Däckhandlare och rabatter för oss som inte har verktyg?

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Eftersom det inte verkar som att det fanns intresse för frågan i MEK-forumet lägger jag ut den här istället:

En sak som gjort mig konfunderad är att det finns rätt många däckhandlare som erbjuder diverse rabatter (30-40 %), bland annat genom SMC, men att det inte tycks finnas någon handlare som erbjuder rimliga priser om man inte kommer med hjulen avtagna till handlaren.

Jag förstår liksom inte varför; de flesta MC-ägare har inte verktyg eller kunskap att montera av hjulen och sedan frakta dem till däck-krängaren. Är det verkligen så otroligt bökigt för en MC-handlare att ta av hjulen från hojjen?

Vi som bara vill lämna hojjen (precis som man gör med bilar!) och sedan hämta den med nya däck, måste vi vara hänvisade till dyra handlare som exempelvis AVA MC? Jag känner mig inte särskilt sugen på att betala 5000 spänn för en uppsättning däck till min hojj.

Någon som vet mer om detta?

/T

Är det inte bara så att priserna gäller när du kommer med däcket i handen? om du ringer runt är det nog flera av dom som kan tänka sig att montera på och av däcken också för en rimlig kostnad..

Självklart är det dyrare om du kommer med en hel hoj, då ska dom ju plocka fram depåstöd å grejer, fippla med kedjan å ha sig.
Har man centralstöd på hojen så är det ju snorenkelt att ta bort bakhjulet själv, och nästan framhjulet också, annars behöver man depåstöd, eller spännband och krokar/balkar i taket. Verktyg för att lossa hjulen brukar följa med alla hojar! :tummenupp

Lär dig att ta av hjulen och åk med däck och fälg till en handlare så kommer dom att fixa det för några hundra lappar.
Att lämna in hela hojen så får du nog räkna med att betala en hel del.

Jag tror tvärt emot att de flesta hojägare har kunskapen och verktygen att plocka av hjulen från hojen.

Thunderbird skrev:
2137189 Eftersom det inte verkar som att det fanns intresse för frågan i MEK-forumet lägger jag ut den här istället:

En sak som gjort mig konfunderad är att det finns rätt många däckhandlare som erbjuder diverse rabatter (30-40 %), bland annat genom SMC, men att det inte tycks finnas någon handlare som erbjuder rimliga priser om man inte kommer med hjulen avtagna till handlaren.

Jag förstår liksom inte varför; de flesta MC-ägare har inte verktyg eller kunskap att montera av hjulen och sedan frakta dem till däck-krängaren. Är det verkligen så otroligt bökigt för en MC-handlare att ta av hjulen från hojjen?

Vi som bara vill lämna hojjen (precis som man gör med bilar!) och sedan hämta den med nya däck, måste vi vara hänvisade till dyra handlare som exempelvis AVA MC? Jag känner mig inte särskilt sugen på att betala 5000 spänn för en uppsättning däck till min hojj.

Någon som vet mer om detta?

/T

Alla är inte svindyra...Comi i Hammarbyhamnen tog 150:- för att skifta framhjul när jag kom in med hela hojen. Helt ok pris.

Jag jobbar själv som däckmontör.
vi har inga stöd för att kunna lyfta hojarna, utan de gånger vi får in hela hojen, så tar vi lyftband & trucken. vilket resulterar i en hantering av hojen som tar tid, samt kan vara riskfylld. (vi vill ju inte skada hojen)

Därför ser vi helst att man kommer med lösa hjul, så blir det billigare & går snabbare för kunden.

// Henke

Du behöver en skiftnyckel,lossa en bult, dra ut den och lyfta av kedjan samt bromsok och för ut hjulet. Var är det det verktygen och kunskapen kommer in i bilden? Denna process tar max 2 minuter. Förstår inte ditt problem? Men tycker du det är värt 150kr eller mer för 2 minuters arbete så betala. :näsblod
Har du ingen bil så kör till firman som ska kränga på och balansera däcken och gör det på plats.

Farsan betalade 600kr för byte av bådahjulen på hans gixxer hos mc-firma pga dåligt intresse för att skruva + lite bättre ekonomi än studenter..

Speedstar skrev:
2137867 Farsan betalade 600kr för byte av bådahjulen på hans gixxer hos mc-firma pga dåligt intresse för att skruva + lite bättre ekonomi än studenter..
Kom han in med hela hojen eller? Brorsan kom med lösa hjul och fick slanta upp en femhundring, dyrt som fan tycker jag.

Lord Adrian skrev:
2137259 Alla är inte svindyra...Comi i Hammarbyhamnen tog 150:- för att skifta framhjul när jag kom in med hela hojen. Helt ok pris.

Betalade 170 för löst framhjul på Sickla däck och tyckte det var ok - 150 är så lite så man tycker nästan synd om dom.//R

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back