Däckrekommendation till s1000rr?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tjena, vilka däck är att rekommendera till s1000rr?
Jag kör mest kurvig landsväg och på sin höjd någon enstaka bandag.

Det brukar bli ett par hundra mil som är vanlig transport på raka väger med, så till mina tidigare hojar har jag valt Pirelli Angel GT. Vet inte om detta däcket fortfarande är ett bra val eller om det är för tourigt för denna hojen.

Last edited:
Sporttouringdäck räcker väldigt långt prestandamässigt. Annars är Metzeler M7rr ett väl beprövat sportdäck.

Nu kommer säkert posörena skriva att du ska ha Pirelli supercorsa för det är snabbast i alla tester med proffsförare. Men suger i regn och livslängd jämförelsevis. :D

Jag kör med M7RR på min K1300S, och det är förvånansvärt bra livslängd och jag har aldrig märkt dåligt grepp :tummenupp Jag kör inspirerat :rolleys: gärna touring och ofta packning, så däcket får jobba.

Vill bara tillägga att Metzeler M7rr är väldigt bra däck, har kört hela vintern på detta både på saltade o snöiga vägar med vinter grus på min yzf1000r Mycket bra fäste oavsett väglag och på kyligt vått väglag vete fasen var gränsen går till släpp. Mycket bra däck om ingen har sagt detta innan:tummenupp

Kan bara instämma ang Metzeler M7RR. Tror jag är inne på min femte uppsättning och är supernöjd. Kör själv S1000R. Funkar kanon för bandagar, kurviga landsvägar, regn, har till och med kört touring.... Bra livslängd för ett sportdäck.

kör idag på supercorsa då dom satt på men satan vad dom suger vid låg temperatur och regn.
längtar till att byta till m7RR som jag tidigare åkt på.

Sporttouringdäck räcker väldigt långt prestandamässigt. Annars är Metzeler M7rr ett väl beprövat sportdäck.

Nu kommer säkert posörena skriva att du ska ha Pirelli supercorsa för det är snabbast i alla tester med proffsförare. Men suger i regn och livslängd jämförelsevis. :D

Finns ju några steg mellan Supercorsa och Angel GT. Diablo Rosso III är ett steg ovanför GT och Rosso Corsa II är någonstans mellan Rosso III och Supercorsa. Jo, Pirelli kunde förenkla namnen på sina däckserier kan man tycka...

Det är inte hojen som styr vilka däck som krävs utan föraren och körstil. De som nästan bara kör på gata och någon gång på bana utan att köra fort där kör säkrare med t.ex. Michelin Power 3 som har bra kallgrepp.

Det finns nog inga direkt dåliga däck om man håller sig ifrån de billigaste. Det är mest en fråga om anpassning till det däcket man har. Däck handlar mycket om kompromisser. Bättre grepp= sämre livslängd o tvärtom.

Kan bara instämma ang Metzeler M7RR. Tror jag är inne på min femte uppsättning och är supernöjd. Kör själv S1000R. Funkar kanon för bandagar, kurviga landsvägar, regn, har till och med kört touring.... Bra livslängd för ett sportdäck.

Hur många mil räcker ett bakdäck för dig, ca?

Hur många mil räcker ett bakdäck för dig, ca?

Omkring 7-800 mil brukar det hålla. Då har det varit en variation av inspirerad körning på småvägar, några bandagar och en och annan långtur med längre autobahnsträckor. Någon enstaka gång kom jag över 900 mil. Annars är mitt största problem att jag alltid lyckas köra på en spik och få punktering när jag nyss bytt bakdäck, men det är vet jag inte om jag skall skylla på däcket.

Finns ju några steg mellan Supercorsa och Angel GT. Diablo Rosso III är ett steg ovanför GT och Rosso Corsa II är någonstans mellan Rosso III och Supercorsa. Jo, Pirelli kunde förenkla namnen på sina däckserier kan man tycka...

Ett rungande medhåll - jag får googla fram bilden med alla Pirelli-däcken varenda gång för att reda ut vilket däck som är vilket. Man vill ju inte ha ett töntigt touringdäck, alla doffsingarna vid korvmojen skulle ju gapskratta.

Nä men tänk om Pirelli skulle ta tag i det här en gång för alla. Men jag tror jag gör det enkelt för mig när det väldigt fort blir dags att byta ut däcken på RS:en (Supercorsa...), jag ska prova M7RR som jag inte hört ett enda ont ord om.

Michelin road 5. Duger till det mesta ...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti