Däckfrågor

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Så var det dags igen efter 3års uppehåll. Det blir mest gatåka(tror jag) men lite bana måste man ju testa så hojen får visa vad den går för.
Koll på däck har jag inte längre o undrar,
Pirelli supercorsa V2 antar jag är version två?
Men vad är SP? Den är billigare på mynetmoto.
Dunlop har jag aldrig kört men hörde ryktas om problem förra året? Eller var det Pirelli, minns inte. Det där kommer o går vissa år som det verkar.
Är sugen på o testa D212 den nya, är den ngn som har lite input om dom?
Dom har många olika beroende på temp, är dom väldigt tempkänsliga?

/Kari

Rekommenderar Dunlop Sportsmart, mycket bra torrgrepp,bra våtgrepp och bra livslängd
du kan även göra bra tider på en bana med dom.

Dunlop Sportsmart, absolut med tanke på hur du tänkt köra hojen. Är du inte nere och seglar runt åsen på säg 1,17 och nedåt varv efter varv (och då skall du nog glömma gatgummit ändå), så lirar de kanon.

Det är det bästa däcket jag testat (har inte provat S20 än, men ser ingen anledning att inte köra Sportsmart...) - slitstarkt, tryggt och har inget fuffens för sig trots hyfsad misshandel varma dagar.

Jag kör aldrig gatdäck på bana, däremot bandäck på gata om det är mönstrade.
Siktet är nog inställt på runt 1,10 men man kanske har blivit för gammal o trött:rolleyes:

Varför bandäck på gata ? det är ju lite som att kasta bort pengarna
i onödan, eftersom det är nästan omöjligt att få rätt värme i däcket
så kommer det inte att göra sig självt rättvisa.

Jag kör aldrig gatdäck på bana, däremot bandäck på gata om det är mönstrade.
Siktet är nog inställt på runt 1,10 men man kanske har blivit för gammal o trött:rolleyes:

"Det blir mest gatåka(tror jag) men lite bana måste man ju testa så hojen får visa vad den går för."

Då är ju den raden lite lagom missvisande. ;) Men jag vidhåller, sportsmart - grymt bra skit för allround med gata, men skall du panga 1.10 lär du snegla på vassare gummi, som knappast lär lira bra på gatan istället.

Ha kakan och äta den? ;)

D212 är ett mönstrat racedäck och inte ens godkänd för gata enligt dunlop

supercorsa, racetech och s20 är riktigt bra däck men dom slits väldigt fort, åkte gata med s20 och blev plattslitet efter ca 60mil

jag själv kommer blanda gata och bana iår och ska byta från bt-016 pro till sportsmart

"Det blir mest gatåka(tror jag) men lite bana måste man ju testa så hojen får visa vad den går för."

Då är ju den raden lite lagom missvisande. ;) Men jag vidhåller, sportsmart - grymt bra skit för allround med gata, men skall du panga 1.10 lär du snegla på vassare gummi, som knappast lär lira bra på gatan istället.

Ha kakan och äta den? ;)

Det var därför jag skrev tror jag. Jag har tidigare satt på nya däck till bandagar/licensträning och sen kört slut på dom på gata, esom man på bana sliter sidor och gata mittpå. Det är en utmärkt kompromiss, o det håller i bra, inte sliter jag ut dom på 60mil heller. Men det var inte det jag undrade över utan om ngn testat D212 och om dom är känsliga för skillnader i värme esom det finns ett flertal olika?

Det var därför jag skrev tror jag. Jag har tidigare satt på nya däck till bandagar/licensträning och sen kört slut på dom på gata, esom man på bana sliter sidor och gata mittpå. Det är en utmärkt kompromiss, o det håller i bra, inte sliter jag ut dom på 60mil heller. Men det var inte det jag undrade över utan om ngn testat D212 och om dom är känsliga för skillnader i värme esom det finns ett flertal olika?

måste förklara att plattslitet och utslitet är inte samma sak, tippar på att dom klarar 200-300mil men det jag menade är att det slits rätt fort så om man bara kör gata och inga överdrivna nerläggningar så blir det lite platt i mitten

Hej
Hakar på den här tråden eftersom jag också efter 3 år är tillbaks i gamet med den skillnaden att jag skippar bankörning i år. Har tappat däckkollen totalt och har alltid kört på begagnade bandäck (mjuka Supercorsa), men som sagt bara gata i år där torrgreppet och snabb uppvärmning är viktigast. Har sökt lite men kan inte riktigt få grepp på vad som är bäst för mig. Ge mig tips så jag kan lägga en beställning.
Tack på förhand boys and girls.

Har du haft Supercorsa tidigare och varit nöjd så varför inte fortsätta med dom ? Sp heter gatversionen och nu finns en ny modell som heter V2. Supercorsa har ju snabbuppvärmning och torrgrepp i överflöd. Mynetmoto har bra priser :tummenupp

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti