Däckproblem

SletEmil

#71 Rookie 600
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Kwackasaki ZX6RR -05
Var iväg nu den 26/8 till Gelleråsen och tränade. Lufttemperaturen tror jag låg mellan 13-15 grader, hur varm asfalten var vet jag inte. Körde med 2,2 i varmtryck fram och 2,0 i varmtryck bak, däcken är Pirelli Diablo Sc1.

Jag fick ett grymt konstigt slitage som jag aldrig kom till rätta med och det käkade upp däcket för mig. Är ordentligt ruggat på högersidan men på yttersta delen är det inte alls lika ruggat.

Testade att skruva upp kompressionen och returen i bak två klick, men inte heller det hjälpte.

Någon som kan hjälpa? Har letat runt bland alla trådar, har för mig att jag sett en bra för ett tag sen men hittar inte den nu.

Bifogat

• Bild00656.jpg
    Bild00656.jpg
    126.6 KB · Visningar: 207
  • Bild00666.jpg
    Bild00666.jpg
    126.1 KB · Visningar: 260
Allra längst ut slits backdäcken nästan aldrig eftersom man gasar så lite med fullt nedlägg.

Kan inte Pirelli men det ser ut som att det varit för kallt för däcket, därav det kraftiga slitaget. Byte till en annan gummiblandning eller ändrat däckstryck är det som kan hjälpa förutsatt att du inte haft slitaget tidigare.

Tror helt enkelt att det var för kallt för SC1:orna!
Ska vara bra mycket varmare än 15 grader för att dom ska funka...

Allra längst ut slits backdäcken nästan aldrig eftersom man gasar så lite med fullt nedlägg.

Kan inte Pirelli men det ser ut som att det varit för kallt för däcket, därav det kraftiga slitaget. Byte till en annan gummiblandning eller ändrat däckstryck är det som kan hjälpa förutsatt att du inte haft slitaget tidigare.

Tror helt enkelt att det var för kallt för SC1:orna!
Ska vara bra mycket varmare än 15 grader för att dom ska funka...

Jag misstänkte att det hade med temperaturen att göra, om man sänker lufttrycket så gör det att däcket blir varmare snabbare eller? Jag trodde sc1 var den mjukaste blandningen?

Tack för hjälpen, så det har med andra ord inget med fjädringen att göra?
Slitaget var bra när temperaturen var högre ute.

Jag misstänkte att det hade med temperaturen att göra, om man sänker lufttrycket så gör det att däcket blir varmare snabbare eller? Jag trodde sc1 var den mjukaste blandningen?

Tack för hjälpen, så det har med andra ord inget med fjädringen att göra?
Slitaget var bra när temperaturen var högre ute.

Är nog omöjligt att få SC1:or å hålla även om man sänker trycket i 15 grader...Finns föresten Sc0 som är ännu mjukare.

Mitt råd är att du kör med hårdare däck typ Sc3 om du vill köra Pirelli eller varför inte Metzeler K2:tummenupp

Greppet räcker för dom allra flesta å dom håller bra:tummenupp

Är nog omöjligt att få SC1:or å hålla även om man sänker trycket i 15 grader...Finns föresten Sc0 som är ännu mjukare.

Mitt råd är att du kör med hårdare däck typ Sc3 om du vill köra Pirelli eller varför inte Metzeler K2:tummenupp

Greppet räcker för dom allra flesta å dom håller bra:tummenupp

Hmm tack för hjälpen men om jag kör på sc3or borde det då inte bli svårare att få upp tempen i dom, för dom borde ju vara ännu hårdare? Funderar på att gå tillbaka till michelin.

Hmm tack för hjälpen men om jag kör på sc3or borde det då inte bli svårare att få upp tempen i dom, för dom borde ju vara ännu hårdare? Funderar på att gå tillbaka till michelin.

Pirreli och Dunlop är byggda så att ju varmare ju mjukare!
Dvs kör du på ett mjukt tex sc1 när det är kallt i backen slits det sönder.
Med mer fäste kommer även mer slitage, finns ingen magisk formel hur gärna man vill:D

Såhär är det:

Mjuka däck ger alltid bättre grepp, men om det är kallt slits dom sönder på nolltid.

Hårda däck har aldrig det "sista" greppet, men håller om det är kallt.

Att sätta på mjukare däck för att det är kallt är alltså fel, det är hårdare däck du ska sätta på!

Testa Dunlop så byter du aldrig tillbaka. Som träningsdäck är Bridgestone oslagbart pga. livslängd!

/ Jens

Med mer fäste kommer även mer slitage, finns ingen magisk formel hur gärna man vill:D

Det är synd. Den som kommer på formeln för det kommer bli RIK!

/ Jens

Last edited:
Såhär är det:
Mjuka däck ger alltid bättre grepp, men om det är kallt slits dom sönder på nolltid.
Här måste jag säga emot, iaf när det gäller Bridgestone. Deras mjuka däck, YDC funkar bäst när det är kallt. Blir det varmare, säg +20 så funkar medium YCX bättre.

På "träningslägret" i Frankrike brukar det vara ca 15 grader i luften och jag kan köra flera dagar på samma YDC bakdäck.

Här måste jag säga emot, iaf när det gäller Bridgestone. Deras mjuka däck, YDC funkar bäst när det är kallt. Blir det varmare, säg +20 så funkar medium YCX bättre.

På "träningslägret" i Frankrike brukar det vara ca 15 grader i luften och jag kan köra flera dagar på samma YDC bakdäck.

jag vill minnas att jag sett ett diagram från bridgestone som bekräftar det du säger..

Ja körde sönder ett helt nytt K2 slicks dan efter (27'e) på 40 min.
Polaren hade ett SC4 som såg kanonfint ut hela dan med bra fäste.

K2 brukar funka grymt för mig men tydligen inte när det är sådär kallt.

Ska man inte ha typ 1,4 i bakdäcket i Pirelli eller har jag drömt ihop det? :va
Nu var det 2 säsonger sedan jag körde Pirelli men då har jag för mig att det var 1.5 bak kallt som gällde.
Spelade dock inte så stor roll då det bara vart trasor av dem oavsett temp osv efter 20-30 minuter.

Hittade följande graf från Pirellis Supercorsa-katalog -07.

Grafen har Asphalt Temperature på Y-axeln och Asphalt Roughness på X-axeln!

Ponera att grafen gäller även för årets produktsortiment hos Pirelli. Jag tolkar då detta som att tex SC1 håller i mediumtemperatur men även i låga temperaturer om asfalten är grov/ojämn.

(I måndags kväll körde jag sönder ett SC1 Suberbike på Anderstorp. Om temperaturen då var låg så borde däcket enligt grafen ha funkat bra om asfalten hade varit grov/ojämn ... om Torpets asfalt är jämn och fin borde jag istället haft ett SC0)

Så länge man inte vet vilka exakta grad-tal/grad-spann som Low, Medium & High representerar är det ju dock svårt att använda graf-jäveln. Och hur fan ser medium-jämn asfalt ut???

\m/

Bifogat

• SCvsTEMP.jpg
    SCvsTEMP.jpg
    117.1 KB · Visningar: 98
Prova sänka komp och kolla static sag

Jag hade liknande slitage på mitt D209 GP och jag sänkte komp och ställde in fjädringen efter min vikt (sk static sag)
i mitt fall öka fjäderförspänningen

Slitage lika ditt försvann

Såhär är det:

Hårda däck har aldrig det "sista" greppet, men håller om det är kallt.

Att sätta på mjukare däck för att det är kallt är alltså fel, det är hårdare däck du ska sätta på!

Testa Dunlop så byter du aldrig tillbaka. Som träningsdäck är Bridgestone oslagbart pga. livslängd!

/Jens

jaha så jag har tänkt fel hela tiden, så hur varmt däcken blir har alltså egentligen inte så mycket att göra med hårdleken på däcken? Så beroende på om däcket är mjukt eller hårt så ändras mest livslängden med andra ord eller? Men borde det inte bli samma sak en varm dag om det är ca 30 varmt ute? Är det hårda däck som gäller då med för livslängdens skull? Jag har funderat på dunlop, har hört av många att det är bra däck...

jaha så jag har tänkt fel hela tiden, så hur varmt däcken blir har alltså egentligen inte så mycket att göra med hårdleken på däcken? Så beroende på om däcket är mjukt eller hårt så ändras mest livslängden med andra ord eller? Men borde det inte bli samma sak en varm dag om det är ca 30 varmt ute? Är det hårda däck som gäller då med för livslängdens skull? Jag har funderat på dunlop, har hört av många att det är bra däck...

Nu tänker du rätt, men en dag när det är varmt ute kommer det mjuka däcket upp i sin arbetstemperatur och slits inte på det fula sättet du visade på bilden. Så när det är varmt kommer fortfarande det hårda däcket hålla längre, men inte ge samma grepp.

/ Jens

Back