Däcksläpp?

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Har ni fått häftiga släpp med uppvärmda däck och som inte berodde på grus, olja, igelkottar eller annat otyg på vägen/banan???

Har fått för mig att vissa däck- sorter/fabrikat släpper oftare utan förvarning än andra. De hojjar som jag har sett på årets bankörningar som haft incidenter har alla haft en viss sort....(när jag åkte gräs på Gelleråsen var det inte däckens fel :rodnar )

Skulle vara intressant att höra era erfarenheter.

FZ1 skrev:
Har ni fått häftiga släpp med uppvärmda däck och som inte berodde på grus, olja, igelkottar eller annat otyg på vägen/banan???

Har fått för mig att vissa däck- sorter/fabrikat släpper oftare utan förvarning än andra. De hojjar som jag har sett på årets bankörningar som haft incidenter har alla haft en viss sort....(när jag åkte gräs på Gelleråsen var det inte däckens fel :rodnar )

Skulle vara intressant att höra era erfarenheter.

Köp Pirelli SuperCorsa (Eller Metzler Rennsport, samma gummi) så slipper du sådana problem. När de släpper så släpper det lungt och fint. :)

Nu har jag bara kört Michelin Pilot sport innan och jag gillade dem inte riktigt.
Föredrar SuperCorsa alla dar i veckan. :tummenupp

De flesta hojar som kraschar "oförklarligt" har Michelin Pilot Sport monterade. Det kan bero på att det är ett populärt däck, men man börjar ju undra...

Re: Re: Däcksläpp?

PutteLiten skrev:
Köp Pirelli SuperCorsa (Eller Metzler Rennsport, samma gummi) så slipper du sådana problem. När de släpper så släpper det lungt och fint. :)

Nu har jag bara kört Michelin Pilot sport innan och jag gillade dem inte riktigt.
Föredrar SuperCorsa alla dar i veckan. :tummenupp

Det Supercorsa jag har på nu (begagnat) släpper då mycket tidigare än Pilot Sportet jag hade på innan. Hade det Supercorsat vart nytt hade det nog vart helt annorlunda.

Jag passar på o frågar om framhjulssläpp.

Hur känns det(om det går att förklara) när man ligger brant och framdäcket börjar varna?

/h

Hur fan kör ni? Mina däck släpper då aldrig.

håkanolsson skrev:

Hur känns det(om det går att förklara) när man ligger brant och framdäcket börjar varna?

/h

Styret svänger "inåt" och cykeln kasar i tangentens riktning. När du känner det är det oftast försent, men det går att rädda det på knät. Jag lyckades en gång 1996.

Mattias skrev:
Hur fan kör ni? Mina däck släpper då aldrig.

Det är för att du inte har nån hoj.

Åter till frågan, har bara fått däcksläpp på KMXen (jaja jag kör 125a och jag har ingen effekt) och detta pga att däcken är värdelösa och blir överhettade efter bara några minuters inspirerad körning. Men det känns som att gå ut på sladd typ.

I kväll på Sviestad hände det igen, plötsligt släpp med avåkning som följd. Åtminstone en av dom hade Pilot sport, precis som alla de andra avåkningarna jag sett i år. Jag tycker mig se en tendens...

Jag kör Pilot sport... Men jag höll mig på banan ikväll!
Måste vara tur!? Eller kör jag för sakta :crash

håkanolsson skrev:

/h

Beror på vilken typ av släpp det är. Om fjädringen inte fungerar perfekt kan man få shutter vilket bara känns som vibrationer i styret och så sticker det iväg. Om nerlägget inte är alltför brutalt, kan man ibland rädda situationen. Samma typ av studs kan fås vid kraftiga inbromsningar rakt fram - lite lättare att reda upp (med bra slicks är det bara att släppa lite broms och styra).

Med korrekt fjädring eller att man helt enkelt har däck som är sämre än vad fjädringen tillåter (touringsulor t.ex.), kasar det iväg och styret och framdelen av hojen tappar spåret. Hur lång tid det kan kasa innan det släpper helt och hur mjukt släppet är, beror på hur bra däcken är. Riktigt fina däck ska kunna kasa på marginalen men ändå gå att rädda tillbaka.

Ungefär...

Jag har bara haft släpp när det var grus, olja och sånt skit som förekom på vägarna. Annars har jag inte känt nåt alls.

enligt mig så är pilot sport ett riktigt dyngdäck!!!!!!!

Satte på mina nya dunlop 208GP idag, kändes lite obehagligt i början, men nu känns dom lika bra som dom 208gp jag körde med förra året :tummenupp

Tog av mina rennsport idag, så e det nån som vill köpa så finns det en uppsättning, med massa svängagummi kvar.

åker man offroad så släpper det rätt ofta på asfalten, väldigt mycket plogande blir det med framdäcket.
Sen har väl alla fått sladd på bakhjulet ut ur en kurva eller liknade antar jag?

Silwer skrev:
Sen har väl alla fått sladd på bakhjulet ut ur en kurva eller liknade antar jag?
Jo, kör man tillräckligt hårt släpper alla däck. Men det verkar som vissa däck håller i väldigt länge för att sedan helt utan varning släppa helt. Och när det släpper helt utan möjlighet att hämta hem, det är då klotningen kommer.....

Hur är firman Regsons däck i jämförelse?
Dom är ju svinbilliga men dessutom regummerade, svågern kör med dom och är supernöjd men han kör ju inte bana precis.
Verkar vara okej däck men det kan vara kul att veta hur dom beter sig av nån som kört bana med dom.

Mvh Jon

sEiKo skrev:
Hur är firman Regsons däck i jämförelse?
Dom är ju svinbilliga men dessutom regummerade, svågern kör med dom och är supernöjd men han kör ju inte bana precis.
Verkar vara okej däck men det kan vara kul att veta hur dom beter sig av nån som kört bana med dom.

Mvh Jon

Jag har sett ett bankört regumerat. Och det hade gått sönder av den benhandlingen. (Slitbanan släppte från corden! :skrämd )
Nu var det visserligen bara ett däck, så man ska kanske inte dömma ut alla regumerade mc däck. Men jag köper inte ens regumerat till bilen, så jag lär ju inte köpa det till MCn...

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back