Däcksförstörelse

Melvin

Bulldozer
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
Honda CBR 1000 RR
Jag förstörde ett par schyssta däck förra gången det var onsdagsträning på falkenberg.
Däcken hade endast gått ett race på 20 min.
Ja, ja... tänkte jag, det var en engångsförteelse. Jag slängde på ett par splitt nya slicks( :brinnerup för att kunna träna ytterligare ett par ggr)

Nästkommande träning, som var nu i onsdags så händer samma sak igen. Efter 40 minuters körning är framdäcket helt slutkört. Däcket är alltså helt "uppruggat" på kanterna. Det ser ut som ett bakdäck gör när fjädringen varit totalt felinställd.

Är det någon som har varit med om detta problem och funnit en lösning?
Vad är det jag skall justera?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Vilken hårdhet. Troligen som min tjej säger ovan att däcket inte fått sin arbetstemperatur och därmed "kallruggats".
 

Melvin

Bulldozer
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
Honda CBR 1000 RR
Swedie skrev:
Vilken hårdhet. Troligen som min tjej säger ovan att däcket inte fått sin arbetstemperatur och därmed "kallruggats".


Det är metzlers K1 slicks på fram.
Hade väl däcksvärmaren på en halvtimme innan första passet. Men eftersom slitaget blev ännu värre på andra passet när däcken var tokvarma från början ser jag inte det som speciellt troligt. Dessutom var det fint slitage på bakdäcket. (Iochförsig ett SC2 michelin)
Tror fortfarande att det det är nåt väldigt galet med framgaffeln.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag körde på Gelleråsen igår. Körde först med K1 fram och bak. Då blev det ruggningar både fram och bak på kanterna. Testade ändra lite men tyckte greppet gick från bra (även fast jag hade slitna däck) till sämre.

Bytte sedan till K2 fram och K1 bak. Fram var finslitet o vackert när dagen var klar (efter 3 pass). Men bakdäcket, var åter igen kasst.

Har fått dessa referat från Öhlinstekniker. De borde veta vad de pratar om ;)

Hur varmt var det när ni körde? Hos oss 10 grader o sol nästa hela dagen. Dock "kallt" i backen.

Jag hade oxå däckvärmare på från morgon till kl18 då vi slutade köra.
 

Melvin

Bulldozer
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
Honda CBR 1000 RR
Swedie skrev:
Jag körde på Gelleråsen igår. Körde först med K1 fram och bak. Då blev det ruggningar både fram och bak på kanterna. Testade ändra lite men tyckte greppet gick från bra (även fast jag hade slitna däck) till sämre.

Bytte sedan till K2 fram och K1 bak. Fram var finslitet o vackert när dagen var klar (efter 3 pass). Men bakdäcket, var åter igen kasst.

Har fått dessa referat från Öhlinstekniker. De borde veta vad de pratar om ;)

Hur varmt var det när ni körde? Hos oss 10 grader o sol nästa hela dagen. Dock "kallt" i backen.

Jag hade oxå däckvärmare på från morgon till kl18 då vi slutade köra.


OK. Det var förmodligen rätt kallt i backen. Det hade precis torkat upp.
Du har kanske rätt. Hoppas det. För hojen kändes bra i övrigt.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Vi fick kallruggning på vårat bakdäck nu på senaste ERF:et, Bridgestone Racedäck med hårdhet 4, däcket slets i bitar efter en timmes körning p.g.a banan va för kall, däck nummer två höll dock i fem timmar eftersom banan blev varmare under dagen.

Vad kan man göra, vi hade DV på men det tuggade ändå, däcket spann i alla kurvor, vi släppte på retur/komp. men icke att det hjälpte.... ska man ha hårdare eller mjukare däck när det är kallt, mjukare däck borde ha bättre grepp när det är kallt.

:confused: :va :huvet
 

MC Doktorn

Guest
Swedie skrev:
Jag körde på Gelleråsen igår. Körde först med K1 fram och bak. Då blev det ruggningar både fram och bak på kanterna. Testade ändra lite men tyckte greppet gick från bra (även fast jag hade slitna däck) till sämre.

Bytte sedan till K2 fram och K1 bak. Fram var finslitet o vackert när dagen var klar (efter 3 pass). Men bakdäcket, var åter igen kasst.

Har fått dessa referat från Öhlinstekniker. De borde veta vad de pratar om ;)

Hur varmt var det när ni körde? Hos oss 10 grader o sol nästa hela dagen. Dock "kallt" i backen.

Jag hade oxå däckvärmare på från morgon till kl18 då vi slutade köra.

