Däckproblem ninja?!

SpykeR1

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Hoj
ingen nu
Ska byta bakdäck på min ninja 00a där dimentionen på bak ska vara 180/55-17 (ZR) och nu sitter det 160/60- 17 zr på den =/ fram sitter det 120/65-17 så va fan spelar det någon roll om jag lägger på ett som är 55 bak och 65 fram? ska ju bara byta bak... inverkar detta något? kanske lutningen på hojen :kocko vill ju inte att den ska luta bakåt men det kanske är såpass lite så det inte gör nått.. men nån som är gott beblandad med däck kan ju gärna lägga in ett svar :tummenupp

SpykeR1 skrev:
Ska byta bakdäck på min ninja 00a där dimentionen på bak ska vara 180/55-17 (ZR) och nu sitter det 160/60- 17 zr på den =/ fram sitter det 120/65-17 så va fan spelar det någon roll om jag lägger på ett som är 55 bak och 65 fram? ska ju bara byta bak... inverkar detta något? kanske lutningen på hojen :kocko vill ju inte att den ska luta bakåt men det kanske är såpass lite så det inte gör nått.. men nån som är gott beblandad med däck kan ju gärna lägga in ett svar :tummenupp

Den kommer inte att luta bakåt, men du! Sätt på dom dimensioner som det ska vara, du tjänar på det i form av bättre väghållning. Mao rätt däck till den fälgbredd du har. 6 tums fälg ska ha 190, 5.5 tums ska ha 180 osv.

Profilen = 55% av bredden. eller 180 x 55 = 99.
så däcket som sitter på nu 160/60 har en profilhöjd på 96mm och ett 180/50 har 99mm.

MVH
Gm

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP