Däckfråga

Strandelin skrev:
Borde inte det vara en ganska behaglig temperatur att prova en hårdare gummiblandning i?

:confused:

Jo det var därför jag blev lite förvånad :va . Men jag tror att det var jag och inte däcket isig som var kasst. Du kan få köpa det splojrans nya som ligger i garaget billigt om du vill.

ecce skrev:
Jo det var därför jag blev lite förvånad :va . Men jag tror att det var jag och inte däcket isig som var kasst. Du kan få köpa det splojrans nya som ligger i garaget billigt om du vill.
Jag hade medium bak på Sviestad och särskilt i utgången av esset ville bakändan sticka iväg.

På Gotlandring kör jag med Hard. Funkar jätte bra.

Bridgestone Bt002 är efterföjaren till 001an som inte fungerade särskilt bra, bt012 är ett gatdäck, ett rätt bra däck men typ rennsport el corsa är snäppet bättre. Sålt bridgestone och 012 är ett kanondäck på gatan, även när det är blött.

stavgren skrev:
Jag hade medium bak på Sviestad och särskilt i utgången av esset ville bakändan sticka iväg.

Jag tyckte att det var som att åka på såpa. Jag gör säkert ett större nummer av det här än vad det var, men det bestående minnet är att det sladdade både hit och dit :5sure

Magnus skrev:
Som yberRookie så har man ju lite frågor kring däck.

Slicks eller mönstrade?
Är det nån större skillnad på Pirelli/Metzeler/Michelin/Dunlop?
Pris/livslängd mm

Vad rekomenderar ni som tävlar?

Slicks är att rekommendera på torrt. Fördelen är att de slits helt jämnt hela tiden. Med hard, medium eller soft får ni ut ganska timmar på däcken, super soft tar slut lite för fort...

Riktigt däcktryck är också viktigt, har kört 1,8-1,9 bak och 2,0-2,1 fram, beroende på temperatur. Kall bana = lågt däcktryck och varm asfalt = högre däcktryck.

Mjuk körstil är också viktigt med tanke på däckslitage. Trånga spår innebär också en "kortare" sväng därav mindre tid för däckets slitage helt på utsidan/kanten.

Riktig inställning av dämpare är också av betydning. För hård dämpare ger mer belastning på däcket, alltså ökar däckbelastningen och därmed slitaget.

Vad sorts märke du väljer har nog med smak och behag. Kanske också hur billigt du kan få köpt däcken. Det enda jag har hört är att Dunlop inte passar så bra till Kawazaki ZX6RR, men Dunlopen fungerar utmärkt på Suzuki GSX-R. Pirelli och Metzeler är i princip samma däck.

Swedie körde fyra dagar i Spanien på Michelin slicks på sin R1-04 utan nämnvärt slitage, medan Zmurfen åt upp samma bakdäck på en dag.

Fördelen med mönstrade gatdäck är ju att de kan säljas eller användas på gata. Men ser du dig om i depå hittar du också många bra slicks för en yberRookie :tummenupp

Kristian Salö skrev:
Slicks är att rekommendera på torrt. Fördelen är att de slits helt jämnt hela tiden. Med hard, medium eller soft får ni ut ganska timmar på däcken, super soft tar slut lite för fort...

Riktigt däcktryck är också viktigt, har kört 1,8-1,9 bak och 2,0-2,1 fram, beroende på temperatur. Kall bana = lågt däcktryck och varm asfalt = högre däcktryck.

Mjuk körstil är också viktigt med tanke på däckslitage. Trånga spår innebär också en "kortare" sväng därav mindre tid för däckets slitage helt på utsidan/kanten.

Riktig inställning av dämpare är också av betydning. För hård dämpare ger mer belastning på däcket, alltså ökar däckbelastningen och därmed slitaget.

Vad sorts märke du väljer har nog med smak och behag. Kanske också hur billigt du kan få köpt däcken. Det enda jag har hört är att Dunlop inte passar så bra till Kawazaki ZX6RR, men Dunlopen fungerar utmärkt på Suzuki GSX-R. Pirelli och Metzeler är i princip samma däck.

Swedie körde fyra dagar i Spanien på Michelin slicks på sin R1-04 utan nämnvärt slitage, medan Zmurfen åt upp samma bakdäck på en dag.

Fördelen med mönstrade gatdäck är ju att de kan säljas eller användas på gata. Men ser du dig om i depå hittar du också många bra slicks för en yberRookie :tummenupp

Tack för ett bra svar :tummenupp

Blir väl ekonomin som avgör vad det bli för däck i slutändan, men det är ju bra att veta lite mer än innan.

Magnus skrev:
Tack för ett bra svar :tummenupp

Blir väl ekonomin som avgör vad det bli för däck i slutändan, men det är ju bra att veta lite mer än innan.

Du kan som sagt köpa begagnade slicks i depå... Det innebär ju också att där finns en marknad.

Har du mycket pengar kan du köpa nytt och slita ner totalt.
Har du asmycket pengar kan du köpa nytt varje race och sedan sälja.
Har du lite pengar kan du köpa begagnat och slita ner totalt.
Är du smart köper du begagnat för 1000 kr och säljer för 1500 kr :va

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...