Märkligt ett mjukare däck borde passa den kallare temperaturen, är det något med asfalten på åsen som är anledningen??
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
2ono skrev:
Märkligt ett mjukare däck borde passa den kallare temperaturen, är det något med asfalten på åsen som är anledningen??

Mjukare däck brukar generellt vara sämre när det är kallt. Anledningen är att däcken kyls av för mycket av asfalten/fartvinden och inte riktigt behåller sin rätta temperatur. Man får ett bättre mekaniskt fäste med hårdare däck då. Dom mjukare däcken rör sig för mycket i gummit om dom inte är genomvarma genom gummit vilket gör att man känner att däcken rör sig mer än ett däck med hårdare gummi/stomme.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Har ni problem med våldsamma slitage så kolla era däcktrycksmätare så att ni inte kör med åt helvete för lågt tryck. Jag slaktade ett flång nytt däck på Åsen på mindre än två pass.....och jag har ett pers på 13 där!

Det visade sig att jag hade 0,2 bar för lite i däcken.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Axxexs skrev:
Mjukare däck brukar generellt vara sämre när det är kallt. Anledningen är att däcken kyls av för mycket av asfalten/fartvinden och inte riktigt behåller sin rätta temperatur. Man får ett bättre mekaniskt fäste med hårdare däck då. Dom mjukare däcken rör sig för mycket i gummit om dom inte är genomvarma genom gummit vilket gör att man känner att däcken rör sig mer än ett däck med hårdare gummi/stomme.
Aha det verkar ganska logiskt, men då får man väl ännu lägre friktion/grepp :va
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Chrille skrev:
Har ni problem med våldsamma slitage så kolla era däcktrycksmätare så att ni inte kör med åt helvete för lågt tryck. Jag slaktade ett flång nytt däck på Åsen på mindre än två pass.....och jag har ett pers på 13 där!

Det visade sig att jag hade 0,2 bar för lite i däcken.


Eftersom Chrille nämner däckstryck.
Om hojen känns konstig och ostabil, kolla däckstrycket innan ni börjar mixtra med inställningar med mera.
Hade glömt bort att öka trycket efter att jag hade kört bana och hojen kändes bara fel att köra på gata.
Kollade däckstrycket och ökade till rätt mängd och hojen kändes som helt ny, helt undebar att köra nu jämfört med förut då den knappt svängde först för att sen falla in kurvorna, ostabil och konstig.
 

MC Doktorn

Guest
Axxexs skrev:
Mjukare däck brukar generellt vara sämre när det är kallt. Anledningen är att däcken kyls av för mycket av asfalten/fartvinden och inte riktigt behåller sin rätta temperatur. Man får ett bättre mekaniskt fäste med hårdare däck då. Dom mjukare däcken rör sig för mycket i gummit om dom inte är genomvarma genom gummit vilket gör att man känner att däcken rör sig mer än ett däck med hårdare gummi/stomme.

Men K0 rek for cold temparutes or smooth asfalt och K2 fot Hot temparatures or abrasive asfalt , därav mina funderingar om ytbeläggningen kan vara en av orsakerna.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Chrille skrev:
Har ni problem med våldsamma slitage så kolla era däcktrycksmätare så att ni inte kör med åt helvete för lågt tryck. Jag slaktade ett flång nytt däck på Åsen på mindre än två pass.....och jag har ett pers på 13 där!

Det visade sig att jag hade 0,2 bar för lite i däcken.

Var, hur kollar man ?

2ono skrev:
Men K0 rek for cold temparutes or smooth asfalt och K2 fot Hot temparatures or abrasive asfalt , därav mina funderingar om ytbeläggningen kan vara en av orsakerna.

Vilka banor har "smooth" resp. "abrasive" asfalt?
 

Melvin

Bulldozer
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
Honda CBR 1000 RR
Chrille skrev:
Har ni problem med våldsamma slitage så kolla era däcktrycksmätare så att ni inte kör med åt helvete för lågt tryck. Jag slaktade ett flång nytt däck på Åsen på mindre än två pass.....och jag har ett pers på 13 där!

Det visade sig att jag hade 0,2 bar för lite i däcken.

Skall man ha högre tryck när det är kallt ute? (Kanske inte så du menar)
Kör nu på 2,0fram och 1,9bak
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Gixxer 1000 skrev:
Tänkvärt: 1,9 i 32 grader är samma sak som 1,7 i 10 grader............

Du menar att det blir samma tryck i däcket när man kommit upp i arbetstemp?

Kommer man upp i rätt temp då är det är kallare i asfalten?

/Urban
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top