Däcksbredd på Moto-GP cyklarna

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Ja, det här kanske går under värdelöst vetande men nån som vet vad dom har för bredd på bakdäcken på Moto-gp hojjarna? Kanske är begränsat enligt regler men jag har sökt info men ej hittat... Vet ju att alla som kör bana i t.ex. Rookie 1000 kör 180 bredd bak men det ser fetare ut på Moto-gp cyklarna.

/Snake

Är bara fälgen som är begränsad till att max 6,25 bred.

Tror att jag hört att dom kör med 205 bakdäck.

Snake skrev:
Ja, det här kanske går under värdelöst vetande men nån som vet vad dom har för bredd på bakdäcken på Moto-gp hojjarna? Kanske är begränsat enligt regler men jag har sökt info men ej hittat... Vet ju att alla som kör bana i t.ex. Rookie 1000 kör 180 bredd bak men det ser fetare ut på Moto-gp cyklarna.

/Snake
Alla kör inte alls med 180 bakdäck! Jag kör med 195/70, Dunlops nya dimension.

De testar olika dimensioner hela tiden men vanligast är tydligen 200 och 205 däck. Beror ju iofs på väderlek och bana också.

När vi pratade med däckstekniker på Assen så var de jäkla hemlighetsfulla, däcksbreddsfrågan slussade runt bland alla i tältet innan någon sa att det nog var ungefär 180 brett. Yeah right, vi såg att det var minst 200 brett. Antagligen trodde de vi var spioner från Trelleborgs gummi eller nått... :rolleyes:

/Joakim

Last edited:
Nr:18 skrev:
Alla kör inte alls med 180 bakdäck! Jag kör med 195/70, Dunlops nya dimension.

Oki! :Bugar :Bugar Coolt att nån kör "brett"!! :yoparty :yoparty Vad är skillnaden i beteende? Är det för att det passar din körstil eller har det med setup att göra? (Är bara nyfiken..)

Snake skrev:
Oki! :Bugar :Bugar Coolt att nån kör "brett"!! :yoparty :yoparty Vad är skillnaden i beteende? Är det för att det passar din körstil eller har det med setup att göra? (Är bara nyfiken..)

Feta förare kräver feta däck!

Snake skrev:
Skillnaden är greppet ut ur kurvor. Grymt stabilt, nästan lite för mycket grepp. Dessutom kräver dom lite annan setup beroende på höjden på däcket. Drevningen stämmer inte heller, man får lägga på 2 kuggar bak för att få samma utväxling som med 180-däck.

*/ ?>
Back