Däckprofil

Boman

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Köpte ett nytt framdäck idag 120/70x17.
Jag var helsäker på att jag skulle ha det men inte då!

Nu när jag kollade så skulle jag ha 120/60x17. :kocko

Nu till frågan:
Spelar det någon roll med lite högre profil?
Hur mycket skiljer det mellan 60 / 70 profil?
Nog borde däcket gå att använda utan att det ska ta i någonstans eller?
Har hojen lite långt bort för att åka och kolla.
Det ska sitta på en R6.

Köpte däcket av en privatperson så att lämna tillbaka det är ju inte ens att fundera på.

Jaja man får ju vara glad att det är helg iallafall!

Det ska inte va några problem! Jag har också köpt nytt med samma storlek som du! 120x70 ZR17

Mvh/Eas

Eas skrev:
Det ska inte va några problem! Jag har också köpt nytt med samma storlek som du! 120x70 ZR17

Mvh/Eas

Ok det lät bra! :tummenupp

Men blir det inte lite "tajt" mellan däcket och skärmen?
Hur många mm är mellanrummet för dig nu?

Boman skrev:
Ok det lät bra! :tummenupp

Men blir det inte lite "tajt" mellan däcket och skärmen?
Hur många mm är mellanrummet för dig nu?
Jag har inte fått på dom nya däcken än, hojjen står på vinterförvaring i Göteborg så jag kan inte svara på det men jag tror inte att det gör särskilt stor skillnad.

/Eas

Kör du fortare än 110 kan däcket ta i framskärmen. Att köra på grusväg är också lite vådligt.

Boman skrev:
Inga fler med erfarenhet av detta problem?
Kör 120/70-17 på min hoj. Original är 120/60-17, inga problem med frigång så jag tror inte du har det heller. Om det funkar nu när hojen står stilla går det nog bra sedan åxå, en av fördelarna med radialdäck är ju att de expanderar mindre än gamla diagonaldäck....

Last edited:
Såhär ser någons framskärm ut efter ett 70-däck (det är en R6:a på bilden).

Men jag hade 2 st 70-däck och 1 st 60-däck på min gamla R6:a och det var inga som helst problem, det kunde kanske rassla till lite ibland när grus skvätte upp.

Edit: bor du nära GBG? Isf har jag ev ett helt nytt 120/60 att byta mot ditt 120/70.

Bifogat

• krullad.jpg
    krullad.jpg
    28.4 KB · Visningar: 112
Last edited:
Ett 120/60 däck är 72mm i profil och 120/70 är 84mm så visst skiljer det...

Det lär påverka styrningen också, sämre eller bättre vet jag ej... men R6 är väl ganska "nervös" från början. (Dumt om det blir ännu sämre...)

//Linus

chili skrev:
Ett 120/60 däck är 72mm i profil och 120/70 är 84mm så visst skiljer det...

Det lär påverka styrningen också, sämre eller bättre vet jag ej... men R6 är väl ganska "nervös" från början. (Dumt om det blir ännu sämre...)

//Linus
Man får höjja skärmen lite. De flesta säger att den ska bli stabilare.

/Eas

Hej du.
Jo, den bör bli stabilare pga större diameter plus det faktum att du får mer gummi i backen, så kör på det, du.

Sen till Chilli, visst 60 % av 120 är 72mm och 70 % av 120 är 84 mm, på miniräknaren, ja,,det är inte alls säkert det skilljar så mycket i verkligheten.
Jag har sett 180 däck som nästan mätte 190mm,,och 190 däck som nästan mätte 180mm, så,,,??

Och angående om däcket tar i skärmen i 110 eller inte,,,Om det inte tar i när du rullar hojen så kommer det inte att ta i (om det inte är "tok"-tajt), i 200 km/h heller,,,de moderna radialdäcken växar i stort sett inget beroende på hastighet.
Så kör hårt, det kommer att fungera bra.
Mogens.

Det kommer att ta i förl lr senare det vet jag av egen erfarenhet från r6:an mitt tips är at du flyttar upp framskärmen lite igenom att ändra hålen på den bara absolut inga problem :tummenupp

Gottis skrev:
Det kommer att ta i förl lr senare det vet jag av egen erfarenhet från r6:an mitt tips är at du flyttar upp framskärmen lite igenom att ändra hålen på den bara absolut inga problem :tummenupp

Det blir att jag flyttar upp skärmen, det kan ju inte vara speciellt kompliserat.
Hur mycket ska jag höja gaffeln i styrkronan på ett ungefär, så att det blir samma som med ett 60 profils däck?
För styrvinkeln borde väl ändras med en högre profil?

Hej Strider.
Ok, jag kan ha fel, men har själv haft samma diskussion med Martin Tillsten på Pro-Imp (AVON) i Borås, och han sa till mig att moderna däck i stort bara växte nån millimeter eller tre på höjden (jag har en Aprilia RS 250 -98 banansving på GSXR:en med 180/55-17 och det blev TOK-tajt),därför kontaktade jag Martin och fick veta ovanstående, och i vanliga fall är där väl närmre 10 mm kvar till skärmen, eller däromkring, så det borde inte vara ett problem
Så du menar på allvar att ett däck växar så mycket vid lite hastighet,,ja ja, ok, då, som sagt jag vet inte, säjer bara vad jag fått veta av ett proffs.
Kunde vara kul att se listan från Dunlop.
Kan det vara olika från märke till märke, tror du?
Undrande 46-åring,,he he

Boman skrev:
Det blir att jag flyttar upp skärmen, det kan ju inte vara speciellt kompliserat.
Hur mycket ska jag höja gaffeln i styrkronan på ett ungefär, så att det blir samma som med ett 60 profils däck?
För styrvinkeln borde väl ändras med en högre profil?

Räcker du höjer skärmen sen får du känna dej fram själv så behövde jag inet ändra gaffeln nått hojen blev mycket mer snabbstyrd och stabilare tyckte jag med 70 profil

turbobiker44 skrev:
Sen till Chilli, visst 60 % av 120 är 72mm och 70 % av 120 är 84 mm, på miniräknaren, ja,,det är inte alls säkert det skilljar så mycket i verkligheten.
Jag har sett 180 däck som nästan mätte 190mm,,och 190 däck som nästan mätte 180mm, så,,,??

Jag visste det.... sporthoj.com i ett nötskal. :galen

Jag borde ha skrivit att det skiljer cirka, ungefär, nästan, så när som 10mm....

Du kan ju inte utgå från att tillverkaren anger fel mått på ett däck. Visst kan bredden (eller höjden) skilja något. Säg att ett 180 däck mäter 181,5mm i verkligheten, du kan inte på allvar mena att de minskar profilen på däcket för att kompensera detta. :va

Hur du får ett 180 däck att bli 190mm beror på hur, var och när du mäter. Linjal eller skjutmått, monterat på fälg eller inte osv.....

//Linus

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...