Däckfrågor

Swedda

Ge mig ett brejk, broder lax
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
2006 Zx6R
Ska byta både fram och bakdäck på hojen. sitter 180//55 120//65 på nu, men kollar man på nätet är det ju jävligt begränsat utbud på 120//65.

påverkar det egenskaperna nåt om jag skulle sätta på ett 120//70 istället? kanske dum fråga, men hellre det än att det går åt helvete p.g.a nån anledning.

nej det handlar om profilens höjd, skulle kunna ta i skärmen om det är JÄVLIGT tight men det är högst otroligt. jag hade inte tvekat länge på att beställa 120/70 kanske testa med en av många beggade däck här på sporthoj? brukar ju vara schysst pris. :)

ja det påverkar egenskaperna, du får en mer snabbstyrd hoj.

Såg i rekommendationstabellen från Däckstället i Loo att din hoj har 120/60 fram
http://www.dackstallet.com/

Edit: Såg nu att årsmodellerna bara sträcker sig till -99, du verkar ha en 06....men endå

Last edited:
Hur tänkte du nu? Högre profil ger mer snabbstyrt???:va:confused:

Gaffelvinkeln blir flackare med högre profil vilket gör hojen mindre snabbstyrd.

däcken med högre profil brukar vara spetsigare vilket påverkar mer än den något minskade gaffelvinkeln.
sant att du lyfter hojen fram några mm men man kan ju samtidigt gå upp i profil bak eller sänka gaffeln nån mm i kronan för att kompensera om man vill

edit: räkna lite och 6mm ungefär kan du droppa i kronan för att kompensera ökade diametern

Last edited:
beställde den storlek som "ska" vara. lika bäst att följa så slipper jag pula med att göra andra modifieringar.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti