björn.e
hej hej
Strandelin skrev:Borde inte det vara en ganska behaglig temperatur att prova en hårdare gummiblandning i?
![]()
Jo det var därför jag blev lite förvånad

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Strandelin skrev:Borde inte det vara en ganska behaglig temperatur att prova en hårdare gummiblandning i?
![]()
Jag hade medium bak på Sviestad och särskilt i utgången av esset ville bakändan sticka iväg.ecce skrev:Jo det var därför jag blev lite förvånad. Men jag tror att det var jag och inte däcket isig som var kasst. Du kan få köpa det splojrans nya som ligger i garaget billigt om du vill.
stavgren skrev:Jag hade medium bak på Sviestad och särskilt i utgången av esset ville bakändan sticka iväg.
Magnus skrev:Som yberRookie så har man ju lite frågor kring däck.
Slicks eller mönstrade?
Är det nån större skillnad på Pirelli/Metzeler/Michelin/Dunlop?
Pris/livslängd mm
Vad rekomenderar ni som tävlar?
Kristian Salö skrev:Slicks är att rekommendera på torrt. Fördelen är att de slits helt jämnt hela tiden. Med hard, medium eller soft får ni ut ganska timmar på däcken, super soft tar slut lite för fort...
Riktigt däcktryck är också viktigt, har kört 1,8-1,9 bak och 2,0-2,1 fram, beroende på temperatur. Kall bana = lågt däcktryck och varm asfalt = högre däcktryck.
Mjuk körstil är också viktigt med tanke på däckslitage. Trånga spår innebär också en "kortare" sväng därav mindre tid för däckets slitage helt på utsidan/kanten.
Riktig inställning av dämpare är också av betydning. För hård dämpare ger mer belastning på däcket, alltså ökar däckbelastningen och därmed slitaget.
Vad sorts märke du väljer har nog med smak och behag. Kanske också hur billigt du kan få köpt däcken. Det enda jag har hört är att Dunlop inte passar så bra till Kawazaki ZX6RR, men Dunlopen fungerar utmärkt på Suzuki GSX-R. Pirelli och Metzeler är i princip samma däck.
Swedie körde fyra dagar i Spanien på Michelin slicks på sin R1-04 utan nämnvärt slitage, medan Zmurfen åt upp samma bakdäck på en dag.
Fördelen med mönstrade gatdäck är ju att de kan säljas eller användas på gata. Men ser du dig om i depå hittar du också många bra slicks för en yberRookie![]()
Magnus skrev:Tack för ett bra svar![]()
Blir väl ekonomin som avgör vad det bli för däck i slutändan, men det är ju bra att veta lite mer än innan.
Magnus skrev:Blir väl ekonomin som avgör vad det bli för däck i slutändan, men det är ju bra att veta lite mer än innan.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |