Däcksläpp?

PutteLiten skrev:
Jag har sett ett bankört regumerat. Och det hade gått sönder av den benhandlingen. (Slitbanan släppte från corden! :skrämd )
Nu var det visserligen bara ett däck, så man ska kanske inte dömma ut alla regumerade mc däck. Men jag köper inte ens regumerat till bilen, så jag lär ju inte köpa det till MCn...

Läste på sidan att dom sponsrar nån dragracingnisse med däck och nån som kör bana. om det är sant? - vet ej.
Sen kör väl potatisarna med regsom har jag för mig men jag har aldrig hört någon som personligen upplevt dom där däcken.
Däcken till sv:n är nämligen i en konstig dimension och hemskt dyra, därför jag undrar.

Så här är det!

Om du kör med Michelin Pilot Sport och har problem med att det släpper flera gånger utan att du gjort något misstag så är du tillräckligt duktig på att köra hoj för att gå upp till nästa steg.... Michelin Pilot Race eller Michelin Pilot Race 2.

Har själv provat den sistnämnda och kan meddela att det är riktigt bra "häng" i det däcket men livslängden är inte så lång..... håller mellan en halv och en hel dag på bana för mej.

Men det tar bara slut på sidorna så man kan forfarande åka ett antal mil på vägen med det "slutkörda" däcket.

Highside!

Kan bara hålla med er som argumenterar för att pilot sport är ett kasst däck. Har själv high sidat med just det däcket på falkenberg och det varnade inte ett skit innan jag fick värsta Garry Mc Coy sladden... :skrämd
Givetvis klarade jag inte ut det lika snyggt som Garry och klotade därmed rejällt!!
Nej, ska ni köra inspirerat är det supercorsa och rennsport som gäller!! Vad som är bra är att man kan lära sig av andras misstag, så kör med ordentliga däck!! peace. :squid

Re: Highside!

magi skrev:
Kan bara hålla med er som argumenterar för att pilot sport är ett kasst däck. Har själv high sidat med just det däcket på falkenberg och det varnade inte ett skit innan jag fick värsta Garry Mc Coy sladden... :skrämd
Givetvis klarade jag inte ut det lika snyggt som Garry och klotade därmed rejällt!!
Nej, ska ni köra inspirerat är det supercorsa och rennsport som gäller!! Vad som är bra är att man kan lära sig av andras misstag, så kör med ordentliga däck!! peace. :squid

Sluta skyll på däcket nu! Vi vet ju båda två att det var för att du försökte hänga på den otroligt snabba föraren framför :squid ;)
Nej men seriöst så har jag inte testat pilot sport så jag vet inte hur det beter sig... Men jag gillar rennersport bäst har även testat 208 gp och gillade de inte riktigt hojen blev nervös och hade en tendens att börja vobbla i höga farter och efter nerslag vid bakhjulsåkning... så hädanefter blir det antingen rennersport eller supercorsa för min del...

sEiKo skrev:
Läste på sidan att dom sponsrar nån dragracingnisse med däck och nån som kör bana. om det är sant? - vet ej.
Sen kör väl potatisarna med regsom har jag för mig men jag har aldrig hört någon som personligen upplevt dom där däcken.
Däcken till sv:n är nämligen i en konstig dimension och hemskt dyra, därför jag undrar.

De får sponsra vem de vill. Jag har sett det där trasiga däcket (det som släpte från corden) och det räcker för mig.
:)

Kanske billigare att byta hoj än att köra med konstiga dimensioner... ;)

sEiKo skrev:

Sen kör väl potatisarna med regsom har jag för mig

Det du tänker på är Mattis å Jompas rulle där dom la in en text i filmen att dom körde på Regsom...dom fick spons på dessa däck för att kunna röka lite men dom va så kassa att det knappt bolma alls.

Dom flesta potatisarna kör på Pilot Sport ,mig själv inkluderad..kan bara säga gott om detta däck då det har ett grymt bett för gatåka..på Kinnekulle märkte jag dock mot slutet av dan att däcket inte riktigt ville vara med..det liksom "sladdade" igenom kurvorna..man kunde även se att det "korvade" sig rejält ,dvs man kunde rulla av gummiskorv på däcket efter ett pass..så var det inte med dom som körde på Supercorsa!

På Gälleråsen var det inte lika illa då asfalten där inte är lika "vass"(eller så körde jag inte lika fort där ?! ) men jag tror generellt att Pilot Sport passar bäst för gatan..på banan går det för varmt och börjar kasa..

Fler av boyzen har börjat köra på Supercorsa och är grymt nöjda..framförallt med greppet men åxå priset som man kan köpa en uppsättning banåkta som bara gått 20 min. för !!

Jag har kört på Pilot Sport i ett par år nu men tänkte att jag vid nästa däckbyte ska testa Supercorsa och se om det är så himla bra som dom flesta säger.
En av grabbarna var INTE nöjd med Supercorsa och tyckte det var riktigt halt innan det kom upp i temp + att det var svårt att få upp det i bra temp på gatan.

Jag har pilot sport, och har vid några tillfällen blivit lite skeptisk till kurvgreppet.

Men i det stora hela är jag nöjd med däcket tror mer att det varit extrema situationer som gjort mig skeptisk.

Jag tycker däcket funkar bra till gatkörning, men på bana verkar det som sagts bli lite övervarmt.

Så nu blire och testa några rejsdäck :tummenupp

Mike kan det tänkas att dom som provat supercorsa och inte fått upp tempen kört med för högt lufttryck tror dom däcken kräver lite mer rejsmässigt lufttryck för att bli varma , har för mig att däcken blir varma snabbare med lägre tryck nån som vet :confused:

skruvis skrev:
Om däcket släpper så kör du för fort :fakta

Nej, man kan aldrig köra för fort - bara för sakta. Man kör tills det börjar kasa omkring och då vet man att det är där marginalen ligger och kan kliva tillbaka ett steg (eller fortsätta glida runt på ställ och se glad ut).

Lasker skrev:
Jag har pilot sport, och har vid några tillfällen blivit lite skeptisk till kurvgreppet.

Men i det stora hela är jag nöjd med däcket tror mer att det varit extrema situationer som gjort mig skeptisk.

Jag tycker däcket funkar bra till gatkörning, men på bana verkar det som sagts bli lite övervarmt.

Så nu blire och testa några rejsdäck :tummenupp

Mike kan det tänkas att dom som provat supercorsa och inte fått upp tempen kört med för högt lufttryck tror dom däcken kräver lite mer rejsmässigt lufttryck för att bli varma , har för mig att däcken blir varma snabbare med lägre tryck nån som vet :confused:

På min TLR ska jag har 2.1 fram och 1.9-2.0 bak. Då blir de varma och goa. På bana.
I trafik kör jag med orginal tryck. dvs 2.5 fram och 2.9 bak. Jag kör inte så hårt i trafik att jag behöver det där extra greppet. Kör man så hårt i trafiken borde man ta sig en funderare...

Jag har SuperCorsa supersoft... :)

Jag kör Supercorsa och är toknöjd!
Däcken blir varma redan när jag rullar ut hojen ur garaget och jag har aldrig fått sladd på dom, däremot på ett pilot sport som jag hade bak ett tag...
På kullen satt jag och tittade på sladdande pilotsportdäck och körde sedan om dom stackarna... :D
Men det är klart, jag kör inte så fort heller... :rolleyes:

Fredrik :squid

gotland ring invigs ju nu så jag var ute å titta lite. när det blev dags för allmän åkning så blev jag tillfrågad om jag ville vara flaggvakt o.s.v
hur som helst så åkte en R1:a av, vid efterföljande tittapekaojjadiskutera, så kom det fram att det antagligwen var framhjulssläpp. däcket? pilot sport.

Gelleråsen 11/8: Två avåkningar pga däcksläpp, en på Dunlop 207F och en på Pilot Sport

Biker_R1 skrev:
Så här är det!

Om du kör med Michelin Pilot Sport och har problem med att det släpper flera gånger utan att du gjort något misstag så är du tillräckligt duktig på att köra hoj för att gå upp till nästa steg.... Michelin Pilot Race eller Michelin Pilot Race 2.

Jag kör med Pilot Race i bak, och har heller inte råkat ut för konstigheter. Kanske inte kör så hårt med grejorna heller, har bara kört på bana en gång med det däcket (Sviestad förra året). Körde iof på Rörken igår, men det kanske inte räknas riktigt...

Hur som helst, om det skulle ha en benägenhet att släppa hastigt så borde det ha gjort det när RG:n träffar registret och däcket bara är fisljummet efter min patetiska framfart. Men det gör det inte.

YMMV som vanligt dock, och man bör ju kanske välja däck mer efter ens egna erfarenheter osv. Men jag har varit nöjd med detta däck (dock dags att byta, och då blir det förmodligen ett Dunlop däck).

/J

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back