Däckkrängar rookie

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Ha lyckades sabba ett slicks när jag skulle kränga på nya sulor med mitt nya fina däckkrängar set som jag köpte i vintras :argpådato

Hur lyckas man med det jo dålig teknik och för mycket power, seså tare lugnt nästa däck gick som på räls.
Som sagt learning by doing kostar :hihi

1500:- åt h..... men det var fint väder idag :yoparty

2ono skrev:
2090862 Ha lyckades sabba ett slicks när jag skulle kränga på nya sulor med mitt nya fina däckkrängar set som jag köpte i vintras :argpådato

Hur lyckas man med det jo dålig teknik och för mycket power, seså tare lugnt nästa däck gick som på räls.
Som sagt learning by doing kostar :hihi

1500:- åt h..... men det var fint väder idag :yoparty

Jobbigt.. men du verkar ju ta det på rätt sätt iallafall. :tummenupp

Tänkte faktiskt prova kränga själv här i veckan men jag har en fundering:
Den där fettnåntingsmörjan som firmorna smörjer på insidan fälgen innan dom sätter dit nya däcket. Vad är det egentligen bra för? :va

Kletet kallas ibland däcks tvål.
Smörjer sket bra både vid av och på krängande...

Gå in med en liten burk till vilken däck handlare som helst så får du säkert lite eller så kostar det dig några tior bara.

Med rätt teknik går det både kvickt och inte sönder....
Tekniken kommer efter lite träning.

Lycka till.

Red skrev:
2090873 Jobbigt.. men du verkar ju ta det på rätt sätt iallafall. :tummenupp

Den där fettnåntingsmörjan som firmorna smörjer på insidan fälgen innan dom sätter dit nya däcket. Vad är det egentligen bra för? :va

Äh det är bara ett däck och jag lärde mig nått. :tummenupp

Glidmedel för att kränga över däcket på fälgen kladdigt och påminner om tvål .

Hur gick det sönder? Vad gjorde du för fel? Jag köpte också utrustning och vill inte göra fel. ;)

RR ABBE skrev:
2090911 Kletet kallas ibland däcks tvål.
Smörjer sket bra både vid av och på krängande...

Gå in med en liten burk till vilken däck handlare som helst så får du säkert lite eller så kostar det dig några tior bara.

Med rätt teknik går det både kvickt och inte sönder....
Tekniken kommer efter lite träning.

Lycka till.

Det underlättar alltså påkrängningen.. Men ger det ingen risk att däcket slirar mot insidan av fälgen när man kör?
Antagligen inte iochmed att firmorna använder det.. det kanske torkar rätt fort? :va :)

Tja, torkar liksom inte riktigt...
Men däcket slirar inte eftersom du har skapligt med lufttryck i däcket.
De enda som jag vet kan ha problem slir är dragracing folket...

400meter rivstart med massor med hästar och lufttryck under ett halvt kilo = däck slirar på fälgen.

Vill bara skjuta in att det går bra med vanlig flytande tvål också :tummenupp

RR ABBE skrev:
2090942 Tja, torkar liksom inte riktigt...
Men däcket slirar inte eftersom du har skapligt med lufttryck i däcket.
De enda som jag vet kan ha problem slir är dragracing folket...

400meter rivstart med massor med hästar och lufttryck under ett halvt kilo = däck slirar på fälgen.

Allright, Då är jag med på noterna :)

sandstream skrev:
2090947 Vill bara skjuta in att det går bra med vanlig flytande tvål också :tummenupp

Tack för det :tummenupp

Neutral skrev:
2090925 Hur gick det sönder? Vad gjorde du för fel? Jag köpte också utrustning och vill inte göra fel. ;)

Jag testade att kränga ett gammalt däck gick bra.
Sedan ett nytt slicks va lite hårdare och för mycket kraft istället för teknik gjorde att stältråden i däcket sa PANG!!! på det nya fina slickset :rolleyes:

Sedan tog jag bort den yttre ringen (ska nog vara för 19") som jag först trodde satt fast :brinnerup (gick ju bra med däck 1) samt att jag hade mycker mera glidmedel och arbetade med knät mot däcket och tog mindre tag med järnet.

Efter det gick det bra.

Red skrev:
2090873 Jobbigt.. men du verkar ju ta det på rätt sätt iallafall. :tummenupp

2 saker, den första har du redan fått svar på : Smörjer, lättare att få på/av.

Nr 2. Däcket lägger sig rätt runt fälgen, risk för sprickningar eller obalans är minimala.

När man sedan fyller däcket med rätt mängd luft så pressas däckets kant mot fälgen och håller den på plats, glider inget.

Så fungerar det på bildäck (har jobbar som krängare) och bör inte vara speciellt annorlunda med mcdäck..men rätta mig om jag har fel :)

sandstream skrev:
2090947 Vill bara skjuta in att det går bra med vanlig flytande tvål också :tummenupp
Inget bra med flytande tvål, provade det förra året och fick bakhjulet att rotera över ett halvt varv på fälgen på ett 20 min körpass, vilket resulterade i en fruktansvärd obalans. Jag kör med YES diskmedel utblandad med vatten som jag använder MYCKET av.

aRWe skrev:
2091027 Inget bra med flytande tvål, provade det förra året och fick bakhjulet att rotera över ett halvt varv på fälgen på ett 20 min körpass, vilket resulterade i en fruktansvärd obalans. Jag kör med YES diskmedel utblandad med vatten som jag använder MYCKET av.

Och fram kan det glida på fälgen, vid kraftiga inbromsningar.
Sen, inte bara för att underlätta montering, utan det gör att det håller
tätt mycket bättre.

aRWe skrev:
2091027 Inget bra med flytande tvål, provade det förra året och fick bakhjulet att rotera över ett halvt varv på fälgen på ett 20 min körpass, vilket resulterade i en fruktansvärd obalans. Jag kör med YES diskmedel utblandad med vatten som jag använder MYCKET av.
Kanske bara funkar för oss som kör lite saktare på banan :D
YES och vatten har jag också hört ska funka men jag svänger nog förbi verkstaden i byn och hämtar lite riktiga grejer för att vara på den säkra sidan.

Red skrev:
2090927 Det underlättar alltså påkrängningen.. Men ger det ingen risk att däcket slirar mot insidan av fälgen när man kör?
Antagligen inte iochmed att firmorna använder det.. det kanske torkar rätt fort? :va :)

Det stelnar, så det är ingen risk

Dock finns risken om man använder t ex diskmedel (slirar och slirar. Rör sig lite, så balanseringen blir galen)

När jag la på mina däck hos en däckkrängare ville han inte använda kletet utan hämtade en typ blomspruta med vatten och lite diskmedel i. Detta sa han var för att det inte skulle vara någon risk för att däcket slirar på fälgen. Var hos en annan kille nästa gång och han körde med kletet och sa att det inte skulle vara något problem det heller. Har inte märkt något, men jag kör ju så lugnt :) sen har kopplingen börjat slira innan däcket ändå :)

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!