Däcksfunderingar

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Jag har nu åkt på hyggligt snabb (motardperspektiv) bana. Å en tanke som slog mig på hemvägen.

Hela dagen åkte jag på Midlanda på Pilot sport, jag satte på dem för det inte skulle bli någe strul med besiktningen på morgonen, så tänkte jag byta till mitt något slitna men ack så underbara pilot rejs vid lunch.

Men döm av min förvåning va fint "sportarna" rullade runt banan.

Eftersom de blir mycket vidare kurvor på en stor bana så verkar inte fästet vara så superduperviktigt, som på Rörken tex så knixar man ju mera å gasar järnet på 2an 3an ut ur böjarna som är mycket tvärare.

Alltså Däcket som jag upplevt som hopplöst på Rörken (pilot sport ibak) fungerade helt yberunderbart på Midlanda. De far å hasade lite bara under utgången på långa rakan men då var ju fotpinnen dikt i marken oxå.

Man ska nog inte döma ut ett däck på en bana...... den kan ju vara schysst någonannan stans........

Sedan alla pratade om däckslitaget var så stort däruppe, mitt såg ut som när jag kom efter en hel dags gasande......

så, kasta inte bort däcken för de inte funkar någonstans, de sitter som gjutna någonannastans :fakta

...och jag lade på slicks: medium fram och hårt bak. De var bara inkörda lite fint efter dagens slut. Trodde att mina Sportec M1 skulla ta för mycket stryk, det var anledningen till slicks på. Det är nog så att vikten på hojen spelar stor roll för slitaget. Jag kunde inte heller notera märkbart slitage på bromsbeläggen.

Vikten och effekten har väldigt stor betydelse.
Allt blir billigare med motard.
Roligare blir det oxå när man får köra ikapp och ibland om plastraketerna :)

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back