Däckkostnader i Rookie 600?

Jens_F

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Malmö
Hoj
cbr600rr -05
Hej.
Jag har tänkt att testa att köra 5-6 rookie 600 tävlingar till sommaren. Jag har räknat på alla kostnader förutom däckkostnader men eftersom jag aldrig tävlat innan så är det lite svårt att räkna på däckkostnaden. Så därför frågar jag er hur mycket däck gör ni åt? går det åt lika många framdäck som bakdäck? Vart köper man till bästa pris?
 
Däck

När det gäller däck så är det i första hand din ekonomi som styr. Dom som har råd har alltid nya däck, dom som inte har det åker på beggade. Om du är nybörjare har det mindre betydelse. Om du kör på lite hårdare däck håller dom längre men du märker ingen skillnad på greppet ifall du inte är grymme snabb! Så har jag gjort och har på så sätt klarat mig rätt länge. Ett hårt framdäck har för mig räckt åtminståne 2 tävlingar och någon träning. Bak slits mycket mer och du får nog räkna med ett nytt per race. När du har kört ett tag har du lite beggade däck att träna på. Jag brukar lägga på nytt bak till andra kvalet och sedan rejsa på samma däck. Pris är lite beroende på vilka däck du väljer men du får nog räkna med c:a 2000:- för ett bakdäck och en dryg tusing för ett framdäck.
 
Du kan köra drygt 2 bakdäck på 1 framdäck. Kör t.ex metzeler K1 fram och K2 bak, jag köpte oftast mina set här:

http://mynetmoto.com/

Ett set kostar 2890 SEK inkl. frakt. Sedan är det helt och hållet dina krav på hur nya och fräscha däck du vill köra på som styr kostnaden.
 
Du kan köra drygt 2 bakdäck på 1 framdäck. Kör t.ex metzeler K1 fram och K2 bak, jag köpte oftast mina set här:

http://mynetmoto.com/

Ett set kostar 2890 SEK inkl. frakt. Sedan är det helt och hållet dina krav på hur nya och fräscha däck du vill köra på som styr kostnaden.

Som jag har förstått det kommer flera av rookie 600 tävlingarna till 2009 ha det upplägget att man kör två race per helg med ett kval till varje race. Om man då kör på nya däck till lördagskvalet och samma däck på lördagsracet och sen till söndagen byter man till ett nytt bakdäck och behåller det beggade framdäcket. Tycker ni det låter som en vettig strategi?
 
Last edited:
Som jag har förstått det kommer flera av rookie 600 tävlingarna till 2009 ha det upplägget att man kör två race per helg med ett kval till varje race. Om man då kör på nya däck till lördagskvalet och samma däck på lördagsracet och sen till söndagen byter man till ett nytt bakdäck och behåller det beggade framdäcket. Tycker ni det låter som en vettig strategi?

Tycker det låter vettigt...

Eller så gör du en snålvariant som jag gjort, kör på begagnat hela tiden. mellan 7 och 900kr för ett set bättre begagnat brukar priset va.
Funkar iaf bra första året om man vill hålla nere kostnaderna.

Dagsform har avgjort om jag satt personbästa, inte hur många mm det finns kvar på däcket.
 
Last edited:
Som jag har förstått det kommer flera av rookie 600 tävlingarna till 2009 ha det upplägget att man kör två race per helg med ett kval till varje race. Om man då kör på nya däck till lördagskvalet och samma däck på lördagsracet och sen till söndagen byter man till ett nytt bakdäck och behåller det beggade framdäcket. Tycker ni det låter som en vettig strategi?

Det lär funka utmärkt, du kommer förmodligen inte märka nån skillnad på framdäcket under helgen, du skulle också kunna kvala på söndagen på samma bakdäck som du race:ade lördagen på, så får du ett helt fräscht till söndagsracet.
 
Hur mycket däck gör ni av med egentligen? :va Jag körde med Metzeler K2 i somras, och klarade 3 bandagar per däck. Kanske inte banrekordstempo, men stog på hyggligt iaf.

Däcket behöver ju inte va slut bara för man inte vill starta ett race på det... Många kränger nog på dom gamla däcken igen till träning eller bandagar
 
Däcket behöver ju inte va slut bara för man inte vill starta ett race på det... Många kränger nog på dom gamla däcken igen till träning eller bandagar
Men var går slitagegränsen då, när börjar man få sämre tider på ett däck? Visst, det beror på hur fort man kör, men för oss vanliga rookie-förare? Jag märker att det går långsammare när däcken börjar ta slut, men jag känner ingen skillnad förrns då.
 
Men var går slitagegränsen då, när börjar man få sämre tider på ett däck? Visst, det beror på hur fort man kör, men för oss vanliga rookie-förare? Jag märker att det går långsammare när däcken börjar ta slut, men jag känner ingen skillnad förrns då.

Startar du racet på ett nytt bakdäck kommer du märkar hur det sladdar mer efter kanske halva racet, men det är inte säkert att du får sämre tider. Du får dock sämre och sämre marginaler.
 
Är det stor skillnad på ett mönstrat däck och ett slicks? Mynetmoto har ju bra pris på mönstrade Continetal Race Attac ca 2500kr/set
 
Är det stor skillnad på ett mönstrat däck och ett slicks? Mynetmoto har ju bra pris på mönstrade Continetal Race Attac ca 2500kr/set

Nej det går lika bra att köra på mönstrade, är ju i princip slicks med några skåror i för DOT-märkningens skull. Superstock 600 klassen kör ju enbart mönstrade DOT däck, och där går det betydligt fortare än i rockyklasserna.
 
Nej det går lika bra att köra på mönstrade, är ju i princip slicks med några skåror i för DOT-märkningens skull. Superstock 600 klassen kör ju enbart mönstrade DOT däck, och där går det betydligt fortare än i rockyklasserna.
Fast att dom kör lite fortare än i rookieklasserna kan ju bero på skicklighet, och att dom ligger mycket närmare gränsen än vad vi gör? Finns det nån skillnad mellan mönstrat och slicks? Om vi snackar samma däck, tex Racetec.
 
Är det stor skillnad på ett mönstrat däck och ett slicks? Mynetmoto har ju bra pris på mönstrade Continetal Race Attac ca 2500kr/set

Största skillnaden är att det är några skråror i det ena, förutsättning 'samma' däck. Denna skåra får du en vall bakom ganska snabbt vilket sedan gör däcket sladdrigare. Slickset får inte denna vall och håller skicket längre för en hobbyåkare med begränsad ekonom.
 
Fast att dom kör lite fortare än i rookieklasserna kan ju bero på skicklighet, och att dom ligger mycket närmare gränsen än vad vi gör?

Visst är det så. Men hittar man mönstrade för några hundringar billigare tycker jag inte man ska tveka.

Och t.ex Andy Pfeiffer som vann den icke-befintliga rookie 600 serien 2008 körde väl mönstrat för det mesta.
 
Hur mycket däck gör ni av med egentligen? :va Jag körde med Metzeler K2 i somras, och klarade 3 bandagar per däck. Kanske inte banrekordstempo, men stog på hyggligt iaf.

Metzeler har funkat bra för mig på träningar och så. Håller länge!
Men det är inte det där perfekta greppet tycker jag.

Kostnad för mig (då har jag på 20 min gamla däck när jag kommer till banan och kör träningen 2-3 pass + 2 kval +race)
1 Fram 2 Bak ca 5200 kr

Jag är extremt dålig på att köra med gamla däck, medans andra som KO72 knappt känner skillnad.

Jag kör på Pirelli när det är race och kval. Det är perfekt grepp i de första ca 6 varven sen mattas dom lite, men håller definitivt ett helt race.
Brukar sätta på nytt bakdäck till racet och ha kvar framdäcket från kval nr 2.

Har kraschat grymt mycket innan när jag inte köpte nya däck ofta. Har lärt mig att det kostar mer för mig att köra med gamla däck (kraschar) än att köpa nya.
Men som sagt vissa är jätteduktiga på att köra med gamla däck.
 
Last edited:
Metzeler har funkat bra för mig på träningar och så. Håller länge!
Men det är inte det där perfekta greppet tycker jag.

Kostnad för mig (då har jag på 20 min gamla däck när jag kommer till banan och kör träningen 2-3 pass + 2 kval +race)
1 Fram 2 Bak ca 5200 kr

Jag är extremt dålig på att köra med gamla däck, medans andra som KO72 knappt känner skillnad.

Jag kör på Pirelli när det är race och kval. Det är perfekt grepp i de första ca 6 varven sen mattas dom lite, men håller definitivt ett helt race.
Brukar sätta på nytt bakdäck till racet och ha kvar framdäcket från kval nr 2.

Har kraschat grymt mycket innan när jag inte köpte nya däck ofta. Har lärt mig att det kostar mer för mig att köra med gamla däck (kraschar) än att köpa nya.
Men som sagt vissa är jätteduktiga på att köra med gamla däck.
Jag är ingen direkt talang, utom på att krascha spektakulärt :rolleyes: Men det jag mest märker är att gamla däck driftar, man sladdar ut ur kurvorna, jag vet inte om jag får så mycket sämre tider, men det kan ju bero på att dom är kassa från början :hihi
Men då är det Metzeler man ska handla nästa år va, eftersom årets Metzeler är förra årets Pirelli? :va
 
Jag är ingen direkt talang, utom på att krascha spektakulärt :rolleyes: Men det jag mest märker är att gamla däck driftar, man sladdar ut ur kurvorna, jag vet inte om jag får så mycket sämre tider, men det kan ju bero på att dom är kassa från början :hihi
Men då är det Metzeler man ska handla nästa år va, eftersom årets Metzeler är förra årets Pirelli? :va


Utan att veta något om saken, men det låter ju skumt att årets Metzeler är förra årets Pirelli. Och om det vore så är det nog inget dom går ut med.
 
Jag är ingen direkt talang, utom på att krascha spektakulärt :rolleyes: Men det jag mest märker är att gamla däck driftar, man sladdar ut ur kurvorna, jag vet inte om jag får så mycket sämre tider, men det kan ju bero på att dom är kassa från början :hihi
Men då är det Metzeler man ska handla nästa år va, eftersom årets Metzeler är förra årets Pirelli? :va

Inget jag har hört :va
Däremot vet jag att regndäcken är extremt lika...
 
Metzeler har funkat bra för mig på träningar och så. Håller länge!
Men det är inte det där perfekta greppet tycker jag.

Kostnad för mig (då har jag på 20 min gamla däck när jag kommer till banan och kör träningen 2-3 pass + 2 kval +race)
1 Fram 2 Bak ca 5200 kr

Jag är extremt dålig på att köra med gamla däck, medans andra som KO72 knappt känner skillnad.

Jag kör på Pirelli när det är race och kval. Det är perfekt grepp i de första ca 6 varven sen mattas dom lite, men håller definitivt ett helt race.
Brukar sätta på nytt bakdäck till racet och ha kvar framdäcket från kval nr 2.

Har kraschat grymt mycket innan när jag inte köpte nya däck ofta. Har lärt mig att det kostar mer för mig att köra med gamla däck (kraschar) än att köpa nya.
Men som sagt vissa är jätteduktiga på att köra med gamla däck.


Vilka blandningar har du kört med Metzeler kontra Pirelli:va
 
Back
Top