Däckfråga

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
Hejsan! Köpte ny hoj nyss och det sitter ett Michelin macadam fram och ett dunlop sportmax bak. Undrar om någon vet något om dessa däck. Vilken karaktär de har och så. Fungerar de bra ihop?

Michelin Macadam har i folkmun ett öknamn; bakelitdäck. De är ganska hårda förstår du. Dunlop Sportmax är mig veterligen en hel serie av olika modeller, men jag hade 207 innan och var ganska nöjd. Hållbarheten var väl inte den bästa, men greppet var det inget fel på.

Macadam är ett bra däck, men som sagt - backelitvarning på det efter ett tag. Macadam har ersatts av Pilot Road.

Det är generellt sett dumt att byta fabrikat mellan fram och bakdäck, eftersom de är skapta att jobba med varandra.

Vågar man försöka sig på att lära sig knäskrapa på de däcken? Eventuellt ge sig ut på bana senare i sommar?

1: Kolla när de är tillverkade.
2: Känn på däcken. Känns de hårda?
3: Du kan säkert ligga i rätt rejält om det inte är gamla prylar, men det lär du ju märka när du plockat ut hojen och kört ett tag med den. Kanske inte skall knäskrapa dag 1 denna säsong så att säga....

Freppa skrev:
Macadam är ett bra däck, men som sagt - backelitvarning på det efter ett tag. Macadam har ersatts av Pilot Road.

Det är generellt sett dumt att byta fabrikat mellan fram och bakdäck, eftersom de är skapta att jobba med varandra.
Även dumt att ha framdäck som är hårdare än bakdäcket. Dels så slits bakdäcket altid fortate men framförallt så är det trevligare om det släpper bak innan det släpper fram.

Hmm.. jo det låter inte så trevligt, får väl se sen när säsongen h är här. Det blir nice :)

men givetvis beror det på hur du kör, du ska köra duktigt hårt för att få ett macam att släppa efter landsvägen.

paprika skrev:
Vågar man försöka sig på att lära sig knäskrapa på de däcken? Eventuellt ge sig ut på bana senare i sommar?
Visst går det att knäskrapa i den lokala cirkulationsplatsen med ett Macadam däck......Men riktigt seriös racing på bana har jag ingen aning om......

Macadam går alldeles utmärkt att köra fort med. Jag körde SRW med Dunlop D205 Touring och malde fotpinnar och knäpuckar.

Hade Macadam på min gamla blade-97:a å fick i ena fotpinnen på gelleråsen med de däcken så visst går det att köra med dem, även om det finns betydligt bättre däck för bana och aktiv körning.

Jag bytte till ett Macadam 50X bak i somras till min Honda och jag tycker att det däcket har ett hyfsat grepp. Absolut inget racedäck, men för normal landsvägskörning fungerar det bra. Och det är bra mycket bättre än det som satt där tidigare, som hette Conti Tour, DET var ett bakelitdäck. Allt är relativt. :)

/Micke

Det satt ett Metzeler Z2 i bak och Bridgestone BT 10 i fram när jag köpte ZX-9'an jag har nu. Förra ägaren hade kört 1000 mil på det bakdäcket och det var knappt slitet! Det är med andra ord riktigt halt... Obehagligt!

Nu är det Bridgestone BT 012 SS fram/bak.

Bifogat

• bt012sss.gif
    bt012sss.gif
    6.1 KB · Visningar: 445
  • s1000r side.jpg
    s1000r side.jpg
    74.8 KB · Visningar: 55
Last edited:
Hade Macadam på min gamla blade-97:a å fick i ena fotpinnen på gelleråsen med de däcken så visst går det att köra med dem, även om det finns betydligt bättre däck för bana och aktiv körning.

Hellre SuperCorsa än Macadam, både med tanke på plånbok och själ.

Kolla däcken med en shore mätare så får du i allafall fram hur hårda dom är...:yoparty

Kolla däcken med en shore mätare så får du i allafall fram hur hårda dom är...:yoparty

Å en sånn har ju alla hemma???? :tummenupp

Men eftersom du nu är inne på ämnet, har du några uppgifter om hur många shore vissa däckstyper har? Skulle vara kul och veta.

Och för de oinvigda så kan vi tillägga att en vanlig O-ring i Nitril håller 70 shore.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti