än framdäck. Jag själv som nästan uteslutande har åkt på begagnade dunlopslicks brukar kunna åka minst 4-5 bakdäck innan jag byter till ett nytt bättre begagnat framdäck! Andra fabrikat brukar kunna slita mer jämt men två bakhjul på ett framhjul är nog inget ovanligt.

Men även jag är nog för feg, extremt sällan jag får framhjulsläpp..

jag tror dom flesta hobby-raceåkare i sverige sliter betydligt mer bakdäck än framdäck. Jag själv som nästan uteslutande har åkt på begagnade dunlopslicks brukar kunna åka minst 4-5 bakdäck innan jag byter till ett nytt bättre begagnat framdäck! Andra fabrikat brukar kunna slita mer jämt men två bakhjul på ett framhjul är nog inget ovanligt.

Men även jag är nog för feg, extremt sällan jag får framhjulsläpp..

Ångestdämpande, tack :)

Kan jag tolka det lite som att jag kan gå hårdare och hårdare åt framdäcket tills det börjar se ut som bakdäcket? Eller riskerar man bangelibang långt innan man till det "trycket"?

(Dunlop Qualifier RR just nu, blir nog SportSmart denna säsongen sen)

Kan jag tolka det lite som att jag kan gå hårdare och hårdare åt framdäcket tills det börjar se ut som bakdäcket? Eller riskerar man bangelibang långt innan man till det "trycket"?

Hur däcket ser ut beror ju mycket på värmen osv. Jag körde med lite förlite luft i mitt framdäck (sportsmart) i somras vilket resulterade i att det såg värre ut än bakdäcket någonsin gjort. Lite mer luft i och allt blev mycket bättre. Så att blint gå på hur däcket ser ut är nog inte så bra, mycket som spelar in :)

Stämmer nog till viss del men du kommer hinna bangelibanga hojen måånga gånger under tiden du lär dig pressa framhjulet så hårt!

Stämmer nog till viss del men du kommer hinna bangelibanga hojen måånga gånger under tiden du lär dig pressa framhjulet så hårt!

Förmodligen..

Men skillnaden för mig mellan 4 och 24 ggr ligger nog mkt i om man är lugn, litar på grejerna och försöker veta VARFÖR jag kraschade. Babysteg mot att våga bromsa hårdare senare, och försöka se/känna skillnaderna i vad som händer är nog vägen för mig för att våga åka fortare :).

Ska försöka lära mig Torparn i år.. Ungefär iaf, känns som jag har tyo 3 sekunder att hämta bara där utan att egentligen bli bättre, bara sluta vara värdelös just där. ;)

Förmodligen..

Men skillnaden för mig mellan 4 och 24 ggr ligger nog mkt i om man är lugn, litar på grejerna och försöker veta VARFÖR jag kraschade. Babysteg mot att våga bromsa hårdare senare, och försöka se/känna skillnaderna i vad som händer är nog vägen för mig för att våga åka fortare :).

Ska försöka lära mig Torparn i år.. Ungefär iaf, känns som jag har tyo 3 sekunder att hämta bara där utan att egentligen bli bättre, bara sluta vara värdelös just där. ;)

Skall du komma på tisdagarna i år eller fortsätter du på gatåkningarna?

/Stefan

Förmodligen..

Att inte ligga på broms för långt in i svängarna är ett utmärkt nybörjarförfarande. Allt för många satsar på att bromsa sent sent sent. De är skitskraj när det är dags att vika in och missar därmed spåret och bromsar för mycket vilket gör att de står still kring apex.

Det är betydligt enklare att bli snababre om du bromsar lagom sent. Släpper bromsen och går in i kurvan så fort du vågar för att därefter ge gas vidare mot nästa.

Men för att svara på frågan så nej ditt framdäck skall inte slitas lika hårt som bakdäcket så det du upplever är säkerligen normalt även om du kör som en mes....

Skall du komma på tisdagarna i år eller fortsätter du på gatåkningarna?

/Stefan

Hejje där!

Det hänger lite på hojbytaraffärerna.. Men licens ska till är det tänkt iaf :) Så det finns ett hopp :tummenupp

Att inte ligga på broms för långt in i svängarna är ett utmärkt nybörjarförfarande. Allt för många satsar på att bromsa sent sent sent. De är skitskraj när det är dags att vika in och missar därmed spåret och bromsar för mycket vilket gör att de står still kring apex.

Det är betydligt enklare att bli snababre om du bromsar lagom sent. Släpper bromsen och går in i kurvan så fort du vågar för att därefter ge gas vidare mot nästa.

Men för att svara på frågan så nej ditt framdäck skall inte slitas lika hårt som bakdäcket så det du upplever är säkerligen normalt även om du kör som en mes....

Haha.. :tummenupp Ja, jag har en tendens att bromsa för sent och ha för låg ingångstempo. Men jag har börjat "lätta" på bromsen och börja vika in lite under broms.. Inte ändå in till apex som de stora pojkarna, men jag har börjat känna på det iaf.

Men enkelt uttryckt: Har jag goda marginaler för fästet i fram om framdäcket ser ut som ett tjejkört bakdäck?

Last edited:
Men enkelt uttryckt: Har jag goda marginaler för fästet i fram om framdäcket ser ut som ett tjejkört bakdäck?

Nu svarar jag som är ett par snäpp långsammare ändå...men precis som när man lär sig hantera spinnande bakhjul ut ur kurvan bör man väl lära sig hantera glidande framdäck i ingången. Ha kontroll på spår och ingångshastighet och öka tempot successivt så slipper man onödig dramatik och repade kåpor. Marginalerna för fästet hittar man nog bättre på banan än på sporthoj.com :-)

Marginalerna för fästet hittar man nog bättre på banan än på sporthoj.com :-)

Well said.

Men som med det mesta annat inom den här hobbyn (åkasåfortsommöjligfleravarvpåenganskakortbanagångpågång) sitter ju det mesta i huvet. Det är när jag blir lite rädd och isar till en sekund som man riskerar att göra bort sig, fästet bak litar jag på att hanterar (falsk trygghet är bättre än ingen ;)), men fram är jag inte lika övertygad.

Det går ju så jäkla fort när det väl släpper fram :gnissla

Frågar mkt för att börja intyga mig att jag kan lita mer på fästet än jag gjort tidigare. Det är dags att börja drömma om hojåka, hur man får till den underbara TV-spelskänslan och hur man pressar gränserna som wersta Rossin :D.. Enda sättet att ta sig runt Sviestad under 1.30 innan industrisemestern är ju att börja den mentala träningen redan nu :glömdet

Nu ska du få svar på din fråga :)

Nej - kör man hårt så kommer bakdäcket ta slut innan framdäcket. Under ett 6-timmars långlopp tuggar man normalt upp 3 bakdäck på ett framdäck. Så du är inne på helt fel spår om du försöker bedömma din teknik att gå in i en kurva utifrån slitaget på framdäcket!

Det har dessutom väldigt mycket med cykel, inställning, däckmärke och annat att göra.

EDIT: Dessutom, innan det går riktigt fort, så tjänar du mer och kör bättre om du i stället siktar på att släppa bromsen tidigt och ha med dig lite mer fart in i kurvan än att försöka bromsa djupt in i kurvan!
Att gå på avslag in i kurvan är ingen fara så det kan du gott göra!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8