Däcksglapp

MinnieF1Mouse

Vem behöver en hel liter för att ha kul
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
Mv Agusta F4 750. Ducati 750F1.
Varför finns det inga snygga däck med lite hårdare gummiblandning? Så fort det är ett lite hårdare däck så ser det genast ut som värsta touringdäcken. Det kan man ju inte ha på en sporthoj. Visst ska det vara mjuka däck på en sportig hoj, men alla har faktiskt inte obegränsade däckskonton. Nu snackar jag landsvägsåkning, inte att blanda i hop med bankörning. Det borde väl kunna finnas ett däck som är hyfsat hårt i mitten och ganska mjukt i sidorna, så att man kan få ut fler mil av däcken och ändå våga lita på fästet i kurvorna. Visst finns det redan sådana här däck, men det skulle gärna få vara bara lite hårdare...eller? Trist att lägga halva bakdäcket på autobahn, till ingen nytta alls... :brinnerup

MinnieF1Mouse skrev:
2400249 Varför finns det inga snygga däck med lite hårdare gummiblandning? Så fort det är ett lite hårdare däck så ser det genast ut som värsta touringdäcken. Det kan man ju inte ha på en sporthoj. Visst ska det vara mjuka däck på en sportig hoj, men alla har faktiskt inte obegränsade däckskonton. Nu snackar jag landsvägsåkning, inte att blanda i hop med bankörning. Det borde väl kunna finnas ett däck som är hyfsat hårt i mitten och ganska mjukt i sidorna, så att man kan få ut fler mil av däcken och ändå våga lita på fästet i kurvorna. Visst finns det redan sådana här däck, men det skulle gärna få vara bara lite hårdare...eller? Trist att lägga halva bakdäcket på autobahn, till ingen nytta alls... :brinnerup

Michelin Pilot Road, dom däcken kan nog funka och dom är inte fula i mönstret:tummenupp. Håller hyffsat länge oxå och med bra våtgrepp oxå.

Hulken_1 skrev:
2400294 Michelin Pilot Road, dom däcken kan nog funka och dom är inte fula i mönstret:tummenupp. Håller hyffsat länge oxå och med bra våtgrepp oxå.
Jag tycker att Metzeler Roadtec Z6 är snyggare, å har bättre grepp, å rackarns tåliga! :tummenupp Fast jag har iofs inte kört dom på samma hoj, så vägegenskaperna kan ju vara hojberoende också.

Michelin Macadam... Där snackar vi bakelit som håller i evighet...:D

Usch för bakelitsulor. Håller tills världens ände & tillbaka, men är förrädiska i greppet. Bra i regn dock.

Hoztic skrev:
2400927 Jag tycker att Metzeler Roadtec Z6 är snyggare, å har bättre grepp, å rackarns tåliga! :tummenupp Fast jag har iofs inte kört dom på samma hoj, så vägegenskaperna kan ju vara hojberoende också.
Jag tackar dig och Hulken för era tips.:tummenupp Ska ta å titta på de däcken. För det känns inte så motiverat att åka på långsemester med R-däck. Lite väl lyxigt för en begränsad ekonomi så att säga. Men utseendet spelar faktiskt roll... Touringstuket på en sporthoj är inte min grej. :wiggle Säkert är det ju så som du säger, att det kan variera mellan olika hojar. Men dom ska dock inte sitta på F1:an. Den förtjänar R-däck. 16" fram begränsar visserligen urvalet där, men Avon gör ju ett som passar perfekt.

Köp beggade "racedäck" för en spottstyvel, helt okörda i mitten och håller lätt en semester eller två.

MinnieF1Mouse skrev:
2403444Men utseendet spelar faktiskt roll... Touringstuket på en sporthoj är inte min grej.
Men allvarligt, finns det människor som vill ha "snygga" däckmönster?
Jag skulle vilja ge dig en bitchslapp och säga åt dig att skärpa dig, men det är väl lönslöst antar jag. Dessutom får jag säkert inte för de skarpa moderatorerna här så jag låter bli.
Men tänk lite mindre på det och kör lite mera kanske är ett bra tips?

MinnieF1Mouse skrev:
2400249 Varför finns det inga snygga däck med lite hårdare gummiblandning? Så fort det är ett lite hårdare däck så ser det genast ut som värsta touringdäcken. Det kan man ju inte ha på en sporthoj. Visst ska det vara mjuka däck på en sportig hoj, men alla har faktiskt inte obegränsade däckskonton. Nu snackar jag landsvägsåkning, inte att blanda i hop med bankörning. Det borde väl kunna finnas ett däck som är hyfsat hårt i mitten och ganska mjukt i sidorna, så att man kan få ut fler mil av däcken och ändå våga lita på fästet i kurvorna. Visst finns det redan sådana här däck, men det skulle gärna få vara bara lite hårdare...eller? Trist att lägga halva bakdäcket på autobahn, till ingen nytta alls... :brinnerup

Däcken du talar om heter michelin pilot power 2ct. Hårda i mitten o mjuka på sidorna. Köpte fram + bak för 2600kr tycker inte det känns som ett par beg bankörda sulor för 1500-2000 är värda så mycket då, eller?

Victor skrev:
2403457 Men allvarligt, finns det människor som vill ha "snygga" däckmönster?
Jag skulle vilja ge dig en bitchslapp och säga åt dig att skärpa dig, men det är väl lönslöst antar jag. Dessutom får jag säkert inte för de skarpa moderatorerna här så jag låter bli.
Men tänk lite mindre på det och kör lite mera kanske är ett bra tips?

Är du sån "äkta" biker så du tycker du kan se ner på folk som tycker utseendet på däcken är viktigt? Klart som fan att utseendet spelar in, givetvis i förening med funktionen. Rensar man röven, sätter på miniskylt och osynliga blinkers vill man ha ett snyggt däck..

Chronic skrev:
2403479 Är du sån "äkta" biker så du tycker du kan se ner på folk som tycker utseendet på däcken är viktigt? Klart som fan att utseendet spelar in, givetvis i förening med funktionen. Rensar man röven, sätter på miniskylt och osynliga blinkers vill man ha ett snyggt däck..

Haha, ja. Jag antar väl det.
Just när det gäller däck så är dom runda och svarta. Hur ser ett "sportigt" mönster ut?

Victor skrev:
2403936 Haha, ja. Jag antar väl det.
Just när det gäller däck så är dom runda och svarta. Hur ser ett "sportigt" mönster ut?

Öhh? jaha men då är du bara helt enkelt ointresserad av hur däck ser ut och därmed tillför du inget till tråden, skapad med en fråga om snygga däck.

Många bryr sig tydligen, därför köper folk V-mönstrade däck till bilen, och "snygga" däck till hojen. Men jag ödlar ingen tid på dig för att förklara hur ett snyggt däck ser ut enligt mig, det är ok va?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg