Däckfråga!

Daiwan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Piteå
Hoj
Honda CRF450X -08 Yamaha R1 -02
Skall byta däck på min gsxr 750 -00 till våren och undrar vad man skall sikta in sig på om man kör 500-700mil, ganska mycket rakt fram men planerar också att göra mitt bästa på 2-3 banträffar. Vilka däck är en bra kompromiss med tillräcklig livslängd och ändå tillräckligt grepp? Eller är det här en omöjlig kompromiss? :confused:
Tacksam för tips!
 
Metzler sportec M1. för övrigt vinnare i test av bike denna sommar.
Kör själv ca: 500-600 mil på dessa innan det är dags för byte (inkl 3-5 bandagar)
 
Däcksval

Ok! Tackar för de tipsen. Någon som vet hur livslängden är i gatkörning med Pilot Power? Är det någon som provat Dunlop 208 el 208Gp och har några synpunkter på dessa?

Honda forever skrev:
Metzler sportec M1. för övrigt vinnare i test av bike denna sommar.
Kör själv ca: 500-600 mil på dessa innan det är dags för byte (inkl 3-5 bandagar)
 
Har hört gott om Bridgestone BT020 (bak) i kombination med BT010 fram, men inte provat själv... Tydligen har BT020 annan gummiblandning på sidorna jmf med mitt på, vilket då ska kunna vara bra kompromiss...
 
Jag har Dunlop 218 original på min och de håller fint och blir snabbt varma, även vid vanlig gatåkning. De är tydligen en vidareutveckling av 208. 207 ska tydligen vara väldigt hala kalla så undvik dem.
 
däck

Det här med livslängd är tyvärr lite viktigt för min del, då jag kör en hel del mil. Någon som vet hur livslängden är på Michelin pilot power, Dunlop 218?

Ninjaboy skrev:
Jag har Dunlop 218 original på min och de håller fint och blir snabbt varma, även vid vanlig gatåkning. De är tydligen en vidareutveckling av 208. 207 ska tydligen vara väldigt hala kalla så undvik dem.
 
Daiwan skrev:
Det här med livslängd är tyvärr lite viktigt för min del, då jag kör en hel del mil. Någon som vet hur livslängden är på Michelin pilot power, Dunlop 218?

Beroende på hur hårt du kör (resp. ovarsam med gasen) så kan du kanske klara dig med Micheline Pilote Road alternativt en kombination av Pilote Road bak och Pilote Sport fram.

Själv kör jag på Pilote Road både fram och bak, liksom flera av mina klubbkamrater, och vi får ut mellan 1600 - 1800 mil på dessa. Vilket för personlig del inkluderar 2-4 bandagar/säsong.

Är man bara mjuk (allt är relativt) i gaspådraget ut ur böjarna har jag aldrig några som helst problem trots någorlunda tempo på bandagarna. Om jag dock pressar lite extra och "kräma ur allt" lite väl abrupt så går det att få däcket att släppa. Dock sker det kontrollerat och man blir knappast överraskad.

Om du nöjer dig med 6 - 700 mil / uppsättning skulle dock mitt val hamna på Pilote Power som kostar ung lika mycket som Pilote Road. Vad livslängden är på dessa är jag dock osäker men nyfiken på!

// Niklas
 
Kevorkian säger Pilot Power. Om du inte är uppe på slangen hela tiden, rejsar med kreti å pleti vid varje rödljus kan du säkert få ut 500 mil.
 
Psyko skrev:
:va Då är det fel på mina då... :7peta

Skrev "tydligen" eftersom jag inte provat dem själv men då jag hört det av så många som tävlar och åker snabbt så tänker jag själv undvika dem i alla fall.
 
HansJ skrev:
Bästa sportdäcket ja, med kommentar om "Kända slitaget"...
Köp beg race däck av mig..Dunlop 208 GP..1500 paret
070/377 39 00 Larzon
finns i Stockhilm skickas inte
 
Kevorkian skrev:
Kevorkian säger Pilot Power. Om du inte är uppe på slangen hela tiden, rejsar med kreti å pleti vid varje rödljus kan du säkert få ut 500 mil.

Är det din högst personliga erfarenhet efter att ha kört på dem? Jag är nämligen nyfiken på hur stor skillnaden i livslängd är jämfört med Pilote Road!

// Niklas
 
Däcksval

Visst kan man köpa beggade bandäck, men jag vill ju också åka nån sväng på bana och sidorna brukar väl vara ganska slut på de som använts i tävling, eller?
Pirelli och Avon är de helt ute ur leken?


Larzon skrev:
Köp beg race däck av mig..Dunlop 208 GP..1500 paret
070/377 39 00 Larzon
finns i Stockhilm skickas inte
 
Denna säsongen åkte det på pilot power både fram och bak, enligt däckhandlaren skulle det skilja 100-150mil mellan power och road.
Detta är första settet med power jag kör på så livslängden vet jag inte.
Men jag är väldigt nöjd med hur däcken beter sig iaf, lugna och fina i utgången av böjarna även om man hetsar ganska bra med gasen.
Då har jag ju iofs en pansarvagn i jämförelse med din maskin, lär ju skilja ngr kilo på dom.
Men som sagt jag är väldigt nöjd och dom beter sig väldigt bra i väta med, men är det väldigt viktigt med mkt mil så är det kanske en ide att köpa power fram och road i bak som ngn redan föreslagit.
//Tobbe
 
AleX skrev:
byt ofta istället för att byta kåpor....

Bra rekommendation! Men nu var det inte frågan om att byta ofta eller sällan utan till VAD han skulle byta till! Dessutom finns det ju heller ingen anledning att byta för än däcket har gjort sitt. Personligen anser jag nog att man BÖR byta vid ca. 2 mm mönsterdjup för risken för vattenplaning vid lite högre farter + 140 km/h (speciellt under hösten när det regnar mycket).

Sedan lever jag inte alltid som jag lär utan kör ibland längre än så. Lite beroende på var i säsongen jag är och om semestern är nära förestående eller ej.

// Niklas
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top