Däckmaskiner - blir det fälgskador ?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Skall byta däck i dagarna. Med tidigare bågar har jag sett färg spricka bort/sönder i däck/kräng-maskinen. Iofs lackade fälgar. Bör jag välja firma med omsorg, kanske med extra bra utrustning eller funkar det med vilken som helst som t ex D..MC där jag beställt däcken? Mek-nissar brukar ju vara rätt "röjiga" av sig och jag vägrar få mina OZ förstörda på någe vis. Går det att fixa utan märken? Som sagt, det kanske inte är något problem, så länge de inte är lackade(färgen spricker) ?

Om du hänger över axeln på krängaren och kontrollerar att det inte blir några skador så blir du nog inte poppis. Men du kan ju be honom att vara lite försiktig.

#Olsson# skrev:
Skall byta däck i dagarna. Med tidigare bågar har jag sett färg spricka bort/sönder i däck/kräng-maskinen. Iofs lackade fälgar. Bör jag välja firma med omsorg, kanske med extra bra utrustning eller funkar det med vilken som helst som t ex D..MC där jag beställt däcken? Mek-nissar brukar ju vara rätt "röjiga" av sig och jag vägrar få mina OZ förstörda på någe vis. Går det att fixa utan märken? Som sagt, det kanske inte är något problem, så länge de inte är lackade(färgen spricker) ?

Själv är bäste dräng, och ingen annan att skylla på. Tejpa däcksjärnen och använd nylonskydd till fälgkanten....

Eller gör VÄLDIGT klart med däcksfirman vad som gäller om de skulle repa fälgarna.

Rätta mig om jag har fel, men en riktig däckkrängarmaskin bräcker väl inte mot fälgkanten, alltså du behöver inte oroa dig.

K-Micke skrev:
Rätta mig om jag har fel, men en riktig däckkrängarmaskin bräcker väl inte mot fälgkanten, alltså du behöver inte oroa dig.

Helt rätt....om man inte gör fel eller är för snabb och slarvig. Likadant med alufälgar till bilar. Maskinen rör ju inte fälgen om det blir rätt. Men kan skava bort lacken hela varvet runt om den ställs in snabbt.

Har sett det hända

Japp, välj firma med omsorg.
Har själv fått en bakfälg sönderrepad på grund av att jag tänkte spara en hundralapp och lämnade fälgen till en :1pajas

Åkte sedan till en firma i Halmstad med den nylackad fälgen, killarn där fixade däcket trotts att färgen knappt var torr :tummenupp Blev lite dyrare men resultatet var perfekt, så visst går det om man är noggrann/försiktig.

Den killen som får en oz fälg i näven o inte begriper att han ska vara försiktig/nogrann borde ju inte få pyssla med det han gör... men det skadar ju inte o upplysa lite extra om att det är fina grejor....

Jag la om mitt bakdäck hos Däckia i Väsby sist, och jag tyckte han var riktigt bra där, verkade himla försiktig med att inte skada fälgen!

Den firman du nämner där tyckte jag faktiskt inte var speciellt försiktiga...;(

Jag kommer gå till Däckia igen iaf!

//Niklas

vet inte hur det är med mc däck då ja inte krängt sådana. men med bildäck är det nästan svårt att repa fälgen om man inte gör totalt jävla hel fel.

du borde iaf kräva att dom ersätter skador på fälgen innan du ger dom den, så dom vet vad som gäller. det SKA INTE bli repor när man kränger däck.

soppatorsken skrev:
Om du hänger över axeln på krängaren och kontrollerar att det inte blir några skador så blir du nog inte poppis. Men du kan ju be honom att vara lite försiktig.

Jag vet hur jobbig man kan vara. Jag stod inne på A.. MC's verkstad, flåsade den stackars meken i nacken med dålig snus-andedräckt, styrde och pekade med hela handen. :D

K-Micke skrev:

OK, det låter bra om det är så. Menar du att det inte blir kontakt metall/metall , fälg mot krängstålet - typ. Den skall jobba fritt i luften liksom?

Tack alla för bra svar :tummenupp

Last edited:
campar skrev:
Jag la om mitt bakdäck hos Däckia i Väsby sist, och jag tyckte han var riktigt bra där, verkade himla försiktig med att inte skada fälgen!

Den firman du nämner där tyckte jag faktiskt inte var speciellt försiktiga...;(

Jag kommer gå till Däckia igen iaf!

//Niklas

OK, kan det vara bredvid Jet-macken eller någon annan kanske?

Tack

#Olsson# skrev:
OK, det låter bra om det är så. Menar du att det inte blir kontakt metall/metall , fälg mot krängstålet - typ. Den skall jobba fritt i luften liksom?

Tack alla för bra svar :tummenupp

Man ställer den med ett litet mellanrum.

Gör man däremot så att man sätter den tajt och samtidigt fått fälgen ocentrerad så kommer skrapet som ett brev på posten= oseriöst

Dom flesta moderna maskiner har skydd av plast på sig och då skam na vara riktigt klantig om man ska lyckas paja nåt.

Jag har teflonliner på mina maskiner,men´jag brukar göra som så att jag trycker av clinchen på båda sidor,sen drar jag ett varv med silvertape innan jag spänner upp det,det och teflon på klorna funkar,sen gäller det att ställa in själva hornet lite högt samt kränga över däcket och inte låta däcksjärnet gå med runt när man kör runt så finns det inte en chans att dem skadas,tyvärr kan "hemmalackade" fälgar skadas av bara trycket från däcket
när det kränger av och det är oundvikligt.

thundrace skrev:
Jag har teflonliner på mina maskiner,men´jag brukar göra som så att jag trycker av clinchen på båda sidor,sen drar jag ett varv med silvertape innan jag spänner upp det,det och teflon på klorna funkar,sen gäller det att ställa in själva hornet lite högt samt kränga över däcket och inte låta däcksjärnet gå med runt när man kör runt så finns det inte en chans att dem skadas,tyvärr kan "hemmalackade" fälgar skadas av bara trycket från däcket
när det kränger av och det är oundvikligt.

:tummenupp

En av mina nylackade fälgar, en Marchesini framfälg, sprack lacken på vid framdäcksmontering...SUCK! Efter det funderade jag på om man skulle kunna blanda i lite mjukmedel i lacken? 3-5% kanske? eller? Nån som provat? En SERIÖS firma som lackade dom ska jag tillägga!

Jag lackade mina fälgar och var tvungen att be AVA MC lägga på dem innan färgen riktigt hade härdat igenom. Gick in till verkstaden från baksidan och pratade direkt med killen som skulle göra jobbet. Funkade bra, inte ett märke uht.

AVA är sakta, sakta på väg till en "neutral" status vad gäller verkstadsjobb, som ovan. Mekar hojen gör jag givetvis själv.

Sedan ligger de på vägen till mitt jobb, vilket gör att de får en andra chans.

/J

Det är Däckia som ligger nere vid stationen nästan.

Slå en pling till mig på 0709- 99 99 85 om du inte skulle hitta o vill veta mera!
175:- tog de iaf för montering o balansering när jag var där!

//Niklas

#Olsson# skrev:
OK, kan det vara bredvid Jet-macken eller någon annan kanske?

Tack

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...