däckproblem

232divers

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
1997 Honda VTR 1000 Firestorm
Tjena.. lämnade in däcket på min honda cb 900 från 80 för byte o balansering då de inte var nöjda på besiktningen att orginaldäcket satt på =).
Men så fort jag var ut o prvokörde hojen med nya däcket så märkte jag att vid 60 km/h så börjar det att hoppa till i framgaffeln, precis som om däcket borde oval, men försvinner sen då jag kör fortare än så. Sen la jag märket att de hade tryckt dit ca 35 gram på ett o samma ställe efter balansering och det verkar riktigt mycket. Provade plocka bort vikterna men den hoppar lika mycket. Kan det ha hänt att fälgen blivit förstörd under själva monteringen av nya däcket eller kan det vara så att det är fel i själva gummit, typ felgjutning eller så. Finns det nån som varit med om liknande???

Om det är ett lågprisdäck, är det inte säkert att det är så runt som det borde. Både obalansen och ovaliteten gör att hjulet hoppar.
Kolla att däcket verkligen har lagt sig ordentligt på fälgen.
35 gram låter inte sunt!

Reklamera till däckfirman.

Mats

35 gram är inegn ovanlighet på en sån där gammal klubba. Jag tror inte heller att man balanserat fel. Vanligare att folk klömmer det helt men om det sitter 35 gram så behövdes det nog. Tror mer på föregående talare om däckets bristande kvalitet. Det händer att man reklamerar däck av olika orsaker.

En väldigt simpel grej, som kanske inte ger något, men ändå är gratis och tar 2 min: Upp med hojen på centralstödet och snurra framhjulet. Då kanske du kan se ovalitet på däcket. Inte alls säkert, men gör du det så har du ju definitiv hittat felet! :)

tack för tipsen. däcken är en michelin men ska ta o kolla ovaliteten på den.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D