Däckfrågor Pirelli

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
Hej, har nyligen köpt ny hoj (Kawa ER6) och fram sitter ett Dunlop Radial någonting och bak ett fräscht Pirelli Diablo, framdäcket är slut och därför har jag tänkt att slänga på ett Pirelli Diablo där också.

Lustigt nog hittar jag inte Pirelli Diablo på Pirellis hemsida http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/catalog.html?segment=road, där finns Diablo Rosso II, Diablo Supercorsa etc, men jag hittar Pirelli Diablo på flera sidor på nätet, exempelvis dackonline: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl....

Tillverkas inte Pirelli Diablo längre?

Jag har tänkt att använda hojen till pendling, men även till sportigare körning samt knixkurser, är därför villig att offra lite livslängd för bra grepp, då en vurpa ofta kostar... Funderar därför att kanske slänga på ett Diablo Corsa fram.

Är det stor skillnad i livlängd och grepp mellan Diablo och Corsa III? Är det "dumt" att ha den kombinationen, man brukar väl råda att ha samma däckmodell fram och bak? Däckmönstret verkar iofs vara samma på Diablo och Diablo Corsa III, men det kanske ändå skiljer för mycket i gummiblandning etc för att bli bra?

Däck är en djungel och ofta också något "personligt" beroende på hoj/körstil/vad man vill få ut.
Oftast vill man ju ha ett däck som är bra, ger ett bra grepp i både vått- och torrt samt att dom skall räcka många mil.

Efterföljaren till ditt däck heter Pirelli Diablo Rosso II, samma däck men nästa version.

Däcket är bra, ger förmodligen rätt många mil på din ER6:a och kommer ge ett kanonbra fäste i både vått och tort.
Dom är dessutom mer åt sporthållet greppmessigt än ett touringdäck, tex Pirelli Angel ST, Strada.

Jag tycker du skall köra på Pirelli Diablo Rosso II. Mitt val och inget dåligt däck.

Supercorsa och Rosso Corsa är lite mer banorienterade däck, kanonbra däck som kan givetvis kan köra gata med men inte samma livslängd, sämre våtgrepp och tar lite längre tid värma upp. Däremot grymma att köra på.

Summering: Kör på Pirelli Diablo Rosso II, ett kanondäck för alla typer av körning, bana, väg, blött. Du får ut många mil på din hoj och dessutom ett sportigt däck som inte kommer göra dig besviken.

http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=3420&lcid=1053#params:nid=704864&t=Info

Last edited:
Tack för ett utförligt svar, en st Diablo Rosso II beställt :tummenupp

Däck är en djungel och ofta också något "personligt" beroende på hoj/körstil/vad man vill få ut.
Oftast vill man ju ha ett däck som är bra, ger ett bra grepp i både vått- och torrt samt att dom skall räcka många mil.

Efterföljaren till ditt däck heter Pirelli Diablo Rosso II, samma däck men nästa version.

Däcket är bra, ger förmodligen rätt många mil på din ER6:a och kommer ge ett kanonbra fäste i både vått och tort.
Dom är dessutom mer åt sporthållet greppmessigt än ett touringdäck, tex Pirelli Angel ST, Strada.

Jag tycker du skall köra på Pirelli Diablo Rosso II. Mitt val och inget dåligt däck.

Supercorsa och Rosso Corsa är lite mer banorienterade däck, kanonbra däck som kan givetvis kan köra gata med men inte samma livslängd, sämre våtgrepp och tar lite längre tid värma upp. Däremot grymma att köra på.

Summering: Kör på Pirelli Diablo Rosso II, ett kanondäck för alla typer av körning, bana, väg, blött. Du får ut många mil på din hoj och dessutom ett sportigt däck som inte kommer göra dig besviken.

http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=3420&lcid=1053#params:nid=704864&t=Info

Har upplevt att det kan vara lite svårt att få upp värmen i diablo corsa, se min avatar för mer info.

Om man däremot orkar värma det innan man gasar är det toppen :tummenupp

Ser ju bra ut, ska bli intressant att testa!

Har upplevt att det kan vara lite svårt att få upp värmen i diablo corsa, se min avatar för mer info.

Om man däremot orkar värma det innan man gasar är det toppen :tummenupp
Ja det är ju sådant som din avatar visar så illustrativt som man gärna vill klara sig från :D Känns som att Rosso II blir en bra kompromiss. :)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026